Uppdrag – Säg hej och skapa trygghet

Att öka elevernas känsla av trygghet på skolan

En del av Spångholmsskolans arbete inom SKA (systematiskt kvalitetsarbete) siktar mot att öka våra elevers trygghet och känsla av trygghet. Skolan har flera spännande långsiktiga projekt igång och vi har ett trygghetsteam som jobbar för att våra resultat ska förbättras. Det har t ex resulterat i planerade och vuxenledda rastaktiviteter och trygghetsvandringar. 

Samtidigt som vi har ett trygghetsteam som har flera fina och mer långsiktiga projekt igång för att förbättra våra resultat behövde vi någon aktivitet som  kunde sätta igång direkt och som alla vuxna på skolan skulle kunna bidra till. Vi bestämde oss för att jobba aktivt med att aktivt säga hej och prata med någon elev vi inte brukar prata med eller som vi inte tidigare haft kontakt med. 

Det fina med detta lilla projekt är att man, oavsett hur aktiv man varit tidigare, kan höja nivån för sig själv ett snäpp. Själv tycker jag att kontakten med elever (även de som inte är mina egna) är något jag är bra på sedan tidigare och har sett nyttan av många gånger, men jag har ändå fått en nytändning och blivit positivt överraskad av effekten.

Min plan och vad jag upptäckte

Jag började med fyrorna som har skåpen kring ingången till mitt klassrum. Hej säger jag alltid, men jag började beta av eleverna efterhand för att lära mig deras namn också. Det är väl ingen raketvetenskap, men det märks skillnad på barnen när man säger “Hej Farida” eller “Hej Oskar” istället för bara “Hej”. En enkel sak att göra som gör att man kommer varandra närmre och som får barnen att titta upp på en med lite mer intresse och glädje i ögonen. 

Snart blev detta nästan som en lek där fler och fler ville vara med. Alla i närheten ville att jag skulle kunna just deras namn och sökte  bekräftelse. Jag hamnade ofta i rena frågesporten när jag råkade komma ut ur klassrummet och det fanns fyror i korridoren. Samtidigt fick jag bra betalt tillbaka. I början var det oftast jag som tog initiativ till att säga hej till eleverna. Nu är det underbart att få höra ett spontant “Hej Mattias” som jag kan få besvara. 

De elever som jag inte mindes namnet på bad jag berätta något om sig själv för att jag skulle minnas bättre. Nu känner jag elever som har hästar och som samlar på klistermärken i sitt skåp. Jag pratar gitarrackord med någon och Clash Royale-deck men någon annan. Idag passade jag på att gratulera Lilly på födelsedagen eftersom hon tidigare i veckan kommit fram och berättat att hon snart fyller år. 

Förutom snacket utanför klassrummet brukar jag stanna hos de elever som redan är på plats på skolan när jag kommer gående genom korridorerna på morgonen. Jag brukar passa på att nyfiket fråga vad eleverna har lånat för böcker när de kommer ut från biblioteket samtidigt som jag passerar. Matkön eller kön till mjölken ger en utmärkt möjlighet att småprata med någon.

Att locka med en elev som man inte tidigare haft kontakt med på en rastaktivitet med sin egen klass är alltid en “lära känna” – bonus.


Vinsterna

Det är lättare som vuxen att få uppmärksamhet och att tag i och tackla besvärliga situationer när man redan kan namnen på de inblandade och jag tror inte att jag inbillar mig att det är lättare för eleverna att komma och be om hjälp eller bara ställa sig och prata lite med en person som vet vad de heter. Det märks.

God miljö för utveckling och lärande:

Eleven ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan ska sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet.

Förståelse och medmänsklighet:

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande…

/LGR11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Säg hej till en elev som du inte tidigare pratat med.
Lär dig ett nytt namn.

  • Ger eleverna fler betydelsefulla vuxna att luta sig mot i vardagen – en trygghet.
  • Gör att det blir lättare att tackla jobbigare situationer med elevinblandning i korridor och på rast. 
  • Ger fog för det slitna uttrycket “alla elever är allas elever” 
  • Du lär känna din omgivning och din omgivning lär känna dig. 
  • Fler vuxna blir synliga och någon att räkna med för eleverna.
  • Ökad vikänsla.
  • Det är kul att känna att man känner många elever!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och om alla gör något tillsammans med en medveten tanke framåt tror jag att vi kan komma långt.
Vi hoppas och tror på att vårt projekt bidrar till att eleverna upplever en ökad trygghet på vår skola.

Att säga hej är inte så svårt. Att säga hej går snabbt och är viktigt. Det ska bara göras.


Diskussionsfrågor: 

  • Vad kan man göra för att öka elevernas upplevelse av trygghet på skolan?
  • Vilka platser på din skola kan få elever att känna sig otrygga? 
  • Vilka situationer kan få elever att känna sig otrygga? 
  • När sa du hej till en ny elev senast? 🙂
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *