Scroll To Top

Johan Sander

johan sander
Johan Sander

Mitt namn är Johan Sander
och jag arbetar som förstelärare på Röda skolan. Jag är legitimerad lärare i matematik, svenska och svenska som andraspråk och undervisar främst mot grundskolans tidigare år 1-3. I min tjänst ingår även att ta emot och handleda lärarstudenter.

Jag strävar efter att bedriva undervisning som är strukturerad, kreativ och elevnära. Undervisning som får eleverna att själva vilja driva sin utveckling framåt. Mina lektioner följer en strikt pedagogisk agenda med elevernas förmågor i centrum. Jag värdersätter ett klassrumsklimat som genomsyras av trygghet, samarbete och arbetsglädje.

Jag är intresserad av skolutveckling i allmänhet och pedagogisk forskning i synnerhet. Just nu arbetar jag väldigt inriktat med BFL, bedömning för lärande, och försöker göra det till en naturlig del av min undervisning. Med utgångspunkt i de styrdokument som reglerar mitt uppdrag vill jag fortsätta att utvecklas samt sprida det jag kan till mina elever och kollegor. Idag ”tappar” vi många elever längs vägen pga. fördomar och traditioner, det vill jag vara med och motverka.


Mina inlägg

Barn lär sig av att lyckas, inte av att misslyckas

Med utgångspunkt i att alla barn är unika. Unika med unika förmågor, styrkor, svagheter, känslor, tankar och personligheter behöver jag ...

Även en ”tom” ryggsäck bär på ett innehåll – Perspektiv skola

Varje dag går, cyklar eller skjutsas barn till skolan. De allra flesta med en ryggsäck på ryggen. Ryggsäckar som är ...

Beteendeproblematik- Att synliggöra det osynliga

Jag har tidigare skrivit flera inlägg om, beteendeproblematik i skolan. Men det finns fortfarande mycket kvar att lära, genomföra och ...

Dramaturgi i undervisningen – Hur ska det gå?

Hos mina elever finns det en otrolig lust att skapa berättelser. Utifrån fantasi, verklighet och fakta bubblar de av ord ...

The do´s and don´ts of teachers life

Nu stundar snart skolavslutning på min skola. Ett sommarlov väntar. En tid för njutning och vila. Tid till det jag ...

Feedback för lärande?

På min skola har vi under en längre tid bedrivit ett utvecklingsarbete med fokus på BFL, Bedömning För Lärande. Kollegiet ...

På spaning med Dr. Ross W Greene – Collaborative Problem Solving

"Barn vill göra rätt om de kan". Det är en av mina grundpelare som lärare och människa. Uttrycket är hämtat ...

”Fast du inte lyssnar vet jag att du hör ändå” – Problemskapande beteende

Dagligen går barn till skolan med känslan av att inte passa in, rädda för att bli missförstådda och lämnade utanför ...

Lågaffektivt bemötande – Metod och förhållningssätt.

Som pedagog i mitt klassrum möts jag ständigt av ”utmaningar”. Dess karaktär och form är oftast av olika art och ...

Preflight checklist – ökat kollaborativt lärande

Sedan en tid tillbaka har mina elever ingått ett “skriv-utbyte” tillsammans med en annan skolklass i Skåne. Ett utbyte som ...

Vi utvecklar språket genom att lyssna

Språket är vårt kulturella verktyg, det är det medel som gör att vi kan tänka och lära tillsammans. Det är ...

Normer, jämställdhet och genus

Denna bloggtext handlar om normer, jämställdhet och genus och är ett utdrag  från min vardag som lärare.  Det är också ...

Handledarskap och positiv feedback

Under våren har jag återigen fått möjlighet att stå bredvid den ordinarie undervisning och istället inta rollen som handledare. Och jag ...

Undervisning och lärande