Tema hösten ……igen

Tema hösten – temanamnet låter kanske som något statiskt, något vi jobbar med år efter år på samma sätt bara för att det ska göras, bara för att vi alltid har gjort det och för att det står i vår läroplan? Kanske är det också så till viss del men hur kan vi arbeta med delarna från läroplanen fast ändå låta eleverna styra innehållet? Hur vi gjorde den här gången kopplat till tema hösten kommer jag berätta om i detta inlägg.

Jag arbetar på Marbäcksskolan i årskurs 1. På vår skolgård har vi många lönnträd som ändrar färg och fäller sina löv såhär års. Det bjuder såklart in till lek.

Ett gyllene tillfälle att börja prata med barnen om vad som händer i naturen på hösten. Detta leder oss in på att undersöka varför löven ändrar färg och hur det kommer sig att inte alla träd fäller sina löv. Vi arbetar hela tiden utifrån barnens frågor kring detta. Ett barn upptäcker en dag att det finns ett annat träd på skolgården som har knallröda bär. Vad är detta för träd? Vi tittar och undersöker Rönnen, lär oss om rönnbären och vad man kan använda dessa till. När vi tillsammans söker fakta om rönnbär på nätet kommer det upp en bild på en rönnbärsoro. Den fångar barnens uppmärksamhet. Vi lär oss att för flera hundra år sedan trodde många människor att det fanns onda väsen som man ville skydda sig från på olika sätt. Ett sätt var att plocka rönnbär och bygga en oro som då ansågs skydda mot det onda. Här växter barnens intresse för onda väsen inom nordisk folktro sig oerhört stark. Det leder till att vi parallellt med att undersöka vidare kring hösten också börjar lära oss mer om olika väsen men det får bli ett annat blogginlägg. Vi har nu byggt vår egen oro som pryder vårt klassrum.

För att bygga oron på rätt sätt behöver vi titta på hur oron såg ut på bild för att sedan fundera på hur den var byggd och i vilken ordning. I par får barnen prata om och skriva ner i vilken ordning de tror att vi behöver göra för att få ihop klassens oro. När paren har funderat läser de upp för ett annat par hur de tänker och kan sedan ändra sin instruktion ifall de känner att de vill det. Tillsammans gör vi sen en gemensam instruktion innan det är dags att börja bygga. Under byggandets gång upptäcker barnen att något steg behövde läggas till, då gör vi det. Detta leder oss in på att arbeta med och följa stegvisa instruktioner.

Nu har vi lärt oss om vad som händer (och varför) med vissa lövträd på hösten och vi är redo att ta nästa steg. Eftersom vi vill att barnen själva ska upptäcka saker i naturen och på så sätt få styra innehållet väljer vi att gå utanför skolgården på en liten höstutflykt. Före utflykten gör vi en tankekarta över vad vi tror att vi kommer att kunna se när vi är på vår utflykt. Tankekartan använder barnen sen på plats som ett naturuppdrag. Det finns också utrymme för att hitta saker som inte finns med i uppdraget. En sådan sak som barnen hittar på utflykten är svampar. Vi fotograferar svamparna vi ser på utflykten och när vi är tillbaka i klassrummet söker vi efter dem på nätet. För att kunna hitta rätt svamp behöver vi titta noga på hur de ser ut på fotografierna och på så sätt tränar vi oss på både begrepp och på att kunna beskriva. När vi söker på svampar på nätet kommer det såklart upp en hel massa olika svampar. Vi läser tillsammans om svamparna och barnen blir väldigt intresserade av de som är giftiga. I detta arbete kommer källkritiken in som ett naturligt inslag. Hur kan vi veta att det vi läser faktiskt stämmer? Tänk om vi läser att en svamp går att äta och så är det egentligen giftig? Många frågor kring detta väcks och vi undersöker för att se om vi hittar olika information om samma svamp på olika ställen och värderar tillsammans trovärdigheten i olika källor.

En morgon berättar ett barn att hen hittat en påkörd igelkott. Det väcks känslor hos barnen. Många undrar varför den gått ut i vägen när en bil kom och vart den var på väg. Frågorna gör att vi vill lära oss mer om igelkotten. Vi ser filmer och läser faktatexter om igelkotten. Vi högläser då också boken ”Igelkotten klarar sig själv” som handlar om en igelkott som lämnar sin mamma för att gå genom skogen på hösten och leta efter en lövhög att övervintra i. Tillsammans skriver vi vad vi lär oss om igelkotten och hur igelkotten gör för att klara den kommande vintern. I arbetet om igelkotten har det dykt upp funderingar kring hur andra djur gör? Här står vi i vårt tema just nu och vart temat tar oss härifrån vet bara barnen.

Med detta blogginlägg vill jag visa på hur roligt och givande det kan vara att arbeta tematiskt. I tema hösten har vi kombinerat So, No, bild och svenska. Svenskan går hela tiden att få in i de tematiska sammanhangen. Vi samtalar, läser olika texter, skriver olika texter, tränar på begrepp och beskrivningar, skriver instruktioner, högläser och arbetar med läsförståelse samt källkritik kring det innehåll som barnen styr.

Att diskutera:

  • På vilket sätt påverkar era elever innehållet?
  • Hur gör ni när ni planerar upp ett tema?
  • På vilket sätt får svenskan ta plats i era tema?
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *