Studieteknik – en bra skolstart!

Efter ett långt och förhoppningsvis härligt sommarlov var det så dags för våra elever att börja en ny termin och vad passar då bättre än en uppfriskning av studieteknik med ett och annat nytt inslag. Det var glädjande att konstatera att mycket satt i ryggmärgen hos flertalet av eleverna.

Checklista för studieteknik

Eftersom jag har mina elever i både svenska och SO har jag valt att prata om studieteknik under svenskan och sedan implementera kunskapen under SO-timmarna. Detta gav genast goda resultat, eleverna har blandat annat övat på olika lässtrategier när vi jobbat med amerikanska och franska revolutionen. Jag vill ju att eleverna ska komma ihåg det de läst och därför pratade vi en hel del om associationer och minnespromenader. För att spetsa till det och för att de skulle förstå vitsen av associationer valde jag att lyfta ett av Johan von Essens exempel, hur man lär sig de 10 största länderna till ytan. Johan von Essen är tvåfaldig världsmästare i minne och eleverna kan referera till honom bland annat på grund av hans deltagande i ”Talang”.

Jag visade ett inslag av Johan där han låter tio olika bilder placeras ut på en människas kropp. Till exempel ett monster på huvudet och stora röda lönnblad i öronen. Efter detta bröt jag visningen för eleverna skulle ha rast och sedan en annan lektion. Vi skulle ses först en timme senare. Jag fick eleverna att tro att det var dålig planering från min sida. När vi sen träffades igen frågade jag eleverna om de kom ihåg vad vi gjorde en timme tidigare. De kom ihåg alla bilder men de visste inte riktigt vad det skulle symbolisera. Jag fortsatte visa inslaget med Johan (instruktionen var att ha en timmes paus innan fortsättningen) där han förklarar varje bilds betydelse och helt plötsligt hade jag en klass som förstod vitsen med att associera och hade lärt sig de 10 största länderna i världen till ytan. Det var häftigt! Vi pratade såklart också om vikten att hitta det som fungerar för just mig. Att varje person måste göra sina associationer för att det ska fungera i det långa loppet. Det här var något som de lyfte att de förstått vitsen med i slutuppgiften kring studieteknik (se nedan) samt även visade prov på när de gjorde prov på amerikanska och franska revolutionen.

Anders Hansens bok ”Skärmhjärnan”

Under den här tiden läste jag ”Skärmhjärnan” av Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare. Jag blev oerhört inspirerad av det jag läste och det ”drabbade” mina elever. Det som framförallt var relevant för elevernas studieteknik var dels vårt ”beroende” av våra mobiler, vilket gör att vi princip aldrig lämnar den ifrån oss, dels vårt behov av rörelse och sömn för att må bra.

Vi fick många bra diskussioner kring mobilen och hur mobilen fungerar som ett störningsmoment när eleverna ska plugga och fokusera på skolan samt när de ska sova. Att eleverna inte har sina mobiler under lektionstid är ganska självklart däremot var det inte lika självklart att den inte var med när eleverna studerar hemma. Att mobilen tar fokus från studierna när den ligger bredvid fanns det även delade meningar om, ”det går ju snabbt att svara på en snap”. När jag berättade för dem att man i studier kommit fram till att vi rör vid vår mobil ca 2600 gånger per dag och plockar upp den i genomsnitt var tionde minut under dygnets vakna timmar trodde de att jag skämtade. Vi gjorde ett experiment i klassen som gick ut på att se hur länge eleverna klarade av att vara utan sin mobil under en skoldag – det var väldigt svårt för vissa samtidigt var det kul att se elevernas engagemang.

Slutuppgiften i studieteknik gick ut på ge förslag på vad de ansåg vara god studieteknik och att tipsa andra om vad god studieteknik är visade att eleverna tagit till sig av våra resonemang. Väldigt många lyfte vinsterna med att lägga mobilen i ett annat rum när de pluggar för att ha full fokus på studierna samt när de ska sova. De poängterade också att man kan be sina föräldrar lägga undan mobilen i fall man själv har svårt för det. Det blev även intressanta samtal kring den här forskningen på föräldramötet då flera elever hade gått hem och pratat med sina föräldrar om det.

En lyckad start på terminen med goda resultat, nu gäller det att hålla det här vid liv resten av läsåret!

Att diskutera:

1.Hur brukar ni starta höstterminen?

2.Hur pratar ni om studieteknik i era klasser?

Share Button

En reaktion på ”Studieteknik – en bra skolstart!”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *