Scroll To Top

Gustav Björk

Gustav Björk
Gustav Björk

Jag heter Gustav Björk och är förstelärare på Marbäcksskolan i Svedala som är en F-5-skola. Jag är legitimerad lärare F-6 i matematik, no/teknik, svenska och svenska som andraspråk.  Jag är med i ikt-referensgruppen som utvecklar ikt inom Svedalakommun.  I min tjänst ingår det att ta emot och handleda lärarstudenter.

I min undervisning använder jag mig dagligen av digitala verktyg. Jag ser stora möjligheter att utveckla min undervisning med hjälp av dessa och jag ser att elevernas motivation ökar. I mitt klassrum kombinerar vi bland annat digitala verktyg med synligt lärande och olika metoder för BFL.

Jag är intresserad av forskning inom pedagogik och didaktik och har under mina år som lärare utvecklats enormt genom att ständigt prova nya metoder och vägar till kunskap och måluppfyllelse. I mitt klassrum är jag ledare och jag är noga med att skapa en unik relation till varje elev som bygger på ömsesidig respekt, glädje och trygghet. Jag har en  öppen klassrumsmiljö som bland annat uppmuntrar eleverna till ett eget tänkande och samarbete. I mitt klassrum misslyckas och lyckas vi tillsammans.

Mina inlägg

Matematiska resonemang

I kursplanen för matematik i grundskolan står att eleverna ska utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang om ...

Digitala verktyg stärker undervisningen

I min undervisning använder jag många digitala verktyg för att förbättra och effektivisera redan fungerande pedagogiska metoder och arbetsformer. De ...

Aktivera eleverna under genomgång

Ett viktigt moment inom matematikundervisningen är genomgångar, där jag som lärare bland annat går igenom nya moment och begrepp samt ...

Språkutvecklande matematik

På Marbäcksskolan arbetar vi just nu med ett utvecklingsarbete för att stärka elevernas språkliga kompetens i alla ämnen. Mina erfarenheter ...

Goda förutsättningar för framgångsrik matematikundervisning

Vi har nyligen genomfört de nationella proven i matematik för åk 3. Utfallet och resultatet blev mycket bra. Vårt förhållningssätt ...

Öka och stärka elevernas uthållighet

I mitt förra blogginlägg skrev jag om fokus på lärandet. Nu har vi arbetat ett tag med förhållningssätten som jag ...

Fokus på lärandet

Jag har under en period försökt få mina elever att se sitt eget lärande. Jag vill gärna öka medvetenheten hos ...

Att skapa studiero

Vi får till stor del de elever vi själva skapar. Elever är formbara och de vill lyckas. Men det är ...

Varierad undervisning

I treorna arbetar jag och min kollega Jörgen just nu med skriftliga räknemetoder. Det finns en del olika metoder, exempelvis ...

Fem framgångsfaktorer för lyckad undervisning

Nu närmar sig terminsavslut, skolavslutning och ett efterlängtat sommarlov. Förhoppningsvis får alla lärare tid över för reflektion och utvärdering av ...

Grej of the day – Vad hände sen?

Grej Of The Day; ett begrepp som de flesta i skolvärlden, både lärare och elever, har stött på de senaste ...

Inkluderande undervisning

I mitt klassrum och i nästan alla klassrum finns det elever med olika kognitiva, fysiska eller emotionella svårigheter. När jag ...
Share Button

Undervisning och lärande