Konsten att fånga elevernas intresse – skrivuppgift hämtad från verkligheten!

Hur fångar vi våra elevers intresse? Hur få vi dem motiverade och engagerade?

Så här i läsårsstart är det många tankar och idéer som cirkulerar i huvudet och för min egen del handlar det mycket om hur jag ska lyckas fånga mina elevers intresse, få dem att känna glädje och meningsfullhet samtidigt som jag vill få dem att se, förstå och känna att det vi gör är på riktigt och faktiskt något som de har användning för i livet utanför klassrummet?

Agnes kunde inte tro att det var sant. Just idag när hon verkligen inte fick glömma mobiltelefonen hemma. Nu låg den där på stolen i hallen vid ytterdörren. Kanske hade det kommit ett sms. Och så en timme senare ett till. När hon inte svarade skulle det kanske aldrig komma fler. (ur Sms från Soppero av Ann-Helén Laestadius)

Vad kan vara mer på riktigt …och faktiskt på gränsen till livsviktigt … i en fjortonårings liv än mobiltelefonen? I den ryms så mycket, inte minst verkar det som om den innehåller stora delar av den egna identiteten, massor av relationer och kanske också möjligheten att kommunicera med sin livs kärlek. Tänk då om du helt plötsligt har glömt din telefon, eller t o m tappat bort den. Glömmer den är precis vad Agnes, huvudpersonen i Ann-Helén Laestadius bok Sms från Soppero, gör. En bok som inbjuder till samtal om mobiler, men också om kärlek och relationer liksom språk, identitet och känslor av utanförskap och gemenskap. Med utgångspunkt i boken och med inspiration från Fredrik Sandströms blogginlägg, En sko på vägen (augusti 11, 2017), blir mina elevers första skrivuppgift inte om en kvarglömd sko, men väl om en kvarglömd mobil.

Precis som Fredrik Sandström konstaterar jag att autentiska uppgifter oftast blir de bästa. I detta fall var startskottet för Fredrik Sandströms idé en utflykt med familjen till havet, slumpen och en kvarglömd eller borttappad sko. Han insåg att han inte bara kunde åka förbi tillfället utan bestämde sig för att fota skon om den låg kvar på vägen hem….och det gjorde den. I och med det hade också en perfekt skrivuppgift till första veckan börjat ta form. Vad gjorde skon där, vem var dess ägare och hur länge hade den legat där?

Och visst är det så att kvarglömda saker väcker tankar och kan generera de mest fantastiska berättelserna om vi låter fantasin flöda. Tack vare en kvarglömd sko på vägen och ett välskrivet blogginlägg såddes också ett frö hos mig. I min jakt på autentiska uppgifter som fångar elevernas intresse planterade jag en mobil på en parkbänk, fotograferade och med hjälp av Fredrik Sandströms lektionsupplägg (se nedan i modifierad version) har jag nu också en av mina första skrivuppgifter färdigplanerad.

Att diskutera

  1. Hur eller var hittar du dina idéer till mer autentiska uppgifter?
  2. Vad är din erfarenhet av autentiska uppgifter eller uppgifter som är på riktigt?
Förslag på lektionsupplägg
Som lärare berättar jag min lilla sommaranekdot (påhittad eller sann) om utflykten och i mitt fall den ensamma, kvarglömda mobilen. Eleverna får sedan parvis fundera på frågor som:

  • Vem är mobilens ägare?
  • Hur har den hamnat på parkbänken?
  • Vad hände strax före den hamnade på bänken?
  • Hur länge har den legat där?
  • Varför ligger den där?
  • Är mobilen saknad?
  • Vilken är den mest sannolika orsaken att mobilen ligger på bänken?
  • Vad är det värsta som kan ha hänt?
  • Vad är det bästa som kan ha hänt?

Eleverna ges därefter tillfälle att berätta sina ”mobilhistorier” för resten av klassen. För att eleverna ska få stöd i sitt eget skrivande antecknar läraren med hjälp av stödord varje historia på tavlan.

Ramen är bestämd och handlingen ska utspela sig i tre ögonblicksskildringar med givna tidpunkter och platser:

  • Del 1: På morgonen, på tåget/bussen/i en bil
  • Del 2: Efter lunch, i parken
  • Del 3: På kvällen, hemma

Novellen ska antingen börja eller sluta med…. Det ligger en mobil på bänken.
Skrivtid: 40-60 minuter.
Novellens längd: ca 1/2-1 sida.

 

Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *