Tyra och textsamtalet

Tyra och textsamtalet 

Jag har textsamtal en lektion i veckan med mina elever i årskurs 2 och just nu läser vi Tyra och Storgrubblaren av Ulf Stark. Boken handlar om Tyra som en kväll i vintermörkret får besök av en liten man från planeten Klotus. Tyra får följa med dit men hon känner hon sig inte hemma och saknar livet på jorden, fast hon inte kan minnas det riktigt. När Tyra ska sova på kvällen dyker de upp, orden från jorden: filmjölk, gran, duschtvål… 

Nyfiken på ord

Vi funderade på varifrån orden kom och vad de kunde betyda för Tyra. De kanske var kopplade till minnen av speciella händelser eller personer. Vi funderade på vilka ord som var speciella för oss och jag kom att tänka på när jag arbetade i förskoleklass för några år sedan och barnen gjorde en gemensam bok med sina favoritord. Jag tog fram boken på tavlan, vi läste och tittade på bilderna och mina elever blev inspirerade att välja ett eget favoritord. Arbetet genomfördes under stort hemlighetsmakeri och avslutades med uppläsning för klasskamraterna. Barnen i förskoleklass skrev sitt ord med stor möda, i årskurs 2 fick barnen skriva även varför de valde just det ordet. De valde bland annat glass, ananas, jul, cykel och tack.

När jag har textsamtal är ett givet inslag i lektionsstrukturen att samtala om ord. Jag väljer ord och skriver upp om det är något speciellt jag vill lyfta i samband med att vi pratar om ordet. Ofta har mina elever en idé om vad de betyder. Ibland ger jag en ledtråd som ett motsatsord eller en synonym. Tillsammans försöker vi lista ut vad ordet kan betyda, ibland kan vi känna till en del av ordet och därigenom få ledtrådar till vad det kan betyda. I Tyra och Storgrubblaren hittade vi till exempel ordet monstruts. Vad kan det vara? En struts visste vi vad det var och i kombination med monster verkade det vara ett mindre sympatiskt inslag i boken. Plötsligt pekade någon ivrigt mot bokens omslag där kan man se ett strutsben som hotfullt poserar i kanten. 

Efter läsningen 

Efter högläsningen får eleverna oftast en uppgift av mig att skriva eller prata med sin kompis om. Ett kapitel i boken handlar om att Tyra skulle börja i skolan på Klotus. En elev räckte ivrigt upp handen efter läsningen och frågade om de möjligtvis fick skriva om hur de trodde att skolan såg ut och hur det var där. Det fick de såklart och uppgiften skapade ett stort engagemang i klassen med långa texter och detaljrika bilder. 

Med jämna mellanrum tränar vi på att sammanfatta ett läst kapitel med hjälp av ett berättelseschema och beskriver vad som hände först, sedan och till sist. Vi funderar på vilka personer som var med vid de olika händelserna samt vilken miljö eller plats det utspelade sig på. Barnen brukar efter lite starthjälp arbeta parvis och efter en stund får de hjälpa mig att fylla i mitt berättelseschema på tavlan. Lektionen efter när vi som vanligt startar med en återblick till vad vi läst förra gången har jag noterat att det är stor skillnad på barnens sätt att berätta. De får genom arbetet med berättelseschemat ett mer sammanhängande muntligt berättande med en tydligare röd tråd. 

Textens budskap 

En intressant del i den gemensamma läsningen tycker jag är när vi diskuterar vad författaren har för budskap. Tyra känner sig utanför eftersom hon inte riktigt är som alla andra, hon gillar inte maten som är sötsliskig och hon har inte samma humor som klotianerna. Hon kan bli arg, vilket inte klotianer blir och framförallt tänker hon själv vilket också är ovanligt för på Klotus är det Storgrubblaren som står för tänkandet. Eleverna fick i uppgift att skriva ner sina tankar om textens budskap. En elev skrev såhär:

”Jag tror att författaren tänkte att vi skulle få lära oss att man får vara som man vill och se ut som man vill och att man får tycka som man vill och man får vara ledsen och arg och glad man får vara precis vad man vill.”

Avslutande ord

Jag är tydlig mot mina elever med att jag också lär mig av att lyssna på dem och att våra samtal fördjupar förståelsen av texten. Valet av bok är viktigt och behöver knyta an till aktuella teman för att skapa sammanhang för eleverna. Ord och begrepp behöver återkomma och användas, som när barnen kunde använda sina kunskaper om planeters rörelse och förklara att klotianernas höga ålder troligtvis berodde på att Klotus kretsade ganska snabbt runt sin sol och att ett år där gick fort. Någon funderade på hur lång tid det då gått på jorden sedan Tyra lämnade sin familj. Undrar om de ens har upptäckt att hon inte är där… 

Att diskutera:

  • Hur tänker du när du väljer ut ord och uttryck i en text?
  • Hur arbetar du med att sammanfatta texter tillsammans?
Share Button
Om författaren
Förstelärare Marbäcksskolan | frida.celander@skola.svedala.se

Legitimerad lärare i svenska, matematik, NO och SO för förskoleklass och grundskolans tidiga år. En del av min tjänst är jag arbetslagsledare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.