Scroll To Top

Joakim Nilsson

Joakim Nilsson
Joakim Nilsson

Jag heter Joakim Nilsson och är förstelärare på Röda skolan, som är en F-5-skola. Jag är legitimerad lärare i Svenska, Samhällsorienterande ämnen, samt Matematik. Jag har också rollen som arbetslagsledare på min skola och leder konferenser och pedagogiskt utvecklingsarbete.

Som lärare har jag mina främsta styrkor i struktur, bemötande gentemot eleverna, samt i ett reflekterande förhållningssätt. Jag försöker att ständigt se mig själv och min praktik i spegeln och hitta utvecklingsmöjligheter. Jag försöker också vara en motor som stimulerar eleverna till tänkande.  Att tänka nya tankar är det som utvecklar oss. Jag fokuserar på att elevernas förmågor ska utvecklas och att de själva ska känna att de förstår och kan använda sina kunskaper.

Jag strävar mot att min undervisning ska vara strukturerad och stöttande, men också uppmuntra till kreativitet och utveckling. I mitt klassrum samarbetar eleverna och hjälps åt i sitt lärande och alla får reflektera över vad de kan och vad de ska lära sig.

I mitt eget lärande försöker jag hålla mig uppdaterad på pedagogisk forskning i allmänhet, men intresserar mig särskilt för ledarskapet i klassrummet, samt bedömning för lärande (BFL).


Mina inlägg:

En lärares bikt

Skolavslutningen är avklarad och eleverna har gått på sommarlov. Dags att utvärdera mig själv och min undervisning. När jag utvärderar ...

BFL i årskurs 1 – en bra idé?

För några år sedan var jag väldigt inspirerad av Dylan Wiliam och av BFL. Min professionella utveckling kretsade mycket kring ...

Fullt fokus under varje sekund!

Utgångspunkten för den här texten är en lärares eviga frågeställning: Hur ska jag få ännu fler elever att lära sig ...

Ett litet BFL-experiment

Att användandet av BFL-strategierna ökar elevernas lärande verkar det inte råda något tvivel om. I varje fall om man ska ...

Fonologisk träning gynnar läsinlärningen

Det är nu tredje gången jag har en etta. De två tidigare gångerna har jag tvekat lite kring läsinlärningen. Gammal ...

Att skapa ramar i åk 1

Att ta emot en ny etta är något alldeles speciellt. Den som har provat vet precis vad jag talar om ...

Skolan är något för dig!

Du vet vilka jag talar om. Du har förstås mött dem. Eleverna som inte följer dina regler, inte rättar sig ...

Flexibel undervisning utifrån elevernas behov

När vi startar upp ett nytt arbetsområde behöver vi en noggrann planering. Men kan det bli för mycket planering? Om ...

En resa mot trivsel och lärande

I januari hade jag varit föräldraledig i ett år och även om jag fått signaler om att klassen jag skulle ...

Aktivera eleverna under högläsning

Under ett par pedagogiska konferenser har vi behandlat högläsning och diskussionerna har då bland annat kretsat kring att det inte ...

Mjuka övergångar förbättrar undervisningen?

”Jag tar ett exempel till” säger läraren frustrerat och vänder sig åter mot whiteboarden. Han vet att han börjar tappa ...

Kärnan – ett sätt att skilja viktigt från oviktigt

Det här läsåret har jag arbetat med ”En läsande klass” och låtit det arbetet få ta ganska mycket tid i ...

Utvärdering med eleverna

I mitt förra inlägg beskrev jag hur jag lagt upp matematikundervisningen den här terminen. Målet var att med relativt lite ...

En struktur för synligt lärande

Matematik är ett ämne där jag upplever att det är en rejäl utmaning att få alla elever med sig. Det ...

Dags att göra bokslut

Utvärdering av undervisning Lärare: Joakim Nilsson Läsår: 2013/2014 Ämnen: Svenska och SO Årskurser: 3 och 4 Personliga mål som uppnåtts ...

Att göra den enskilda läsningen gemensam

De flesta svensklärare är nog medvetna om de problem som är förknippade med så kallad tyst läsning, eller enskild läsning: ...

Ett fall och en lösning

Att träna eleverna i att reflektera över sitt eget lärande har länge varit en viktig sak för mig. När de ...

Elev på min egen lektion

Enligt Hatties ”Visible learning” är det få saker man kan göra som lärare som ger större positiv effekt på elevernas ...

Elevernas engagemang – min uppgift!

Det är lätt att säga att skolan är viktig. Alla kan hålla med om det. Hade vi inte tyckt så, ...

Nyckelstrategiernas nyckelstrategi

Det är 1988 och en 11-årig Joakim sitter i sin skolbänk, redo för eftermiddagens OÄ-lektion. ”Då kan ni slå upp ...

Tittar vi på fel ställe?

Det har länge varit min bestämda uppfattning att den stängda klassrumsdörren är en av skolans mossigaste traditioner och en viktig ...

Synligt lärande – en obekväm, men ärlig kompis

En sommar av reflektion kring BFL och läroplanen Efter att förra terminen ha sett Dylan Wiliams föreläsning på youtube och läst ...

Lärare i Svedala berättar om sin BFL-resa

Om den rävsax vi sitter i och om en som har förstått Även om jag försöker hänga med och lära nytt ...
Share Button

Undervisning och lärande