Bara att köra, eller?
Som lärare känner du ditt ämne eller ser till att vara påläst inför ett arbetsområde och vilar tryggt i detta. Du har bra koll på kunskapskraven och det centrala innehållet är ingen överraskning. Det är som att ha packat bilen inför en bilsemester. Allt är med. Dubbelkollat och avbockat på listan. Det är bara att köra, bara att dra igång bilens GPS och luta sig tillbaka med en stadig hand på ratten för att snabbt komma till slutdestinationen. Ett par timmar på motorvägen innan man är framme. Ingen kul resa, men fram kommer man ju…
En värld av upplevelser
SO-ämnena – tänk alla berättelser, karaktärer och inbyggda spänningar som finns där.
Tänk på alla fantastiska och otroliga personer, platser, fenomen och händelser inom religionen, samhällskunskapen, geografin och historian. Alla ingredienser finns där. De bara väntar på att förpackas snyggt och levereras. Bollen ligger på straffpunkten så att säga – och det är roligare att sätta en snygg straff.
“Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.”
Elevernas dramatiska vardag
Eleverna upplever dramaturgi varje dag genom att titta på tv, läsa serier, se på film, läsa böcker och spela spel. De är välbekanta med strukturerna och gillar vad de upplever.
Kan man då inte dra nytta av detta i undervisningen?
Klart att man kan!
Fundera över hur du kan översätta strukturerna nedan till din undervisning:
Dataspelets dramaturgi
Efter att ha jobbat dig igenom en bana möter du en boss som du med skicklighet, erfarenhet och olika föremål du samlat på dig på vägen ska besegra för att kunna levla ( – som ungdomarna säger då ja – alltså gå upp till nästa level, komma till nästa bana)
Cliffhangern
Precis när det är som mest spännande, när du ska få svaret eller förklaringen, ja då är det slut för den här gången! Antingen väntar du med spänning på nästa avsnitt som du absolut INTE vill missa eller så hittar du vägar att ta reda på svaret i förväg alldeles själv.
Sagans dramaturgi
Först vaggas du in i berättelsen och blir bekant med den och karaktärerna, sedan dyker det alltid upp ett problem. En hjälte framträder och hittar en lösning. Allt slutar bra och ganska ofta kan man dra lärdom av berättelsen.
Biljakts-starten
Du kastas rakt in i handlingen utan att veta vem som sitter i bilarna eller varför bilarna sladdar runt med skrikande däck men sugs in i det spännande som händer och måste få veta mer.

Våga prova – oavsett ämne
Du kanske redan gör det. Då är det bara att gratulera dina elever!
Med risk för att få på fingrarna av mattelärarna säger jag att jag är säker på att det går att applicera olika dramaturgiska strukturer i alla ämnen – även matte. Varför inte köra en cliffhanger mitt i subtraktionsalgoritmen där du som lärare plötsligt står handfallen inför uppställningen som inte går att lösa (om man då inte kan tricket med att låna alltså…) Det kan skapa en lustfylld spänning inför nästa lektion!
Min vän och kollega Mikael Björk jobbar på Malmö högskola och har gjort korta bra filmer kring dramaturgi i undervisningen. Låt dig t ex inspireras av “Såpoperans dramaturgi”.
Och varför inte testa en ny dramaturgi i din undervisning på en lektion inom kort? Kanske kommer du att levla till nya nivåer som lärare!
Att diskutera:
- Vad gör du redan idag för att fånga elevernas intresse?
- Vilka är dina styrkor som lärare och hur kan du använda dem för att engagera eleverna i undervisningen?
- Vad finns i din undervisning som du skulle kunna bygga kring en ny dramaturgi?
En reaktion på ”Dramaturgi i undervisningen”