IT och utbildning

Efter fyra veckors verksamhetsförlagd tid/praktik på Naverlönnskolan, återvänder nu Amanda Malmström till Lärarhögskolan i Malmö. Jag hoppas innerligen att hon fullföljer sin utbildning! 

Från vänster: Emilia Tern, Madicken Holmqvist, Amanda Malmström, Vilma Nished, Felicia JoelssonBergman
Från vänster: Emilia Tern, Madicken Holmqvist, Amanda Malmström, Vilma Nished, Felicia JoelssonBergman 

Att besluta sig för att bli lärare är att välja ett av världens viktigaste yrke. Ändå gapar idag stolarna på många lärarhögskolor tomma. Detta på utbildningar där arbetsmarknadsbehovet är som störst! Om drygt sex år beräknas det saknas 43 000 lärare. Deprimerande, men likväl en sanning!

Amandas utbildning till ämneslärare med svenska som huvudämne tar fyra och ett halvt år och hon gör nu sin andra termin. Från början var hennes grupp strax under 60 studenter (både gymnasium och 7-9), men antalet har nu rasat till 40. Beklagligt, men det är ändå fler studenter kvar än de sju kemilärare som examinerades i hela landet förra året!

Det var inte alls länge sedan Amanda själv var elev i nian. Jag undrade vilka skillnader hon upplevde. Lärarnas ständiga dokumentation, pedagogiska planeringar, virrvarret av nationella prov också givetvis en dator till alla, löd några av svaren.

Det där med lärarutbildning och IT är intressant. Amanda tycker att Naverlönnskolan är klart längre kommen än hennes egen utbildning. Klass 6-9  i Svedala är m a o bättre på att förstärka kopplingen mellan ämnesundervisning och IT än en högskola!

Amanda tycker det är synd att lärarstudenterna i Malmö inte får tillräcklig information om vad som används ute på skolorna. Hon har haft en enda föreläsning om Facebook, bloggar och Google Drive. Då fick hon berättat för sig vilka olika typer av verktyg läraren kan använda sig av. Mycket snack och lite verkstad, eller snarare lite snack och ingen verkstad!  Mer undervisning om IT krävs. Det gäller att hålla samma takt på högskolan som på grund- och gymnasieskolor. Speciellt med tanke på att Amanda i framtiden kommer att undervisa på skolor som förmodligen är en-till-en-skolor.

Det är bara för mig att konstatera att lärarutbildningen halkar efter. Men inte Amanda, inte! Idag delar hon dokument och presentationer hej vilt med eleverna, är med och driver en site, är en mästare på Glogster EDU och har lektioner med olika frågeformer i Kahoot. Tursamt nog inföll Amandas praktikveckor med Naverlönnskolans egna teachmeet och en kompetensutvecklingsdag med Barbro Bruce. Föreläsningen fokuserade på språklig sårbarhet.

Det Amanda tar med sig från Svedala, är med all sannolikhet att digitala verktyg spelar stor roll i ett språkutvecklande arbete. ”Alla måste med på skolans IT-resa”, skriver Maria Stockhaus i en debattartikel i Dagens Samhälle. www.dagenssamhalle.se/debatt/alla-maste-med-pa-skolans-it-resa-8271 Så rätt!

 

Share Button

2 reaktioner på ”IT och utbildning”

    1. Vårt arbetslag har fått prova på. Jag har ett konto som alla arbetskamraterna har tillgång till. Vi är mycket nöjda. Visst kostar det en liten slant, men utdelningen är stor! Och som sagt, alla ämnen kan få vara med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *