
Mitt namn är Hanna Fred Åhlander och jag arbetar på Klågerupskolan. Jag är 1-7 lärare i svenska, SO och bild, med behörighet i matematik och NO i åk 1-3. Det här läsåret undervisar jag i åk 3.
Jag arbetade tidigare på en skola i Malmö i 15 år, där majoriteten hade svenska som andraspråk. Det har format min syn på lärande och fick mig att utvärdera och framför allt omvärdera min undervisning.
Jag vill vara en tydlig ledare, med engagemang och fokus. Kollegialt lärande och mitt arbetslag är viktigt för mig. Ett tillåtande klassrumsklimat, där barnen känner trygghet genom struktur och tydliga mål, ser jag som en förutsättning för lärande och utveckling.
Jag arbetar sedan många år tillbaka med språkutvecklande ämnesundervisning. I planeringsarbetet tänker jag på att hitta språket i allt vi gör. I mitt klassrum hörs olika röster, min är bara en bland många.
Genom stöttning och modellering arbetar jag med evidensbaserade modeller, som genrepedagogik och reciprok undervisning. Cirkelmodellens fyra faser genomsyrar mitt tankesätt. Vi börjar gemensamt genom att först bygga upp förkunskaper, därefter studera förebilder och laborera, arbeta i grupp eller par, för att slutligen arbeta enskilt. Genom reflektion, själv-, och kamratbedömning tränar vi att synliggöra vårt lärande.
Mina inlägg
Sugrör och tiotalsövergångar
Att bygga litterära föreställningsvärldar
VFU- what´s in it for me?
Vi behöver göra något åt ljudnivån!
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
Tematiskt bokstavsarbete
Väck läslusten
Elevaktiv undervisning genom kooperativt lärande
Kamratrespons – Austin´s butterfly
Reflektion på olika plan
Parläsning – motiverande och effektivt
Landet Matematica – en språkutvecklande häxkittel
Stationsmatte – ett sätt att differentiera din undervisning
”Ska alla bli programmerare nu eller?”
”Skrivglädje-hyllan” väcker lust och inspiration
Den återgivande genren höjde texternas kvalitet
Time Timern skapar trygghet och arbetsro
Redskap för att läsa faktatexter
Sekvensbilder – informationsklyftor, stöttning och språklig förhandling
Klassrummet speglar min vision och min undervisning
Långsiktiga mål och uthållighet – åttionde dagen
“1B:s tokiga alfabetsbok” – långa textsamtal kring korta meningar
Utemiljön – en miljö som inte är så inne
Tio veckor på vårterminen – NP åk 3
TAKK – varför det?
Systemisk funktionell grammatik
Teknik – enkla maskiner och rörliga djurmodeller
Strukturerat arbete och långsiktig planering är för mig A och O
Har föräldramötet i skolan spelat ut sin roll?
Kollegialt lärande på Klågerupskolan åk 1-3
Om talutrymme och att ge barnen interaktionsmodeller
Genrepedagogik och cirkelmodellen – att utmana och stötta