
Hej, jag heter Marie Karlsson och är förstelärare på Marbäcksskolan som är en F-3-skola. Jag är legitimerad lärare i svenska, SVA, matematik, NO, SO och teknik för förskoleklass och grundskolans tidiga år. Det här läsåret undervisar jag två klasser i årskurs 2 i svenska. Jag arbetar för att ha ett tillåtande klassrumsklimat där alla känner att de kan vara delaktiga utifrån sin förmåga.
I min undervisning har litteraturen en självklar plats. Jag ser ett stort lärande i att utgå från skönlitteratur inom aktuella arbetsområden och vi lägger mycket tid på högläsning och reflektion. Elevernas delaktighet är viktig och något jag uppmuntrar exempelvis genom individuella läsloggar, som eleverna uttryckt ett behov av och dramatiseringar de gärna iscensätter efter läsningen. Genom dramatisering får eleverna se texten från ett nytt perspektiv, vilket bidrar till deras förmåga att bearbeta och förstå vad de läst. Även elever som annars är lite tillbakadragna deltar med stor behållning i dramatiseringarna.
Jag skriver lärardagbok dagligen där jag reflekterar över min undervisning på kort och lång sikt. Vad fungerar för gruppen och vad fungerar för den individuella eleven?
Varje dag erbjuder nytt lärande, ett lärande tillsammans med eleverna.