Scroll To Top

Mattias Dahlberg

MattiasD
Mattias Dahlberg

Jag är utbildad 1-7 lärare i svenska, SO och idrott och har jobbat som lärare sedan något år in på förra årtusendet. Jag har också undervisat en del i musik och är utbildad dramapedagog.

Sedan våren 2013 jobbar jag på Spångholmsskolan i Bara. Just nu jobbar jag i en särskild undervisninsgrupp där jag och mina kollegor emot elever mellan år 4 och 8.
Detta är en relativt ny och spännande vinkel av yrket för mig.

Under största delen av mina år som lärare har jag jobbat i olika stadsdelar i Malmö och därigenom träffat både barn och kollegor med vitt skilda bakgrunder och behov. Detta har gett mig goda erfarenheter när det kommer till mötet med individer.

Det viktigaste redskapet för att fånga elever är för mig en bra relation. Jag är intresserad av mina elever och en bra kontakt med enskilda elever och hela grupper kan göra underverk för såväl pedagogiska resultat och klassrumsmiljö. Det lägger en god grund för att kunna ta eleverna så långt det går utvecklingsmässigt.

När jag inte är lärare spelar jag rock n´roll-bas, grillar, springer rundor i skogen eller på fotbollsplanen.


Mina inlägg

Ditt pedagogiska kapital

Under året har jag gått Malmö Högskolas handledarutbildning, en förberedelse för att ta emot lärarstudenter. En av inlämningsuppgifterna som vi ...

Pedagogisk promenad

Skolan är en av de viktigaste platserna jag känner till. Världens framtid, eleverna, tillbringar en stor del av sitt liv ...

Bob är en tjej!

eller hur viktigt det är att sätta sig in i elevernas värld för att skapa relationer… Vikten av goda relationer ...

Jävlar anamma! Det som får oss att röra oss framåt

Under våren har jag haft förmånen att delta i UR Lärlabbet tillsammans med mina kollegor Linda Sonesson och Fredrik Berggren. Temat ...

Språket – vårt främsta redskap för lärande

Språket är vårt främsta redskap för lärande. Det är genom språket vi kommunicerar, tar till oss ny kunskap och visar ...

Svenska språket – i alla ämnen

Svenska är ett av skolans kärnämnen. Samtidigt är svenska det språk som de flesta andra ämnen bygger på. Att klara ...

De introverta – en kraft vi missar?

- Tänker du först och talar sen eller talar du först och tänker sen? - Blir du besvärad när expediter ...

Konkretisera din bedömning

I den ständiga jakten på att försöka få eleverna att förstå kunskapskraven och dess progression har jag gjort många försök ...

Populärkultur i undervisningen

Dags att dra igång läsåret. Under sommaren brukar jag lyckas stänga av, tömma och rensa lärarhjärnan på effektivt sätt. Jag ...

Lärandematriser – ett verktyg för elevernas lärande

Jag har under vintern med stor behållning läst boken “Lärandematriser” av Johan Alm. Boken är en handfast och konkret handledning ...

Klassrummet som den tredje pedagogen

Efter ett färgsprakande studiebesök i en Londonskola i januari började jag fundera lite mer över den fysiska skolmiljön och hur den ...

Pop up school – Don´t try, do

Det här inlägget är är ett gemensamt projekt skrivet av två av förstelärarna på Spångholmsskolan i Bara. Några dagar i ...

Bryt rutinerna – bli en upptäckare

Jag kommer att avsluta årets bloggande med en något ovetenskaplig spaning som jag ändå tycker kan knytas samman med mitt ...

Kommunicera gärna, men bra

Under höstlovsveckan var jag på en utbildningsdag i Lund. Utbildningen vände sig till personer som är i kontakt med människor ...

Motivation och inställning till lärande

Motivation I mitt förra inlägg - "Förväntningar och beröm - när fantastiskt bra kan vara riktigt dåligt" skrev jag om ...

Dramaturgi i undervisningen

Bara att köra, eller? Som lärare känner du ditt ämne eller ser till att vara påläst inför ett arbetsområde och ...

 

Share Button

Undervisning och lärande