På mitt skrivbord

Så märkligt utelämnande det känns när jag sitter här och ser på mitt skrivbord fyllt med allt och lite till. Allt från schema, böcker av olika slag, massvis med pennor, ett diplom som jag satt upp bara därför att…  Och i centrum min kära dator. Det sägs att Steve Jobs, Albert Einstein och Mark Twain var kända för att ha stökiga kontor. Jag misstänker att de inte har särskilt mycket gemensamt med mig och mitt stökiga skrivbord. Får se om jag åtminstone har koll på mina högar…

Högen längst ner till höger framför vattenflaskan

Vi börjar på skrivbordet med min inaktiva hög. Den hög som mycket väl kan ligga på skrivbordet ett helt läsår fylld av viktiga saker som inte kan kastas bort men som man sällan har någon nytta av i det dagliga arbetet. Det som alla andra lärare i hela Sverige arkiverar i pärmar med lämpliga etiketter på. Nog bäst jag snabbt hoppar vidare till nästa hög…

Högen bredvid till vänster

I denna hög ligger materialet till en lektion i engelska i min sexa. Här sår jag ett frö till det som vi engelsklärare på skolan kallar Words of the week. Sexorna introduceras till en metod som går ut på att läsa, svara på frågor, plocka ut glosor, skriva meningar i läxa och få feedback på dessa meningar. Jag blev vid ett tillfälle frustrerad på mina nior när på tok för många hade liten bokstav på jag i engelska. Ett basic-fel. Vi pratade då om varför vissa grammatiska regler är lätta att förstå i teorin men svåra att aktivt undvika när man väl ska skriva dem. Vi räknade ut att genom Words of the Week hade mina nior under två läsår skrivit 360 meningar per person (9000 meningar totalt) och fått feedback på dessa. How can I not have learned the capital i in I after so much practice?

Pennhållaren

Längst bak i högra hörnet av skrivbordet finns en kaffekopp. En kaffekopp med en bild av mina barn på som numera får agera pennhållare. Den har förvandlats till en pennhållare av den enkla anledningen att “någon” kollega en dag drack kaffe ur den när jag kom in i personalrummet. Den incidenten har lett till många skratt. “Hur kan någon ta en kaffekopp med bilder på en kollegas barn och dricka kaffe ur den med gott samvete?” Den fungerar utmärkt som pennhållare.

Under datorn

Datorn står ovanpå sjuornas deckarporträtt som åtminstone som metod också är en långkörare. Fyra liknande arbeten, ett varje år och i sjuan är innehållet hämtat från vårt deckartema. Här resonerar eleverna om olika verk och gör kopplingar till deras upphovsmän, de söker, väljer ut och sammanställer information utifrån olika källor och de tränar på att ge respons på varandras arbeten och att bearbeta sina texter. Det är som att bygga en fågelholk. Den första är oftast sådär men med träning och erfarenhet i bygget kan kanske en talgoxe flytta in i den fjärde och sista holken. Eleverna förstår liknelsen.

Min svarta anteckningsbok

I denna bok kunde massor av spännande saker vara nedtecknade men i själva verket är den nästan tom. Instucken i den finns däremot en av kurserna i Läslyftet. Vi befinner oss i avslutningsfasen och med facit i handen är jag både inspirerad och lite frustrerad. Frustrationen bygger nog mest på mina tankar kring att så många fler lärare inom olika ämnen borde läslyftas. Många metoder, tankar och idéer att utbyta våra ämnen emellan.

En post-it-lapp

Jag ler när jag ser denna gula lapp. Nog avviker den från det övriga på skrivbordet. Två bokstäver och några siffror. En tävling mellan elev och lärare i vem som har lägst puls efter svensklektionerna i nian. Lägst av tio vinner. Jag funderade på att redigera fotot ovan innan jag började skriva denna blogg för post-it-lappen är ju ganska tramsig. Det hade varit fusk. Denna lapp får symbolisera ett av många relationsbyggen med elever som vi lärare gör varje dag. Och ja… Läraren leder…

Np-högen

Denna hög väntar på administration och ytterligare två högar nationella prov eftersom jag i år når ett nytt personrekord på fyra prov totalt. Jag hoppar här raskt vidare och väljer bort en annars högaktuell frustra/diskussion. Den förs i så många andra sammanhang ändå.

Avslutningsvis måste jag erkänna att jag är osäker på om någon kan kategorisera mig och mitt skrivbordshanterande men det finns faktiskt forskning inom området. Enligt beteendevetaren Donna Dawson som undersökt fenomenet särskiljer sig sex olika personlighetstyper beroende på deras skrivbordshantering. Jag vill dock avsluta i försvar med att citera Dawson.

“I think people do need to claim a desk for their own, they need to feel comfortable there and if they can’t make a personal space for themselves they’re going to feel like robots and they may not deliver the goods.”

Att diskutera:

  • Vilka signaler sänder ditt skrivbord ut?
Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *