Får man fuska?

Sedan en tid tillbaka har mina klasser tenderat att växa i elevantal och i och med det upplever jag att jag oftare känner jag mig stressad och otillräcklig.  Jag har funderat lite kring hur jag kan anpassa min undervisning till dessa nya behov som uppstår. Vad är det jag behöver förändra i mitt klassrum? Hur skapar jag ett klassrum där eleverna arbetar aktivt och tar hjälp och stöd i varandra för att ta sig framåt? Hur kan jag frigöra tid till att lägga på de elever som behöver utan att känna mig stressad?

Jag har under året som gått testat olika sätt att få mina elever aktiva och att våga hitta stöd i varandra istället för att för mycket tid ska gå åt till att vänta på mig. Jag har dessutom känt ökat behov att att spendera tid med vissa elever utan att klassrumsarbetet stannar av.

I två omgångar har jag nu arbetat med samma upplägg och båda gångerna har jag förvånats över hur bra eleverna arbetar framåt själv och med hjälp av varandra. Det ska jag arbeta på att utveckla och använda mig mer av och inom fler ämnesområden. Upplägget har varit när vi har arbetat med att programmera egna spel. (Vilket jag skrivit om i några tidigare inlägg) Det som varit speciellt är sättet eleverna tar sig till helt ny kunskap. Innan vi börjar har de flesta elever väldigt lite förkunskaper om programmering och vi börjar med att titta på gemensamma filmer och lär oss grunderna i scratch. Tack webbstjärnan  som har helt fantastiska kurser som jag och mina elever kan göra tillsammans. Efter det går vi igenom lite fler tips och sen får eleverna börja med att skapa sin spelidé för att sedan börja programmera sina egna spel. Vi går igenom vad ett spel är och hur man kan bygga upp en spelidé. När vi sen pratar om hur deras spel ska leda till bedömning så brukar de dyka upp en del frågor.

– Får man fuska?

– Vad menar du med att fuska?

– Ja, kan man kolla på andra?

– Såklart att ni får ta hjälp av varandra, och gärna av internet, youtubeklipp och  spel som ligger på scratch där ni kan se koden.

– Men hur ska du då kunna bedöma oss?

Till denna diskussion brukar vi inte komma när vi har matematik. Då är det ingen som undrar hur mycket hjälp man får söka, och inte heller så många som funderar på om de kan hitta svaren på annat sätt än att fråga mig. Att de får söka all möjlig hjälp lugnar en del som tycker att det verkar svårt att göra ett eget spel, och många ser lite halvt förvirrade ut. Vad är det jag kommer att bedöma?

Det som bedöms i deras spel är dels deras spelidé och deras förmåga att hantera programmeringen. Jag förklarar för eleverna att det jag tittar på är är hur de gjort sitt spel och om de kan förklara sina kodblock. Det här med att kunna förklara sin kod är själva nyckeln, och nu faller det på plats för eleverna. Det är ju ingen självklarhet att kunna förklara koden bara för att de använder sig av kod de hittar på youtube och sätter in den i sitt spel. Hur ska de då bli skickliga på att förklara sin kod? Jo, där uppmanar jag dem att hjälpa varandra, ta chansen att förklara för varandra. Detta brukar eleverna tycka är ett bra sätt!

Bild från scratch

När programmeringslektionenerna kör igång så brukar de som behöver hjälp be om det och innan jag hinner dit är där någon annan elev som undrar om eleven kan få hjälpa till istället för att jag ska komma dit och förklara. Ofta så ställer jag mig och lyssna och hjälper eleven att förklara om den kör fast. Samtidigt så får jag tid över att sitta lite längre hos de elever som behöver utan att känna mig stressad över att jag är otillräcklig i klassrummet. Eleverna försöker verkligen hjälpa varandra framåt i programmeringen och de tar hjälp av varandra för att lära sig förstå de olika kodblocken och förklarar och diskuterar kring sina spel.

Min nästa utmaning blir att kunna föra över detta inom andra arbetsområden. Hur ska jag få eleverna att vilja stötta  varandra på samma sätt?

Att diskutera

1. Vad är det jag behöver förändra i mitt klassrum och vilka arbetssätt lämpar sig bra till större klasser?

2. Hur skapar man ett klassrum där eleverna arbetar aktivt och tar hjälp och stöd i varandra för att ta sig framåt?

3. Hur kan man frigöra tid till de elever som behöver det utan att känna sig stressad och otillräcklig som lärare?

Share Button

En reaktion på ”Får man fuska?”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *