Det är jag som är Annica. Jag jobbar på Spångholmsskolan i Bara där jag det här läsåret undervisar i so och svenska i åk 8 och 9 . Jag är legitimerad lärare i åk 3 – 9 i svenska, historia , religion, samhällskunskap och geografi. Delar av min tjänst består av att jag är arbetslagsledare för arbetslag 7 – 9. Under det här läsåret ska jag fortbilda mig inom svenska som andraspråk. Förhoppningsvis ger utbildningen upphov till många nya tankar, tips och idèer som ni kan ta del av i mina blogginlägg.
Jag arbetar ofta ämnesövergripande på så sätt att två eller flera so-ämnen samverkar och ofta är är även svenskan en del av dessa arbetsområden. Detta är ett sätt att visa på hur vår värld hänger samman .
Delar av min undervisning utgår från att jag modellar och att eleverna sedan får träna i mindre grupp för att slutligen utföra uppgifter utifrån modellen/metoden själv. Aktuell modell/metod fungerar som lärstrategi och gör att läroprocessen kommer i fokus.
Mötet med den enskilde eleven och aktuell forskning gör att jag ständigt försöker utveckla min undervisning. Förra läsårets möte med nyanlända barn har gjort att jag tvingas se på min undervisning och planera den ur ytterligare perspektiv.
Införandet av en till en har varit ett viktigt steg i mitt arbete med att möta eleverna utifrån deras villkor. Utöver detta ser jag relationsbyggande som viktigt då goda relationer mellan lärare och elev är en bidragande del i elevens kunskapsutveckling.
Etnografi är en datainsamlingsmetod för att analysera sociala och sociologiska strukturer genom olika former av fältstudier. Om man dessutom använder ...
Elever ska få möjligheten att utvecklas personligt, kunskapsmässigt och språkligt under skoltiden. En förutsättning för detta är att lärarnas undervisning ...
Det sociokulturella perspektivet på lärande menar att lärande utgår från sociala sammanhang där människor interagerar med varandra. Utifrån denna grundtes ...
Undervisningen i skolan ska främja elevernas förmåga att göra personliga ställningstaganden som grundas på kunskaper om mänskliga rättigheter och demokratiska ...
Enligt Pauline Gibbons är stöttning den temporära framåtsyftande hjälp som stöttar eleven att utveckla kunskaper, förståelse och färdigheter som de ...
På Spångholmsskolan är utvecklingssamtalen redan genomförda. Att ha utvecklingssamtal i inledningen på terminen upplevs av de flesta elever, föräldrar och ...