
Uppdrag som förstelärare i Svedala kommun 2015-2018
Jag heter Lilian Birath och är legitimerad lärare i svenska, svenska som andraspråk och religion. Min arbetsplats är Nils Fredriksson utbildning där jag undervisar elever på alla gymnasieprogram i både svenska, religion och svenska som andraspråk men min bas har jag på barn- och fritidsprogrammet.
I min undervisning är språket centralt, som uttrycksmedel, redskap och källa till kunskap. Det är genom språket vi lär oss nytt och kan uttrycka vem vi är. Ett flerstämmigt klassrum och språkutvecklande arbetssätt är det jag alltid strävar mot. För att nå dit är jag noga med att bygga relationer med mina elever. Min nyfikenhet på eleverna, vem de är, vad de vill, vad de redan kan och kan utveckla i kombination med ämnena vi studerar ligger till grund för min undervisning.
I klassrummet försöker jag vara en läsande, skrivande och tänkande förebild för mina elever. Jag läser och tänker högt inför mina elever och jag skriver tillsammans med dem, i både svenska och religion, för att synliggöra strategier och lärande. Alla ämnen är språkämnen.
Mina inlägg
Nationella prov – en möjlighet till fortbildning och kollegialt lärande, om det vill sig väl.
Lektionsobservationer och kollegialt lärande
Att ge förutsättningar för läslust
Vetenskapen, religionen och existensen – ett seminarium.
Motstånd och motivation
Skolans digitalisering. Vad innebär det?
Hur stöttar vi elever med talrädsla?
Likvärdigt, effektivt och rättssäkert
En skeptiker på BETT
Religionskunskap – svårt och viktigt
Hjälp, jag måste förändra min undervisning!
Är alla ämnen språkämnen?
Vuxnas lärande – om motstånd och möjligheter
Serieromanen, en väg till läslust, läsförståelse och inkludering.
Vad kan Sapfo lära oss om kärlek?
Dödssynden – Att förutspå, ställa frågor och reda ut oklarheter
Kan lärarledd undervisning skapa självständiga elever?
Vad är framgång och hur når vi det?
Stödstruktur och språkutveckling i kursen svenska 2.
Relation för lärande
Att tala inför andra – på riktigt