Scroll To Top

Linda Sonesson

Linda Sonesson

Sedan tre år tillbaka arbetar jag på Spångholmsskolan i Bara, där jag detta läsåret undervisar elever i skolår  7 och 8 i engelska och svenska.  Jag är legitimerad lärare i skolår 3-9 i svenska och engelska samt skolår 1-9 i tyska och sedan fem år tillbaka arbetar jag även som IKT-pedagog. För mig är det en självklar del av läraryrket att dela med mig av mitt arbete, både på min egen arbetsplats och utanför, att aktivt utveckla min undervisning genom att ta del av andras erfarenheter, testa dem i mitt klassrum, anpassa efter varje elevs förmågor samt arbeta aktivt på lektionerna med att eleverna såväl enskilt som tillsammans utvecklar sina förmågor.

I klassrummet arbetar jag formativt, handleder, stöttar, utmanar och inspirerar. Jag strävar hela tiden efter att hitta övergripande ämnen/teman och arbetsformer som skapar arbetsglädje och motivation hos eleverna.  En sådan aktivitet är t ex de bloggar som jag arbetar med tillsammans med eleverna. Mina åttor har skapat egna bloggar, där de, som ett led i att synliggöra lärandet och sin utveckling både för mig, dem själva och för deras föräldrar, samlar sina arbeten (texter, bilder, muntliga inspelningar). Deras bloggar har bl a fyllts med dikter, som de både bild- och ibland också musiksatt, författarpresentationer och reflektioner utifrån de skönlitterära böcker som vi läst. Allt under temat tonårsliv. Nästa uppgift är att publicera en novell. Noveller som de skriver i google dokument, vilket underlättar både för mig som pedagog att ge kontinuerlig respons men också för eleverna att tillsammans på ett smidigt och enkelt sätt arbeta med respons och att utveckla sina texter.

Min ambition är att arbeta för en skola som genomsyras av samarbete lärare emellan och över ämnen, en skola där det synliga lärandet, delaktighet samt språket finns som en gemensam nämnare och där digitala redskap är en naturlig del av skoldagen såväl i mötet med elever och kollegor som vårdnadshavare.


Mina inlägg

Likes och Dislikes – Tjugo år med Chambers

När det handlar om att samtala om böcker har jag under hela min lärartid lutat mig tryggt mot Aidan Chambers ...

Berätta mer!

“Jag har aldrig blivit så förvånad i hela mitt liv …” är början på en av många berättelser som har ...

Task-based Learning

"How often do we as teachers ask our students to do something in class which they would do in everyday ...

Samarbete – för våra nyanländas bästa

Hur tar vi hand om och organiserar undervisningen för våra nyanlända elever på bästa sätt? Förmodligen finns det inget enkelt svar på ...

Dublin t&r

127 kilometers vandring och elva dagar senare har planet landat i Köpenhamn och vi, Magnus Larsson och Linda Sonesson,  kan ...

Fjärilar i magen

Hjärtat slår hårt och det känns som om tusen fjärilar fladdrar hejdlöst i magen, mina händer darrar och jag kan ...

Film & Fanfiction i språkklassrummet

Hur fångar vi våra elevers intresse? Hur får vi dem att tycka att skolarbetet är intressant och roligt? Hur får ...

Nyordslistan 2015 väcker nyfikenhet

Hur lätt är det att få femtonåringar genuint intresserade av ord och språk och där till ur ett historiskt perspektiv? ...

Begränsningar som hjälper elever att lyckas

Alla elever sitter koncentrerade framför sina datorer. En novell på två lektioner? På riktigt? Och det är just det det ...

Vart tog gloslistan vägen?

Vart tog gloslistan vägen är en av de frågor som Lars Björklund vid Täby Enskilda Gymnasium diskuterar på sin blogg ...

Hur skapar vi struktur i elevernas digitala skolvardag?

Årets åttor har precis begett sig till New York, i alla fall imaginärt. Många hade nog önskat att resan vore ...

Att lyckas som lärare

Det snurrar i min skalle.... Ja visst gör det det, Sara Bruun, förstelärare, författare och inte minst inspirerande föreläsare på ...

Att lära av varandra

Att skapa en digital produkt som på ett konkret och nära sätt ska användas av andra påverkar elevernas engagemang och insikt ...

Utmaning öppnar dörrar mellan hem och skola

Oftast helt omedvetet och utan tanke på att de samtidigt lär sig engelska lyssnar dagens ungdomar ständigt på musik och ...

 

Undervisning och lärande