Jag är villig att sätta fyr på mig själv för att ni ska tycka om mig

Vad är du villig att göra för uppmärksamhet, bekräftelse, kärlek? Kan du tänka dig att göra något som du egentligen inte vill göra för att andra ska tycka om dig? Det finns människor som gör det…

Hur fångar jag mina niors intresse inför deras musikalkväll. Malmö Opera underhåller med musikalen Pippin och vi har äran att delta. Men har en 16-åring behållning av en  Shakespearianskinfluerad kostymmusikal? Jag behöver något mer….Kanske identitet? Sökandet efter mening i tillvaron? Behovet av bekräftelse, att spegla sig i andra? Det mellanmänskliga borde fungerar som ingång för en nia? Läser du vidare nu finns en risk att jag förstör din behållning av Pippin. Jag spoilar den för dig som mina nior beskrev det. Läs vidare på egen risk.

Publiken får följa en grupp artister som berättar historien om den unge prinsen Pippins sökande efter mening. I sin desperation hoppar han mellan det ena äventyret efter det andra bara för att slutligen stanna upp när han förälskar sig i en kvinna. Den kärleken, den kärleken… Men inte ens detta  kanske räcker i Pippins jakt efter lycka. Spelledaren och artisterna är inte nöjda med hur berättelsen riskerar att avslutas och uppmuntrar därför Pippin att sätta fyr på sig själva i en superfantastisk final. Allt i underhållningens namn.

Vilken typ av människa skulle kunna sätta fyr på sig själv för att synas, få uppmärksamhet, bekräftelse?  Så… Nu har en del av Pippin landat i mitt klassrum. Om andra bekräftar mig som person och jag mår bra av det, söker jag då inte samma typ av bekräftelse för att mata denna känsla och hur formar det mig som person? Vi pratar om bloggare, dokusåpadeltagare och fastnar ett tag i Jocke och Jonnas värld. Du vet de där som är kända för att pranka varandra på Youtube. Vet du inte vem de är? Nähä… Men våra elever vet. Jag lämnar Pippin ett tag för att lyssna på mina elevers diskussioner kring bekräftelsebehov, självkänsla och mening med tillvaron, dess orsaker och möjliga konsekvenser. De tassar kring George Herbert Mead, filosofen och sociologens tankar kring att vi människor tar till oss av andra människors omdömen om oss själva och bildar därigenom en egen självbild. Meades dog 1931 långt innan våra elevers komplexa verklighet men farbrodern var något på spåren och i mina elevers diskussioner upprepar de Meads tankar. Vad är sund bekräftelse i förhållande till ytlig och hur blir man som människa beroende på vilken bekräftelse man växer upp med? Så tillbaka till Pippin.

Pippin är genom musikalen missnöjd med allt han företar sig. Han förtjänar bättre och är därför beredd att göra nästan vad som i jakten på mening. Det är inte förrän han förstår charmen i det lilla som han börjar ifrågasätta sina “illusions of grandeur.” Mina nior ser musikalen om en vecka. Det ska bli spännande att se om eleverna gillar den och kan fortsätta dra paralleller mellan dem själva och Pippin.

Att diskutera:

  • Hur pass bra koll har du på vilka sociala medier som påverkar just dina elever? Bör vi som lärare ha koll?
  • Vad brukar ni utgå från i samtal om identitet och självkänsla i klassrummet?
  • Pippin är inte ämnesknuten. Har ni ett samarbete mellan olika ämnen kring värdegrundsfrågor?
Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *