Drama som drivkraft

Drama betyder handling och är ett sätt att lära genom att aktivt identifiera sig med fiktiva karaktärer. Engagemang skapas hos eleverna  när de med hjälp av kropp, röst, fantasi och föreställningsförmåga får utforska och undersöka teman, händelser och relationer mellan människor och kan uttrycka sig på nya sätt i sitt kunskapande.

Eftersom jag även är dramapedagog använder jag ofta drama som metod i undervisningen vilket och skapar glädje, lust, sammanhang och utveckling! Att få dela med sig av sina kunskaper och inspirera kollegor och studenter är väldigt stimulerande och var en starkt bidragande orsak till att jag ville bli förstelärare. 

Ja det där låter ju bra, men hur går det då tänker du kanske! Jag vill då berätta för dig om den lärarstudent som kom till oss för fyra år sedan, med öppet sinne och som vågat pröva nya vägar och utvecklats i sin ledarroll.

Under  första VFU:n jobbade jag med musikalen  “Tretton”,  ett skapande skola projekt med elever ur åk 6, som vi satte upp under elevens val.  Jag hade gjort en lärarhandledning till de lärare som skulle komma och se föreställningen med sina klasser. Utifrån denna fick studenten och hennes “kursare” inspiration till arbetet med våra 5:e klassare som också skulle få se musikalen. Studenterna valde att jobba vidare med familjen som sedan ledde till könsroller. För att starta igång en bra diskussion om värderingar och att bryta normer bestämde vi oss för att överraska eleverna genom undervisa i “ombytta roller”. Den manliga lärarstudenten kom sminkad, klädd i klänning och den andra studenten och jag hade kostym. Studenten prövade också på att leda drama och värderingsövningar som kopplades till temat.

På andra VFU:n var vi inne i ett övergripande tematiskt arbete om hållbar utveckling. Som avslutning på projektet gjorde vi en miljömusikal där eleverna fick välja olika uppgifter som  bidrog till musikalen och en utställning i anknytning till den, studenten hjälpte då mig i arbetet med teatergruppen.

På tredje VFU:n var det stort fokus på bedömning eftersom klassen/erna jag undervisade i nu gick i sexan och det var dags för betyg. Studenten ville  prova att göra en bedömning av arbetsområdet hon lett –  “De Abrahamitiska religionerna”  – genom  rollspel utifrån olika ”case” . Klassen blev indelad i grupper som fick varsin “besvärlig situation” att visa för  sina klasskamrater. Enligt ett schema fick alla grupper sedan huvudansvaret för att komma på en lösning till var sitt case och visa det. Ursprungsgruppen fick hålla i diskussionen och de andra grupperna fick komplettera om de hade kommit på andra lösningar.

Så här kunde ett dilemma se ut:

Några studenter som precis har börjat lära känna varandra ska äta middag tillsammans. Gruppen består av kristna, muslimer och judar. Toni (som är kristen) bjuder de andra i gruppen på middag hemma hos sig. Gästerna ska precis sätta sig ner för att äta.                              Toni säger: – Jag har gjort tacopaj! Man blandar bara tacokryddad färs med creme fraiche och ost! Så enkelt att tillaga! Jag har använt halalslaktad nötfärs så att  Zara också kan äta den!                                       – Jaha, men du tänkte ju inte på mig, säger David! 

Vad är problemet?

Det blev ett mycket kreativt och uppskattat “prov”!

 

På VFU 4 hjälptes vi åt att skicka våra åk 4 elever ut i rymden: Vi arbetade ämnesövergripande med rymden så detta var uppstarten på arbetet. Hela klassen fick checka in i vår rymdfärja, med bild, ljus och ljudeffekter simulerade vi vår uppskjutning.  Väl “uppe” sjöng vi planetsånger för att lära oss alla namnen på himlakropparna.

 

Vi bearbetade också de böcker vi läste i klassen med olika dramaövningar. En bra övning som vi använde till Kensukes rike var att  intervjua eleverna i olika rollkaraktärer från boken. En i taget blev de utfrågade i “heta stolen”. Studenten höll sedan i en ny bokcirkel “Brorsan är kung. För att diskutera och bearbeta olika viktiga händelser i boken fick eleverna göra statyer, rollspel och  forumspel.

 

På  sista VFU:n i våras var målet att eleverna på ett lustfyllt sätt skulle öva sig mycket  på att prata engelska, en saga – Three little pigs – blev utgångspunkten. Först fick eleverna se en kort tecknad version, i nästa steg fick de sammanfatta berättelsen i sex bilder och sedan återberätta sagan med hjälp av sin bildserie.  För att stimulera deras kreativitet fick eleverna också möta sagan på två andra sätt : Vargens version –  han bara skulle låna en kopp socker för att baka en kaka till mormor, han råkade nysa så grannarnas dåliga hus av halm och pinnar rasade ihop, grisarna blev så rädda att de dog på kuppen! Den andra var Roald Dahls variant från “Revolting rhymes” när grisarna ringde Rödluvan om hjälp eftersom hon tagit hand om vargar tidigare.  Det ledde till den vanliga Rödluvan och naturligtvis även Roald Dahls version där Rödluvan tar hand om vargen och gör sig en päls av skinnet!

För att fortsätta utveckla sin muntliga förmåga fick eleverna nu med hjälp av handdockor öva in Little Red Riding Hood som dockteater. Förutom en befintlig uppsättning av handdockor fick eleverna göra karaktärerna som klippdockor vilka sattes fast på “blomsterpinnar”, teater ramarna skars ut från stora kartonger som sedan målades. Grupperna fick manus, fördelade rollerna och satte igång att öva med liv och lust. Alla grupper spelade in sin lilla föreställning digitalt, de hade också en liveföreställning i klassrummet!

Det blev succe! Det lekfulla arbetssättet där fokus är på dockan gör att de som annars är lite tveksamma att  prata inför en grupp vågar mycket mer.

 

Studenten är nu färdig lärare och har en egen klass på en skola i Malmö. En ny klass kräver mycket arbete med att skapa goda relationer, hon känner sig väl förberedd och kommer att integrera drama som metod i sitt arbete vilket inte är så vanligt förekommande på den nya skolan. Hon tänker också att hon i sin tur kan inspirera sina kollegor att börja använda drama!

Att diskutera:

  • Använder du drama i din undervisning, om ja, iså fall hur?
  • Hur inspirerar du kollegor/studenter?
Share Button
Om författaren
Förstelärare Naverlönnskolan | AnneChristine.Samuelson@svedala.se

Jag är legitimerad mellanstadielärare och dramapedagog, undervisar detta läsåret i svenska, engelska och drama.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *