Scroll To Top

Cornelia Falkentoft

Cornelia Falkentoft

Jag är lärare i tyska och engelska på Naverlönnskolan. Ju längre jag jobbar desto mer givande blir det.  Jag vill vara en god ambassadör för skola och utbildning. Med stor respekt för varje individ försöker jag skapa en inlärningsvänlig atmosfär i klassrummet. Självklart ska vara att vi lär av varandra och att varje elev får vara sig själv och satsa på sin utbildning. Jag arbetar hårt för att eleverna ska ha stor tilltro till sin egen förmåga för att våga utmana sina egna gränser. Som språklärare värnar jag dessutom om varje individs rätt att äga ett rikt språk (eller flera) för att så nyanserat som möjligt kunna verbalisera och förverkliga sina planer och önskemål i livet.

Jag vill också vara en positiv inspirationskälla för mina kollegor. Jag brinner för att tydliggöra läraruppdraget och för yrkets professionalism.

Läraryrket är fantastiskt kreativt och omväxlande. Jag sprider gärna min entusiasm till andra.
Cornelia Falkentoft


Mina inlägg

Vad är viktigast: att jag lär känna eleverna eller mig själv?

Jag hör ibland och säger det väl själv oftare än jag tror ”Den klassen är så orolig” eller ”Oh, vilken ...

Värdeskapande undervisning – oftast i små steg, ibland i stora kliv!

Värdeskapande undervisning – definition: Individer som skapar något som är av värde för någon annan. I vår strävan att framhäva ...

Formativt förhållningssätt – stön? Nej, tips, råd och rön!

I mitt förra inlägg skrev jag om Anna Tebelius Bodins undersökningar om hur elevens hjärna fungerar i ett klassrum. Jag ...

I huvudet på en elev – gärna mer om hjärnan!

I mitt förra inlägg Inkludering och involvering – några riktigt bra genomförda idéer nämnde jag som hastigast I huvudet på ...

Inkludering och involvering – några riktigt bra genomförda idéer

Tittar man snabbt in i ett klassrum idag, kan det te sig som för hundra år sedan. Det mesta är ...

Från F till A – hurra, så bra!

"Från F till A - hurra, så bra! När betygen kommer ska varenda unge vara gla’! " Det är ju ...

Kamratbedömning: för- och nackdelar

Vi har studiedag den 18 mars och merparten av dagen ska ägnas åt betyg och bedömning – igen. Kan det ...

Läraren, betygen, makten och vanmakten!

Välkomna till 2016! Jag fortsätter mitt fantastiskt meningsfulla och spännande arbete som språklärare på Naverlönnskolan i Svedala. Nu har vi ...

Fortsättning av Det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min egen attityd.  

Den 10 november 2015 skriver jag så här: En del av innehållet som det här inlägget skall handla om ligger ...

Det klassrum som möter mig varje dag är en spegelbild av min egen attityd.

Då var det dags att möta nya utmaningar. Varken lärarens eller elevens utvecklingspotential får slå sig till ro, för då ...

Ett inbjudande klassrum – att fånga studieatmosfären

Vad har Seneca den yngre (ca 4 f Kr. – 65) gemensamt med Friedrich Georg Jünger (1898-1977)? Säkert en del ...

Lärarens professionalism

I mitt förra blogginlägg F…igen!? beskrev jag hur mina lektionsplaneringar och mitt agerande i klassrummet hade påverkat studieklimatet, så att två ...

F…igen!?

Risk för F? Utred orsaken och lös problemet tillsammans! Så lyder rubriken i en artikel som Arbetslag 2 på Naverlönnskolan diskuterade ...

 

Undervisning och lärande