Mental lektionsstart

“När går vi in? Vad ska vi göra idag?”. Det är två frågor jag får dagligen när jag möter elever i rasthallen. “Vi går in 10.30.”  Vad menar jag med det? Lektionen börjar ju 10.30 då kan vi inte gå in 10.30 eller? 

Uppmärksamma eleverna innan lektionen

Jag försöker alltid vara på plats några minuter innan den tid det står på schemat att lektionen ska starta. Jag möts då av ett antal elever, oftast samma, som väntar på att få komma in i klassrummet, det är också oftast samma som kommer precis i tid eller i vissa fall några minuter för sent. Störande? Nej, faktiskt inte (oftast). Jag tycker det är perfekt att alla inte kommer samtidigt eftersom då kan några elever i taget bli uppmärksammade. Jag hinner växla några ord med de eleverna som kommer några minuter innan, de andra kan jag ta emot efterhand som de kommer och de som ibland kommer för sent ser ofta själv till att bli uppmärksammade. 

“Nu börjar lektionen”. Så inleder jag alla mina lektioner. Mina elever vet att det är signalen till att avsluta småpratet, sätta sig i lyssnarposition och invänta instruktioner för lektionen. Det fungerar väldigt bra eftersom det har blivit en rutin för mina elever. Men innebär det att alla är påkopplade? Är det signalen för att släppa allt annat och fokusera på just denna lektionen? Troligtvis inte för alla. Nu är klockan 10:33, vilket innebär att eleverna missat 3 minuters matteundervisning. Så är det såklart inte, i alla fall inte enligt mig. Dessa minuter plus de minuter innan lektionsstart är viktiga minuter tillsammans med eleverna. Nästa rutin ger svar på den andra frågan  “Vad ska vi göra idag?” Det står i och för sig redan på tavlan men vi går igenom det tillsammans och förtydligar när och vad vi ska arbeta med under lektionen. Det kan se ut såhär: Uppvärmning, gemensam genomgång av 2.6 i matteboken, 20 minuters arbete i matteboken, gemensam uppgift. Uppvärmningen har jag för att få några till att bli påkopplade. Det kan vara en minneslek eller enklare huvudräkningsuppgifter. Klockan är nu 10:42 och för några börjar lektionen mentalt nu. Under den gemensamma genomgången gäller det att få eleverna delaktiga, det bästa sättet är att få dem att  använda pennan på ett eller annat sätt. Att bara lyssna fångar långt ifrån alla. Klockan är nu 10.50 och nu börjar lektionen mentalt för ytterligare några. Några väntar fortfarande på att de ska få arbeta i boken och för dem börjar kanske lektionen mentalt först då. Då har det redan gått 25 minuter av totalt 45 minuterna som lektionen är. 

Så när börjar lektionen? Det är högst individuellt och olika från dag till dag eller beroende på vilket ämne det är. Enligt schemat är det tydligt men verkligheten ser annorlunda ut. Jag blev väldigt glad när en elev i årskurs 6, som jag undervisat sedan årskurs 4, nyligen kom fram till mig och sa “Det är mycket lättare med matte nu i sexan för jag har börjat lyssna när du har genomgångar”. Detta är en typisk elev som ofta hade, och ibland fortfarande har, sin mentala lektionsstart en bra bit in i lektionen. Det märks väldigt tydligt när eleven är påkopplad tidigt under lektionen, det blir en helt annan arbetsmoral och mycket arbete gjort på kort tid. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att få så många elever så fort som möjligt påkopplade. Gör något oväntat för att fånga deras intresse snabbt och var tydlig med när och vad som ska göras under lektionen.

Avkopplad

Motsatsen till påkopplad är avkopplad. När jag väl fått alla påkopplade och de räknar uppgifter i matteboken börjar någon eller några, efter en stund, koppla av. För en del elever är det inga problem, de har lätt för att bli påkopplade igen medans för andra är det betydligt svårare att hitta tillbaka. De är också av stor betydelse vad man gör när man “kopplar av”. Stör det andra är det inte bra, man kan såklart koppla av utan att störa, men det syns eller märks inte så ofta när det sker. Det är också lätt att det störande “avkopplandet”  smittar av sig till övriga i klassen och plötsligt ska du börja om från börja med att få hela klassen påkopplad. Gör något oväntat igen?!

Att diskutera

  • Hur gör du när du startar en lektion?
  • Vad för oväntat kan man göra för att fånga elevernas intresse?
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *