En minut av mitt jullov

Vårterminen drar igång med en klassiker i verktygslådan, skrivuppgiften En minut av mitt jullov.  Den här varianten kom till för ganska många år sedan. Jag upptäckte att när eleverna skrev fritt om exempelvis jullovet, så levererade de alltid texter på en, för mig, förväntad nivå. Elever som brukade skriva välformulerat och beskrivande, gjorde det och elever som sällan skrev utvecklade texter, gjorde det inte nu heller. Jag ville därför hitta en metod som stöttar de skrivovana.

Vi  fyller den interaktiva tavlan med klassens händelser från jullovet genom att skriva in ord med hjälp av Answergarden. Sedan skärskådar vi ett textutdrag ur Ulf Starks bok Låt isbjörnarna dansa. Den högläste vi i min sjätteklass under december månad och nu väljer jag en nyckelscen där en kort händelse på julafton ingående beskrivs. Den blir som en stillbild, ett fruset ögonblick. Hur bär sig författaren åt för att göra texten så tydlig för oss? En streckgubbe ritas på tavlan och vi pratar om våra fem sinnen. Adjektivens roll lyfts. En tankekarta tydliggör innehållet i händelsen, som skulle kunna utspelas under en minut. Efter att klassen tillsammans bestämt en påhittad händelse, får alla uppdraget att i par göra en tankekarta, få med åtminstone tre sinnesintryck, använda adjektiv och sedan skriva en kort text i jag-form. Jag läser sedan upp några av elevernas texter och vi ger respons tillsammans.

Nu när eleverna tränat, är det dags att skriva individuellt. Som inspiration syns elevernas jullovsord i ett ordmoln (Wordle.net) på tavlan. Där finns också en checklista med orden en minut, fem sinnen och adjektiv. Efter att ha valt en händelse ur ordmolnet, gör eleven en tankekarta och kollar checklistan . I den bästa av världar är alla igång med skrivandet efter fem minuter, men så ser det sällan ut i mina klasser! Somliga kastar sig över uppgiften med liv och lust och de har snart producerat en halv sida text, andra knattrar pliktskyldigast på, medan några inte kommit ur startblocken ännu. Här krävs starthjälp! Prova att pausa arbetet och kör en löpeld genom klassen, där eleverna läser upp sin första mening. Eller bestäm helt sonika första meningen åt eleven.

Innan alla är helt klara, diskuterar vi hur man kan avsluta en text. Sedan är det dags för högläsning och respons i grupper om fyra. Efter finputsning väljer eleverna en illustration till sin text och allas texter samlas sedan på en site. Eleverna får i uppdrag att läsa tre texter och ge kommentarer och föräldrar bjuds ibland in att ta del av texterna.

Min erfarenhet är att det är superviktigt att ge eleverna en tydlig ram för skrivandet för att de ska lyckas med uppgiften. Genom att de bara får skriva om något som tar en minut, hamnar fokus där det ska; på beskrivandet snarare än skeendet. Eleverna får också upp ögonen för hur lätt det är att beskriva den mest triviala av händelser, t  ex upplevelsen av att dricka en iskall julmust. Less is more!

Att diskutera

  1. Hur lär vi eleverna att ge respons på varandras texter på ett hänsynsfullt sätt?
  2. Hur utmanar vi skrivvana elever?
  3. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att arbeta enligt den här skrivmetoden?

 

Share Button

10 reaktioner på ”En minut av mitt jullov”

  1. Hej! Vilken bra idé och vilket bra beskrivet lektionsupplägg. Anar att det handlar om elever i år 4-6 eller så är det bara jag som jämför med mina 5:or!? Det här ska jag testa direkt som uppstart på skrivandet.
    Tack! / Eva

    1. Hej!
      Jag har använt den här metoden med elever i alla årskurser 6-9. Det går utmärkt att komma tillbaka till den flera gånger under elevernas skoltid, då under annat namn; t ex En minut av mitt sommarlov.

  2. Tänk att få vara elev hos dig Suzanne, så inspirerande!
    Saknar våra år tillsammans på Centralskolan!
    En sådan här skrivuppgift har både den struktur/ram som hjälper de skrivovana och den utmaning som hjälper de vana att lyfta sin text till nya nivåer.

  3. Pingback: Skola | Pearltrees

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *