Då var det dags för den årliga återblicken och summeringen. Läsåret 22/23 har bjudit på en symfoni av lektionssituationer. Det har varit skratt och gråt. Framgångar och motgångar. Kaos och harmoni. Precis som det ska vara. Min ena elevgrupp hade en fantastisk smekmånad som varade nästan hela höstterminen. Det värsta som hände var att jag totalt missbedömde elevernas kunskaper i geometri. Jag hade kört på, i vad jag tyckte var ett rimligt tempo, och jag tyckte att jag kontinuerligt kollade av att eleverna hade greppat det jag ville förmedla. Ack vad jag bedrog mig! När det var dags för prov visade det sig att ingen av eleverna hade förstått. Area, volym och skala var en enda röra för dem. Inte en enda av eleverna klarade provet och det berodde inte på att det var ett särskilt svårt prov. Det berodde på att jag missbedömt elevernas kunskaper och att jag, på grund av att jag ville hålla den planering som jag skapat för att hinna med hela kursen, höll ett för högt tempo. Dåligt lärarskap, helt enkelt.
I det läget finns det bara en sak att göra. Backa tillbaka, börja om. Se till att strukturerna för ett moment sitter innan jag går vidare med nästa. Jag upplevde det som om en och en halv månads undervisning bara hade gått upp i rök. Jag var tvungen att försöka ignorera den stress som genast infann sig när jag insåg att den tid jag hade kvar inte skulle räcka. Men den måste ju räcka. På något sätt. Jag tog de följande tre veckorna till att lugnt arbeta med grunderna igen och jag gav mig tusan på att alla skulle vara med på tåget innan jag tänkte pröva dem igen. Nästa gång klarade samtliga elever provet. På något sätt lyckades vi också ta igen den tid som gick förlorad och hela kursen hanns faktiskt med.
Under läsåret skedde det förändringar i elevgruppen som totalt förändrade gruppdynamiken. Från att ha varit en superharmonisk grupp, var den nu som en vulkan. Utbrott kunde ske när som helst. Plötsligt hade jag elever som inte kunde befinna sig i samma rum samtidigt, vilket såklart påverkar både undervisning och klassrumsklimat. För att överhuvudtaget få något att fungera, så var jag tvungen att fladdra mellan klassrummet och diverse grupprum där olika grupperingar i den pågående konflikten huserade. Med hjälp av föräldrarna lyckades vi få det att fungera någorlunda.
Sen brakade det loss igen under våren. Nya konfliktkonstellationer med hotfulla och otrygga situationer både i skolan och online. Allianser som bildats och ombildats. Sympatier som förflyttats. Efter otaliga möten med elever och föräldrar, lyckades vi få till en fungerande tillvaro igen. Genom att agera lågaffektivt och proaktivt har vi lyckats hålla konflikterna stången till slut. Men det har verkligen gällt att känna av stämningen i klassrummet och agera därefter på ett lågaffektivt sätt genom att dirigera om och förflytta fokus. Det har inte varit en bra situation men den har fungerat.
Det är en känslig elevgrupp, så stora konflikter påverkar även de elever som inte är med i konflikten. Konflikter triggar oro och ångest även hos andra och detta har märkts på vissa elevers frånvaro som ökat när konflikterna blossat upp, även om de eleverna inte varit med i konflikten. Detta har vi jobbat väldigt mycket med att få de inblandade eleverna att förstå. Att deras beteende påverkar alla i klassen, även om det aldrig var deras avsikt.
Så det har varit ett dynamiskt år och trots de motgångar jag haft så har det varit ett väldigt roligt år. Eleverna har varit underbara, trots konflikterna. De är på många sätt helt fantastiska. Men det har såklart varit jobbigt i perioder och vissa dagar har jag i ärlighetens namn, funderat på att sjuka mig. Men samtidigt var det ju detta jag ville. Det var därför jag valde att bli lärare. Jag behöver motstånd ibland. Jag behöver bli arg och kämpa för att känna att jag har gjort något som haft betydelse för någon. Jag behöver ibland känna att jag är en dålig lärare för att kunna bli en bra lärare igen. Jag behöver dynamik. Jag behöver det för att utvecklas. Om det går för bra för länge så somnar jag.
Diskutera
- Vilka utmaningar och strategier från elevernas sida tror du att vi lärare kan möta när vi hanterar konflikter i elevgruppen?
- Hur kan vi lärare hantera och lösa konflikter i elevgruppen på ett sätt som minimerar påverkan på övriga elever och skapar en trygg och gynnsam lärmiljö?
Förstelärare i Svedala kommun på Nils Fredriksson Utbildning, kommunens gymnasieskola. Undervisar i SO och matematik på i huvudsak introduktionsprogrammen.