Dra en vits och kunskapsutveckla!

Språket är en nyckel till mycket. Det kan handla om gemenskap, förståelse eller framgång på olika plan. Särskilt tydligt för mig har detta varit under år där jag jobbat med många elever med utländsk bakgrund.

Läsförståelse är en paradgren som vi jobbar med i svenskämnet och som även bör ingå i ALLA andra ämnen med sina specifika begrepp och strukturer (se tidigare text). Att hålla sig till skolämnena räcker förstås en bit för att klara av skolan.
Just det, sen finns det ju ett liv utanför skolan också…

Genom att ha detta tänk i bakhuvudet gör vi alla våra elever en tjänst.


Kan man lära sig något om språket (eller om livet) genom en vits?

Vad säger man i Östergötland när chokladen är slut i påsen?
– Twist!

Kul! Visst?
För att uppskatta det här skämtet är det bra om du vet:
1. Att Twist är en påse med diverse chokladsorter.
2. Att Östergötland är ett landskap i Sverige.
3. Att det finns olika dialekter i våra olika landskap.
4. Att man i Östergötland pratar en dialekt där bokstaven R ibland uttalas på ett O-liknade sätt.
5. Att ordet trist är synonymt med tråkigt, tradigt, ledsamt, bedrövligt eller någon liknande synonym.
(6. Att veta vad en synonym är)

Förutom ovanstående viktiga fakta för förståelsen kan det vara kul att dessutom veta att Twistpåsen lanserades på 1960-talet då twist var en populär dans-stil och därav har chokladpåsen fått namnet…


Ett dissekerande synsätt på språket

Att dra en vits får ses som en ytterst vardaglig företeelse (åtminstone i mitt klassrum…) men till och med en kort vits kan alltså vara fullpackad med kunskapsutveckling inom språk men också inom andra ämnesområden.
(Varför inte engelska/NO? – Superman actually is a FE-mail. Ja alltså… FE är ju beteckningen för järn i det periodiska systemet men det visste du såklart!)

Genom att ha ett dissekerande synsätt på språket ser du också skogen fast det står en massa träd i vägen eller så ser du att en skog innehåller en stor variation av växter och annat liv. Om du inser hur komplext vårt språk är finns det ingen tid att spilla. Förklara, informera, inspirera och utveckla så fort du har möjlighet! I matkön, på rasten, eller i kapprummet. Före, under eller efter en lektion. Det finns alltid något att lära inom alla områden!

I nästa text tänkte jag inom samma ramar ta mig an sportsidorna i en vanlig dagstidning! Vi får väl se hur det går.


Slutligen

Jo, jag nämnde ju det där men att se det enskilda livet i en skog tidigare…

Vilket djur på O springer omkring i de Öskötska skogarna?
-Oäven!


Diskussionsfrågor

  • Hur jobbar du medvetet med språkutveckling i ditt ämne?
  • På vilka sätt kan du utveckla ditt arbete med elevers språkutveckling?
  • Vilka ämnesspecifika språkfärdigheter behöver man inom ditt ämne?

Fina bilden av Oäven som sover – Pexels från Pixabay
(Att sova räv betyder i min familj förresten att man låtsassover, för att t ex slippa behöva fixa med helgfrukosten till resten av familjen. Listigt. Det sägs att räven är ett listigt djur… Fin twist på den här texten va!?
🙂

Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *