Mattias Dahlberg

MattiasD
Mattias Dahlberg

Jag är utbildad 1-7 lärare i svenska, SO och idrott och har jobbat som lärare sedan något år in på förra årtusendet. Jag har också undervisat en del i musik och är utbildad dramapedagog.

Sedan våren 2013 jobbar jag på Spångholmsskolan i Bara. Just nu jobbar jag i en särskild undervisninsgrupp där jag och mina kollegor emot elever mellan år 4 och 8.
Detta är en relativt ny och spännande vinkel av yrket för mig.

Under största delen av mina år som lärare har jag jobbat i olika stadsdelar i Malmö och därigenom träffat både barn och kollegor med vitt skilda bakgrunder och behov. Detta har gett mig goda erfarenheter när det kommer till mötet med individer.

Det viktigaste redskapet för att fånga elever är för mig en bra relation. Jag är intresserad av mina elever och en bra kontakt med enskilda elever och hela grupper kan göra underverk för såväl pedagogiska resultat och klassrumsmiljö. Det lägger en god grund för att kunna ta eleverna så långt det går utvecklingsmässigt.

När jag inte är lärare spelar jag rock n´roll-bas, grillar, springer rundor i skogen eller på fotbollsplanen.


Mina inlägg

Att lära sig genom att lämna skolan för verkligheten

Skolan ska förbereda eleverna för fortsättningen av deras liv. Eleverna ska tillsammans med oss som jobbar i skolan och sina ...

Läsningen, läsningen, läsningen…

Först lär vi oss att läsa, sedan läser vi för att lära oss. Givetvis finns det många sätt att lära, ...

Inget klydd! En enkel regel.

För att skapa en god miljö och omgivning att leva i behövs regler, ramar och riktilinjer.  Detta gäller inte minst ...

Ämnessamtal – ett sätt att utveckla utvecklingssamtal.

Utvecklingssamtal har i sin traditionella form ibland bäddat för frustration hos såväl föräldrar som lärare. Om man velat prata om ...

Att skapa en läsare

Att läsa handlar inte bara om att rent tekniskt kunna avkoda en text. Läsning skapar i bästa fall delaktighet och ...

Nyårstvivel och förnyade löften

Att vara lärare är betydelsefullt och viktigt. Läraren har ett finger med i spelet när det gäller att forma vår ...

Uppdrag – Säg hej och skapa trygghet

Att öka elevernas känsla av trygghet på skolan En del av Spångholmsskolans arbete inom SKA (systematiskt kvalitetsarbete) siktar mot att ...

Skapa trygghet – snacka går ju!

Nytt läsår på Spångholmsskolan och ett myller av nya knattar som börjat år 4 i korridorerna och på skolgården. Några ...

Nu har du skitit i det blå skåpet!

Med en sådan rubrik kan det tyckas vara på sin plats att inleda med att ursäkta språket men det blir ...

Hönan, ägget och lösningen…

Ett kort vardagsfilosofiskt tankeexperiment under påskledigheten... Kom ägget eller hönan först? Ett klassiskt filosofiskt dilemma som passar fint att fundera ...

Läslust och läsförståelse i alla ämnen

Läslust och läsförståelse “First you learn to read, then you read to learn”  Jag snubblade över det här uttrycket i ...

Dra en vits och kunskapsutveckla!

Språket är en nyckel till mycket. Det kan handla om gemenskap, förståelse eller framgång på olika plan. Särskilt tydligt för ...

Att utforma en tillgänglig lärmiljö del 2 – social och pedagogisk lärmiljö

I mitt förra inlägg "Att utforma en tillgänglig lärmiljö  del 1 - fysisk lärmiljömiljö" berättade jag hur vi på Spångholmskolan ...

Att utforma en tillgänglig lärmiljö del 1 – fysisk lärmiljö

Ett klassrum är ett rum för lärande. I rummet sker kunskapsutveckling men det ska också vara ett rum för trygghet ...

Sommarlovet är slut – dags att komma igång!

Ett långt lov är slut. Dags att skaka av sig ringrostigheten och komma igång med skolarbetet. Vi har inte träffat ...

Vakta din tunga, men tala ur skägget!

Ord kan väga lätt och tungt Alla lärare känner sig någon gång tjatiga (ibland något för ofta...). Du tycker att ...

Ord och uttryck bär oss genom livet

Jag är lärare i svenska. Jag älskar svenska språket och har sedan länge förstått hur viktigt det är att både ...

Slutet är nära – dags att blicka bakåt

Ett par veckor kvar till jullovet och man kan se slutet av terminen som ett litet gnistrande tomtebloss långt bort ...

Fältstudier i geografi – vad kan det vara?

Vårt uppdrag I läroplanen för geografiämnet ingår momentet “fältstudier”. Jag har då och då brottats med tankarna kring på vilket ...

Tyst i klassen!?

Skillnaden mellan tyst och tyst Jag sitter och jobbar ensam i arbetsrummet och klockan är några minuter i fyra. Sällskap ...

Elevernas eget ansvarstagande – vårt ansvar

Skolans fokus - elevens eget ansvar På Spångholmsskolan genomför vi under våren ett gemensamt utvecklingsarbete som är baserat på resultatet ...

Dags för fredagsfys!

Av schematekniska skäl har delar av min undervisningsgrupp under läsåret haft en lektion på fredag morgon som inte varit schemalagd ...

Bilder som förtydligar instruktioner

På Spångholmsskolan jobbar jag i en särskild undervisningsgrupp. Flera av mina elever har behov av att jag konkretiserar undervisningen mer ...

Ditt pedagogiska kapital

Under året har jag gått Malmö Högskolas handledarutbildning, en förberedelse för att ta emot lärarstudenter. En av inlämningsuppgifterna som vi ...

Pedagogisk promenad

Skolan är en av de viktigaste platserna jag känner till. Världens framtid, eleverna, tillbringar en stor del av sitt liv ...

Bob är en tjej!

eller hur viktigt det är att sätta sig in i elevernas värld för att skapa relationer… Vikten av goda relationer ...

Jävlar anamma! Det som får oss att röra oss framåt

Under våren har jag haft förmånen att delta i UR Lärlabbet tillsammans med mina kollegor Linda Sonesson och Fredrik Berggren. Temat ...

Språket – vårt främsta redskap för lärande

Språket är vårt främsta redskap för lärande. Det är genom språket vi kommunicerar, tar till oss ny kunskap och visar ...

Svenska språket – i alla ämnen

Svenska är ett av skolans kärnämnen. Samtidigt är svenska det språk som de flesta andra ämnen bygger på. Att klara ...

De introverta – en kraft vi missar?

- Tänker du först och talar sen eller talar du först och tänker sen? - Blir du besvärad när expediter ...

Konkretisera din bedömning

I den ständiga jakten på att försöka få eleverna att förstå kunskapskraven och dess progression har jag gjort många försök ...

Populärkultur i undervisningen

Dags att dra igång läsåret. Under sommaren brukar jag lyckas stänga av, tömma och rensa lärarhjärnan på effektivt sätt. Jag ...

Lärandematriser – ett verktyg för elevernas lärande

Jag har under vintern med stor behållning läst boken “Lärandematriser” av Johan Alm. Boken är en handfast och konkret handledning ...

Klassrummet som den tredje pedagogen

Efter ett färgsprakande studiebesök i en Londonskola i januari började jag fundera lite mer över den fysiska skolmiljön och hur den ...

Pop up school – Don´t try, do

Det här inlägget är är ett gemensamt projekt skrivet av två av förstelärarna på Spångholmsskolan i Bara. Några dagar i ...

Bryt rutinerna – bli en upptäckare

Jag kommer att avsluta årets bloggande med en något ovetenskaplig spaning som jag ändå tycker kan knytas samman med mitt ...

Kommunicera gärna, men bra

Under höstlovsveckan var jag på en utbildningsdag i Lund. Utbildningen vände sig till personer som är i kontakt med människor ...

Motivation och inställning till lärande

Motivation I mitt förra inlägg - "Förväntningar och beröm - när fantastiskt bra kan vara riktigt dåligt" skrev jag om ...

Dramaturgi i undervisningen

Bara att köra, eller? Som lärare känner du ditt ämne eller ser till att vara påläst inför ett arbetsområde och ...

 

Share Button

Undervisning och lärande