#Modiga elever #metoo

– förebyggande arbete och metodmaterial kring sexualbrott

Jag lägger ifrån mig pappret och fylls med en känsla av sorg och vemod men också respekt. Respekt för de modiga elever jag möter varje dag som delar med sig av erfarenheter, som lyssnar och tar till sig och som vågar stå för och kämpa för förändring.  #metoo är på riktigt i mitt klassrum.  Efter att ha sett filmen Kära pappa bad jag eleverna skriva ned vad de tänkte.  Jag känner att orden i filmen är sanna. Killar tar ofta rätten till sig att kalla en hora, fitta, osv och tar sig även rätten ofta att ta på en utan att man själv vill. Det händer ofta på fester när jag är ute. Dom tog inte upp det i filmen, men killarna jag träffat har även en tendens att tjata sig till sex mycket. Och det tycker jag är fel då de ska lära sig ta ett nej utan att tjata. Tycker filmen talar sanning för 97% av alla sexualbrott begås av män, då är det klart att man framställs som svin i filmer osv. Dom drar alla över en kam men om du känner att du aldrig gjort något ta inte åt dig. – Flicka 15

När jag såg filmen blev jag ledsen, eftersom att allt som sägs i filmen är sant och är ett väldigt stort problem. Det finns ingen som föds till flicka som inte på något sätt varit med om detta. Alla tjejer jag känner har på olika sätt varit med om saker som dom nämner, kränkande ord och handlingar osv. Alla tjejer känner någon som har blivit sexuellt utnyttjad, men ingen kille känner någon som har sexuellt utnyttjat en tjej. Det är ledsamt tycker jag. – Flicka 15

Jag har tidigare skrivit om: Hur kan skolan arbeta förebyggande kring sexuellt ofredande? och i den bloggen efterlyste jag mer material som fokuserade på: normer kring maskulinitet och mans och killnormer. Jag har hittat ett material som jag vill passa på och tipsa om och som vi använde oss av i de nior jag undervisar och som du hittar på webbplatsen utrymmet.se  

Materialet består av tre stycken powerpoints med filmklipp och fakta varvat med diskussionsfrågor vilket gör att du som lärare har möjlighet att stanna upp där du känner att gruppen behöver, eller snabbt gå vidare om du känner att diskussioner är på väg att hamna fel.

Allt som allt arbetade vi med materialet fyra stycken 60 minuters lektioner. Efter första tillfället frågade jag eleverna vad de tyckte om lektionen. Reflektionerna ses i ordmolnet:

Statistik och frågeställningar varvas och det ger upphov till tankar och reflektioner. En slide som gav upphov till diskussion var: 

Diskussionen som uppkom handlade om hur man ska veta om en dic pic är fel där och då? På ett naturligt sätt ger det här arbetsmaterialet möjlighet att reflektera kring integritet, gränser och samtycke. Även om det är allvarliga ämnen som tas upp så finns det lite utrymme att dra på smilbanden och det var framförallt när denna mycket viktiga film visades: te och samtycke

Är det något materialet kan utveckla så är det att en del killar fick känslan av att de ”är” förövare och några killar i klasserna pekade på att pojkar också kan vara utsatta för trakasserier och sexualbrott. En viktig synpunkt som man ska ha med sig som lärare när man introducerar materialet. I efterdyningarna av #metoo och några veckor efter att vi arbetat med materialet har några pojkar velat diskutera att det finns en rädsla att man som kille kan bli uthängd på sociala medier som förövare fast man är oskyldig. När jag visade citaten från flickorna så frågade några lärare: ”Vad sa killarna då?” och här ligger en stor utmaning för många lärare att man har grupper där det finns destruktiva manliga normer. Man riskerar också som lärare att ha en förutfattad mening om en del av sina elever eftersom man är medveten om de destruktiva manliga normerna i gruppen. Efter det tillfället sparade jag även mycket tänkvärda pojkcitat:

Jag tycker det är sjukt att man utsätts för sånt här och att man har en sådan syn på sex. Jag tycker dock att filmen är lite överdriven i vissa sekvenser. Att sonen skulle begå våldsbrott pga a potentiellt sexistiska skämt från hans ena förälder är lite överdrivet. Det kan ha spelat roll, men jag tror mer på att  sådana här händelser inträffar pga umgänget runt våldtäktsmannen. Det känns också genom filmens gång som om de försöker måla upp alla män som våldtäktsmän. Långt ifrån alla män är våldtäktsmän trots att 97% av sexualbrotten begås av män.  – Pojke 15

När jag såg filmen insåg jag hur hemskt det är att kalla någon hora som detta fallet då det kan leda till riktigt dåliga saker. Som till exempel när hon blev kallad hora så kanske folk tror det är sanning och går att göra vad som helst med den personen när hen är full. Visst personen kanske bara skämta men det kan ändå få konsekvenser.  – Pojke 15

Svenska skolan vilar på det svenska samhällets demokrati och lagar. Skolan ska gestalta och förmedla ”individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män” detta gäller även inom sex och samlevnad. År 2016 skedde 20 300 sexualbrott i Sverige, 6 720 av brotten var våldtäkt. Det mest effektiva sättet att minska sexuella övergrepp är att stoppa det innan det ens skett. Där är det främjande och förebyggande arbetet kring sexualbrott avgörande och att undervisa om sex vårt bästa verktyg och du som lärare oerhört viktig. Det börjar med dig.

Ytterligare tips på material:

Att diskutera?

  1. Hur gör du när du arbetar normkritiskt kring kön och sexualitet?
  2. Vilka utmaningar har du stött på?
  3. Vilka övningar, texter och tips önskar du delge andra?
Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *