Linda Sonesson

Jag är utbildad lärare i svenska, svenska som andraspråk, engelska och tyska och har jobbat som lärare sedan sent 90-tal. Sedan ett antal år tillbaka arbetar jag även som IKT-pedagog med uppdrag såväl centralt i kommunen som på Spångholmsskolan där jag befinner mig till vardags.

Sedan läsåret 2022/2023 har jag bytt fokus från att under majoriteten av min tid som verksam lärare arbetat på högstadiet till att nu undervisa i en särskild undervisningsgrupp med elever från år 4-9. Ett nytt och spännande uppdrag!

För mig är det en självklar del av läraryrket att dela med mig av mitt arbete, både på min egen arbetsplats och utanför, att aktivt utveckla min undervisning genom att ta del av andras erfarenheter, testa dem i mitt klassrum, anpassa efter varje elevs förmågor samt arbeta aktivt på lektionerna med att eleverna såväl enskilt som tillsammans utvecklar sina förmågor.  I klassrummet arbetar jag formativt, handleder, stöttar, utmanar och inspirerar. Jag strävar efter att hitta ämnen/teman och arbetsformer som berör och skapar arbetsglädje och motivation hos eleverna. Även tiden som spenderas tillsammans med eleverna utanför klassrummet är oerhört värdefull och viktig för mig i min profession, då grunden och förmodligen också det viktigaste redskapet för att fånga eleverna och få dem att utvecklas är en bra relation och ett genuint intresse för dem som individer och grupp.

Förutom arbetet i mitt klassrum med mina elever är min ambition att arbeta för en skola som genomsyras av samarbete lärare emellan och över ämnen, en skola där det synliga lärandet, delaktighet samt språket finns som en gemensam nämnare och en naturlig del av skoldagen.


Mina inlägg

Läsning i fokus

Noveller, romaner, egen läsning, gemensam läsning och högläsning fyllde elevernas skoldagar under vårens världsbokvecka. Ja, varför nöja sig med en ...

Elevstödjare löser datorstrul

När tekniken sätter käppar i hjulen och IT-supporten känns alldeles för avlägsen är det numera Spångholmsskolans elevstödjare som ska rycka ...

Traditioner som bidrar till trygghet och vi-känsla

Skolans traditioner är precis som den organiserade rastverksamheten, fadderverksamheten och eventuella gemensamma temadagar över klass- och årskursgränser en viktig del ...

Läsning på schemat – inte bara för läsningens skull

Läsning måste få ta tid, eller kanske rättare sagt ges tid i skolan. I dagens skola, där det finns en ...

Tryggare ska alla vara

Tänk vilken skillnad ett hej eller bara ett leende kan göra. Kanske är det också just det, att våra elever ...

När texten engagerar

Vissa texter är återkommande favoriter i mitt klassrum, så för min egen del är det en evinnerlig tur att eleverna ...

Körläsning – som ljuv musik i klassrummet

Det finns ingen enskild metod eller sätt som kan sägas vara den effektivaste för att träna läsförståelse och läsflyt, utan ...

Hur fångar jag elevernas uppmärksamhet, nyfikenhet och intresse?

En vass introduktion och dess förmåga att fånga läsarnas uppmärksamhet är enligt en av bloggarna på mynewsdesk en absolut nödvändighet ...

En lyckad läsutmaning!

Trettio dagar, 47 elever och 15000 sidor senare är vi i hamn med terminens avslutande läsutmaning. I snitt dryga 300 ...

Fokus läsning!

Att sitta stilla i hela 40 minuter är inte helt enkelt. Att dessutom vara helt tyst i 40 minuter gör ...

Att undervisa särskilt begåvade elever

Viktigt på riktigt blir ett än viktigare begrepp då vi möter våra särskilt begåvade elever i skolan. De om några ...

Covid- 19 utmanar & engagerar

"I can no longer go out whenever I want to, I can’t see my friends and I can’t go to ...

Att upptäcka och identifiera särskilt begåvade elever

Vi träffas en gång i veckan, hon och jag.  Vi läser tillsammans, samtalar och diskuterar på engelska. Hon, en tjej ...

Värdeskapande Lärande: Uppdrag Läslust!

Att få till det där lilla extra i klassrummet då eleverna blir extra motiverade och engagerade är inte alltid så ...

Spelar miljön någon roll?

Just nu pratas det mycket om vår lärmiljö i skolan och hur den påverkar våra elever i deras dagliga verksamhet, ...

Nyordslistan återigen en succé

Det är ganska sällan som femton- och sextonåringar funderar kring orden i vårt språk och att orden faktiskt är en ...

Vikten av att läsa och samtala – i skolans alla ämnen

Att vi i skolan läser tillsammans med våra elever för att skapa en hållbar läsutveckling kan kännas som en självklarhet, ...

Från New York till Bara

Vilka frågor ställer vi för att få personer vi samtalar med att öppna upp sig? Och hur får vi våra ...

Konsten att skapa engagemang i klassrummet

Lång, kort, tjock, smal, mörkhyad, ljus, mycket hår eller inget alls. Vad är det som får oss att döma varandra ...

Sommarpratarna – när besöken i klassrummet avlöser varandra

Sommarpratarna har förgyllt människors somrar och liv länge. Redan 1959 sändes de första programmen.  De har också tack vare kloka ...

Normer och värderingar, åsikter och sanningar…

Vad är makt för dig? Hur skulle du gestalta kärlek eller lek? Efter två dagar på årets SETT-mässa passade jag ...

Under luppen – att lära av och i sin egen vardag

Helt plötsligt blir jag medveten om varje liten detalj i min undervisning. Kroppsspråk, hur jag talar, vad jag säger och ...

Glöm inte bort de visuella inslagen!

Läromedelstexter innehåller ofta stora utmaningar för våra elever inte minst våra sva-elever, men det finns också resurser som de som ...

9/11 inspirerar och berör

Many people's lives have been radically changed since the World Trade Center fell. On the day of the attacks most ...

Hur kan vi som lärare få elever att vilja göra det de måste göra?

Svedala kommuns uppstartkonferens Svedala goes pop gav mig och min kollega Mattias Dahlberg möjlighet att prata om hur vi kan få våra ...

Likes och Dislikes – Tjugo år med Chambers

När det handlar om att samtala om böcker har jag under hela min lärartid lutat mig tryggt mot Aidan Chambers ...

Berätta mer!

“Jag har aldrig blivit så förvånad i hela mitt liv …” är början på en av många berättelser som har ...

Task-based Learning

"How often do we as teachers ask our students to do something in class which they would do in everyday ...

Samarbete – för våra nyanländas bästa

Hur tar vi hand om och organiserar undervisningen för våra nyanlända elever på bästa sätt? Förmodligen finns det inget enkelt svar på ...

Dublin t&r

127 kilometers vandring och elva dagar senare har planet landat i Köpenhamn och vi, Magnus Larsson och Linda Sonesson,  kan ...

Fjärilar i magen

Hjärtat slår hårt och det känns som om tusen fjärilar fladdrar hejdlöst i magen, mina händer darrar och jag kan ...

Film & Fanfiction i språkklassrummet

Hur fångar vi våra elevers intresse? Hur får vi dem att tycka att skolarbetet är intressant och roligt? Hur får ...

Nyordslistan 2015 väcker nyfikenhet

Hur lätt är det att få femtonåringar genuint intresserade av ord och språk och där till ur ett historiskt perspektiv? ...

Begränsningar som hjälper elever att lyckas

Alla elever sitter koncentrerade framför sina datorer. En novell på två lektioner? På riktigt? Och det är just det det ...

Vart tog gloslistan vägen?

Vart tog gloslistan vägen är en av de frågor som Lars Björklund vid Täby Enskilda Gymnasium diskuterar på sin blogg ...

Hur skapar vi struktur i elevernas digitala skolvardag?

Årets åttor har precis begett sig till New York, i alla fall imaginärt. Många hade nog önskat att resan vore ...

Att lyckas som lärare

Det snurrar i min skalle.... Ja visst gör det det, Sara Bruun, förstelärare, författare och inte minst inspirerande föreläsare på ...

Att lära av varandra

Att skapa en digital produkt som på ett konkret och nära sätt ska användas av andra påverkar elevernas engagemang och insikt ...

Utmaning öppnar dörrar mellan hem och skola

Oftast helt omedvetet och utan tanke på att de samtidigt lär sig engelska lyssnar dagens ungdomar ständigt på musik och ...

 

Share Button

Undervisning och lärande