Nytt läsår – nya elever – nya digitala utmaningar

Så är det äntligen dags för ett nytt spännande läsår. Efter att ha njutit av att föra mina fem åk 9 klasser i mål i juni laddar jag nu om för ett intensivt läsår med fem nya klasser i åk 6 och 7 samt mina gamla åk 8 i tyska och åk 9 i svenska. Inledningsvis kommer fokus att ligga på att lära känna mina nya elever och få dem att känna sig trygga. Infon om eleverna från överlämnande mentorer är viktig men samtidigt vill jag med nya ögon låta dem visa vem de är och vad de kan och vill. Det viktigaste är ju förstås att lära mig alla nya namn och det snabbt.

Det finns en gammal goding som jag brukar använda mig av och den kör jag redan första lektionen. Eleverna sitter i ring och jag inleder med att säga: ”Jag heter Lotta och jag är bra på att sjunga!” Därefter kastar jag ett litet gosedjur till någon i ringen som först ska upprepa vad jag sagt och sedan säga likadant om sig själv och skicka det nu av klassen namngivna gosedjuret vidare. Då det inte alltid är lätt att säga vad man är bra på uppmuntrar jag klasskamraterna att hjälpa till att ge förslag. Det kan vara allt från att skratta till att busa.  Denna övning tar en stund men oj vad mycket skratt och fniss det blir. Jag avslutar det hela med att säga allas namn och vad de är bra på och de hjälper mig om minnet sviker. Efter lektionen har jag fått en bra bild av klassen som helhet men också hur de enskilda eleverna interagerar. Övningen går alldeles utmärkt att göra både på engelska och tyska.

När sedan namnen sitter är det dags att ta reda på hur vana eleverna är att använda sig av olika digitaliseringsverktyg. I engelska 7 introducerar jag temat Music genom att låta eleverna skriva vilka ord de associerar till temat. Ett trevligt verktyg är Polleverywhere där eleverna kan se sina ord fylla tavlan, bilda mönster och få inspiration av varandra. Naturligtvis blir detta är perfekt tillfälle för dem att testa sin nya lärare genom att skriva ord som inte riktigt hör hit men med humor och nyfikna frågor från mig gör de om övningen och vips så är vi på rätt spår. Förutom denna sida är Padlet och Answergarden utmärkta verktyg för att inleda ett arbetsområde, att använda under arbetets gång men också som Exit Ticket för att avsluta en lektion på ett lustfyllt sätt.

I språkundervisningen finns mängder av olika sidor att träna glosor på. En av mina favoriter är Quizlet som eleverna också brukar gilla. Här är det dock viktigt att jag från början guidar eleverna tydligt genom alla olika övningar som denna sida innehåller innan jag släpper lös dem. Min tyska åk 6 består av 28 nyfikna elever varav några väldigt ivriga gossar. Redan under första lektionen märker jag att här gäller det att snabbt fånga deras uppmärksamhet genom att presenterar olika övningar som de med liv och lust kastar sig över. Efter en av de första glosgenomgångarna leder jag klassen systematiskt, steg för steg, igenom inloggning, presentation av olika övningar för att till slut be dem gå in på quizletlive. Det tar en liten stund innan vi kommer i gång eftersom vissa tycker det är så kul att testa fröken genom att skriva icke gångbara namn så att säga. Pust! Nu kan man nästan känna energin flöda genom klassrummet. Det tjoas och tjimmas, tyska ord flyger omkring, datorlock slängs igen av frustration, öppnas igen och något lag jublar när de kommer först i mål. Det går inte att ta fel på elevernas engagemang för och lust att träna tyska glosor!

Avslutningsvis vill jag nämna en sida som jag introducerade för mina elever i tyska åk 8 den här veckan. Klassen är väldigt driven och eleverna arbetar flitigt och tycker om utmaningar. Jag brukar ögna igenom mitt FB-flöde dagligen och hittar ofta, på olika språksidor, diskussioner och intressanta pedagogiska tips. Dessa låter jag mina elever pröva och sedan ge feed-back på. På DWlearngerman  kan eleverna ta ett placeringstest och deras resultat leder dem vidare till en uppsjö av övningar på rätt nivå och mot högre mål enligt den gemensamma europeiska referensramen, GERS.

Det ska bli intressant att följa hur de utmanar sig själva och ökar sin måluppfyllelse.

 

Att diskutera:

  • Hur gör du för att lära känna dina nya klasser och elever?
  • Vilka digitala verktyg använder du för att entusiasmera och engagera dina elever?
Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.