
Jag heter Frida Celander och är förstelärare på Marbäcksskolan som är en F-3-skola. Jag är legitimerad lärare i svenska, matematik, NO och SO för förskoleklass och grundskolans tidiga år. En del av min tjänst är jag arbetslagsledare.
I mitt klassrum arbetar jag utifrån att alla elever ska vara aktiva och varje lektion använda och utveckla sina kommunikativa förmågor. När eleverna genomför en skrivuppgift på egen hand ska de inte vara första gången de arbetar med en sådan uppgift. I min undervisning har litteraturen en självklar plats i det ständigt pågående arbetet med att främja elevernas läsintresse.
Mina inlägg
Återberätta och skriva tillsammans
Vi har nu genomfört de nationella proven i årskurs 3. När jag läste elevernas berättande texter såg jag att flera ...
Samtal utifrån Noelia och hemligheten
Förra våren deltog mina elever i Nätsmart som är ett projekt i Svedala kommun som leds av elevhälsan och involverar ...
Resultatmål, nationella prov och motivation
En del i Marbäcksskolans systematiska kvalitetsarbete är våra resultatmål. Resultatmålen och planen för att nå dem beslutar vi tillsammans i ...
Motstånd och mindset
När vi avslutade förra läsåret analyserade vi gruppvis de olika kriterierna utifrån vilka vi mäter förflyttningar för att se om ...
Språkutvecklande textarbete – textrekonstruktion och dictogloss
När vi samtalar i kollegiet kring skrivarbete ser vi en stor utmaning i att få eleverna att faktiskt läsa igenom ...
Tyra och textsamtalet
Tyra och textsamtalet Jag har textsamtal en lektion i veckan med mina elever i årskurs 2 och just nu läser ...
Resultatmål på Marbäcksskolan – del 2
I mitt förra blogginlägg berättade jag om hur vi arbetar med resultatmål och resultatuppföljning på Marbäcksskolan. I mitt team såg ...
Resultatmål på Marbäcksskolan – del 1
En del i Marbäcksskolans systematiska kvalitetsarbete är våra resultatmål. Resultatmålen och planen för att nå dem beslutar vi tillsammans i ...
Handbok för superhjältar och struktur i textsamtalet
Jag läser just nu första delen i Handbok för superhjältar på textsamtalen med mina elever i årskurs 1. Vi arbetar ...
Enskild reflektion i det kollegiala lärandet
Jag har varit delaktig i planeringen av analys-och utvecklingsarbetet på Marbäcksskolan under många år. När jag läste Att följa lärande ...
Favoritböcker, läsupplevelser och läsintresse
Varje gång ämnesgruppen i svenska träffas på Marbäcksskolan inleder vi med samtal om böcker vi läst. Det är ett positivt ...
Olika sätt att närma sig litteratur
När barn börjar skolan har de väldigt olika läsbakgrund. Några har blivit lästa för dagligen sedan de var några månader ...
Arbete med källkritik i årskurs 3
Varje dag lämnar eleverna in sina telefoner i vårt lilla mobilhotell. Från början innehöll det endast några enstaka telefoner men ...
Litteratursamtal, läsutmaning och läsdagbok
En lektion i veckan träffar jag mina elever i halvklasser för litteratursamtal och det är veckans höjdpunkt tycker jag! De ...
Framgångsfaktorer för det professionella lärandet
Under vårterminen 2019 har vi på Marbäcksskolan berättat om vårt utvecklingsarbete i olika sammanhang och det har gjort att vi ...
Litteratur som inspiration för arbete med texttyper
Jag har startat höstterminen med att högläsa en av mina favoritböcker Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius. Boken handlar ...
Utvecklingsarbete på Marbäcksskolan – analys av pedagogisk lärmiljö
På Marbäcksskolan skapar vi nu tillsammans ett nyläge i vårt utvecklingsarbete utifrån det mål och de teser som vi arbetade ...
Utvecklingsarbete på Marbäcksskolan – analys av social lärmiljö
På Marbäcksskolan skapar vi nu tillsammans ett nyläge i vårt utvecklingsarbete utifrån det mål och de teser som vi arbetade ...
Utvecklingsarbete på Marbäcksskolan – analys av fysisk lärmiljö
På Marbäcksskolan skapar vi nu tillsammans ett nyläge i vårt utvecklingsarbete utifrån det mål och de teser som vi arbetade ...
Start, struktur och the end
På Marbäcksskolan har vi i förstelärargruppen ofta känt oss frustrerade över att våra lektionsslut av olika anledningar inte alltid blivit ...
Skriva dikter med sinnesschema
På Marbäcksskolan arbetar vi med ett tema om årstiderna under årskurs 1. En del av svenskämnets bidrag till temat om ...
Berättelseansiktet som stöd för textsamtal och textskapande
Jag har flera gånger skrivit berättelser med elever i de tidiga skolåren och har ofta upplevt att de haft svårt ...
Synliggöra elevernas skrivutveckling
Jag har under hösten tagit emot nya ettor och det känns alltid som en spännande nystart med möjlighet att förändra ...
Skriva faktatext med cirkelmodellen
Vad är fakta? Hur vet man att det är en faktabok? Varför skriver författare faktaböcker? Jag hade tagit med många ...
Strukturerad läs- och skrivinlärning i årskurs 1
Förra läsåret arbetade jag i förskoleklassen och har nu följt 77 barn upp i årskurs 1. De är indelade i ...
Att skapa läsintresse
Jag undervisar förskoleklassen i år och har förmånen att delta i Läslyftet tillsammans med alla förskollärarna i Svedala tätort. Vi ...
Att skriva sig till läsning i förskoleklass
I mitt tidigare blogginlägg Språkutvecklande arbete i förskoleklassen beskrev jag hur jag arbetar med Bornholmsmodellens första del, att höra ljud ...
Textsamtal i förskoleklass
“Elever som deltar i klassrumsdiskussioner blir verkligen klokare.“(Wiliam 2013) Det här är något som jag brukar prata om med eleverna ...
Bilderboken och matematiska samtal
På Marbäcksskolan påbörjade vi under förra läsåret ett utvecklingsarbete där målet är att elevernas förmåga att föra välutvecklade resonemang ska ...
Stödstrukturer i förskoleklassens läsförståelsearbete
Alla förskollärare och lärare som arbetar i förskoleklass i Svedala tätort deltar under det här året i Läslyftet. Vi arbetar med ...
Språkutvecklande arbete i förskoleklass
Bornholmsmodellen Alla förskoleklasser i Svedala kommun arbetar med Bornholmsmodellen som är en strukturerad modell för hur vi kan arbeta med ...
Sokratiska samtal – utvecklar textsamtalet och elevernas tänkande
Jag inleder alla textsamtal med en löpeld i ringen för att alla elever direkt ska vara aktiva. Innan löpelden får ...
Att arbeta med faktatexter
När mina elever gick i årskurs 1 arbetade vi gemensamt och parvis med att skriva enkla faktatexter om flyttfåglar och ...
Bockarna Bruse hjälper till
Att skriva en berättelse med inledning, handling och avslutning är klurigt. Hur kan vi ge våra elever i de tidiga ...