Det är jag som är Andreas och en av förstelärarna i Svedala Kommun. Jag har i botten en grundskole-lärarexamen med inriktning mot årskurserna 1 – 7 inom framför allt matematik och NO-ämnena. Jag har fördjupat min matematikdidaktik genom åren och har lagt fokus på elever i behov av stöd i matematik. Jag har även utbildning inom arbete med likabehandling inom skolan.
Min undervisning bygger på några grundpelare:
- Undervisningen ska bygga på goda erfarenheter och vara forskningsbaserad.
- Alla elever ska lyckas i klassrummet.
- Undervisningen siktar alltid högt, jag har höga förväntningar på eleverna.
- Alltid vara närvarande och aktiv i elevernas lärande.
Jag har tre intressen som lätt kan knytas till min arbete som lärare:
- Ett stort intresse för matematik, tycker matematik är fascinerande och spännande.
- Didaktik, hur lärandet går till och hur det organiseras, har alltid varit intressant område som jag läser mycket om.
- IKT, information och kommunikationsteknik, inom skolan är även det ett stort intresse som upptar min tid.
Sommarskolan – en möjlighet
Det märks verkligen att det är sommarlov, skolgården är helt tom och skolans klassrum är helt öde. Det finns några ...
AI – ett verktyg för lärare i framtiden
Så här i slutet av terminen brukar jag titta tillbaka vad som har hänt och hur jag kan förändra min ...
Misstag i matematik – ett arbetssätt
Som lärare är vi alltid på jakt efter nya sätt att förändra vår undervisning till det bättre, att få alla ...
Vardagsspråk – Skolspråk – Ämnesspråk
Under hösten har vi arbetet en hel del med fysik tillsammans med våra elever. Vi har fördjupat oss i magnetism ...
Tematiskt arbete – LGR22
Ingen kan ha missat att vi får ny uppdaterade läroplan inför hösten 2022, Jag vill inte kalla det för ny ...
ULF-projektet – från Vetenskaplig grund till beprövad erfarenhet
I vårt SKA-arbete på Aggarpsskolan har vi under en längre tid arbetat med ULF-projektet där fokus ligger på språk- och ...
ULF-projektet – språk- och kunskapsutveckling
Sedan våren 2020 har jag varit delaktig i ULF-projektet som är ett didaktiskt nätverk för språk- och kunskapsutveckling i ämnesundervisningen ...
Koll på Alla elever
I början av terminen fick vi uppgift av skolledning att sätta upp personliga åtagande. Det är tre enkla frågor som ...
Sommarskolan2021
Läsåret 20/21 har verkligen varit mycket speciellt. Pandemin har påverkat oss alla på många olika sätt. Många är drabbade och ...
Motivation – en nyckel till framgång
Under detta läsåret har Aggarpsskolans utvecklingsarbete bland annat handlat om Lektionsdesign, där vi har utgått ifrån Helena Wallbergs bok. Ni som följer ...
En ko på isen – Tankar om TIMSS
Den 8 december 2020 blev jag uppringd av tidningen Ämnesläraren M som ges ut av Lärarförbundet. De vill ha min ...
Problemlösning som engagerar
Tidigare under hösten skrev jag en krönika i tidningen Ämnesläraren M (Matematik - NO - Teknik) som Lärarförbundet ger ut ...
Ibland blir det inte som man tänkt sig!
Vi har precis tagit farväl av åk 9 och delat ut betygen till eleverna. En del tårar, men även många ...
Kollegialt arbete – en framgång
Det är sen eftermiddag och jag sitter i arbetsrummet och planerar för nästa tema i NO. Jag är lite osäker ...
Goda relationer spelar en avgörande roll!
Mattelektionen i årskurs nio har kommit halvvägs, vi har haft en bra genomgång av sannolikhet, träddiagram och hur vi kan ...
Digitalt Verktyg i Matematik
Som matematiklärare söker jag ofta efter bra digitala verktyg. Jag tycker inte alltid att miniräknare, digitala kalkylblad och olika mattespel ...
Programmering 2.0
Så här i slutet av vårterminen avslutar jag kursen vid Malmö Universitet ’Programmering med matematikdidaktisk inriktning’. Det är nu dags ...
Programmering 1.0
Just nu går jag utbildningen 'Programmering med matematikdidaktisk inriktning' på Malmö Universitet. Det är helt klart en utmanade utbildning, där ...
Digitala Lärresurser i matematik
Jag har under en längre tid funderat på vilka digitala verktyg och lärresurser som finns och som utvecklar elevernas matematikkunskaper ...
Digitala matteprov – funkar det?
Jag har undervisat inom matematik i ganska många år. Som tradition har varje tema, kapitel eller arbetsområde alltid avslutats med ...
Stressad Lärare
KNACK, KNACK, KNACK... Det knackar rejält på fönstret och jag lyfter snabbt blicken då jag hör hur intensiva knackningarna är ...
Programmering 2.0
I den reviderade LGR 11 som börjar gälla från höstterminen 2018 har digitaliseringen i skolan lyfts fram tydligt. Tittar vi ...
Träna, träna, träna och träna ännu mer!
Som lärare i matematik funderar jag mycket på hur elevernas resultat i matematik kan förbättras. Det är självklart massor av ...
GeoGebra – undersökande arbetssätt i matematik
Under sista delen av höstterminen har vi arbetat med geometri i matematiken åk 7. Arbetat har varit praktiskt och teoretiskt ...
Digital Kompetens
I våras skrev jag ett blogginlägg om att Stärka elevernas digitala kompetens. Detta inlägget är fortsättningen på det jag skrev i våras ...
Framgångsrika lärare – tre faktorer
För ett tag sedan läste jag om att man i Norge bedriver forskning om vad det är som göra att ...
Delaktighet i skolan
Så här i slutet av terminen vill man så klart göra avslut och stämma av arbetet med eleverna i skolan ...
Stärka elevernas digitala kompetens
I torsdags (9 mars) förtydligade och förstärkte regeringen våra kursplaner, läroplaner och ämnesplaner i grundskolan och gymnasieskolan. Regeringens syfte är ...
Multiplikationstabellerna
Just nu arbetar vi med multiplikation, allt för att eleverna ska känna sig säkra inför nationella proven i åk 6 ...
Faktatexter i NO…igen
Just nu arbetar vi med tema Alfred Nobel under NO-lektionerna i årskurs 6. Jag har hämtat mycket inspiration från Nobelmuseet, här ...
Uppgifter i teknik
Vi närmar oss nu halvtidsvilan på höstterminen 2016 och jag lovat mina elever i åk 6 att de ska få vet ...
Matriser – ett sätt att få eleverna att förstå!
Så här i början av läsåret funderar säker de flesta av oss lärare hur vi ska få fler elever att ...
Problemlösning – att arbeta som en matematiker!
Under vårterminen har vi arbetat intensivt med problemlösning med eleverna i åk 3. Vi har följt modulen Problemlösning i Skolverkets ...
Förmågor i matematik
Ja, de nationella proven i matematik för åk 3 är klara för våra elever. Alla ... vi lärare och eleverna ...
Blogga med eleverna
I augusti 2013 blev Gustav (min mattekollega), jag och våra elever med blogg. Vår Matteblogg.se föddes och vi fick ett nytt digitalt verktyg ...
Two Stars & a Wish!
Just nu förbereder sig Marbäcksskolans 3:or för nationella prov. En viss nervös stämning råder bland oss alla. Ena dagen ser ...
Att vara stolt eller skryta?
Sitter och bläddrar igenom en del bloggar som jag gärna följer. De flesta texter skummar jag igenom, får en liten ...