Deckare med klass!

Vera tar upp nycklarna ur fickan och låser ytterdörren. Nu ska hon äntligen få semester och komma ifrån kalla, vintriga Sverige! Gud vad skönt det ska bli, äntligen solsemester i Kroatien! Vera är så glad för att hon har en sån underbar syster som Ella, fatta att hon bjuder på en resa! Det ska bli så mysigt, tänker hon.

Detta är inledningen på en av deckarna som mina elever i årskurs 6 har skrivit denna termin. Visst vill man bara fortsätta läsa? Speciellt eftersom man vet att det är en deckare och förstår att denna resa nog inte blir så mysig… I årskurs 4 och 5 har mina elever arbetat med olika skrivprojekt där en bok på många kapitel växer fram. Detta gillar de flesta elever och jag tycker att deras skrivande utvecklas men det tar många veckor innan de har en färdig produkt i sin hand. I år ville jag prova något nytt. På min skola använder vi det digitala läromedlet Clio och de har ett skrivprojekt om deckare som jag blev inspirerad av. Arbetsområdet ska leda till att eleverna skriver en levande berättelse, och bygger upp en trovärdig miljö och tydliga karaktärer. Detta ska de göra med hjälp av dialoger och ett målande språk. Jag undervisar även klassen i So och planerade då in att vi läste området ”Lag och rätt” samtidigt. Detta ämnesövergripande tema blev lyckat. Det var lättare för eleverna att komma på vad deras deckare skulle handla om när vi läste om olika brott på So-lektionerna.

Första lektionen, när eleverna inte visste vad vi skulle börja arbeta med, skapade jag nyfikenhet genom att ha en bild på Sherlock Holmes på tavlan och spela ledmotivet till serien om Sherlock Holmes. De fick sedan parvis diskutera vilka deckare de känner till, vad de tycker är typiskt för en deckare, vilka karaktärer som brukar finnas med och i vilka miljöer deckare brukar utspela sig. Efter en genomgång om genren och hur viktigt det är med personporträtt och trovärdig miljö pratade vi också om att det som är specifikt för deckare är att författaren måste lägga ut ledtrådar för att läsaren ska kunna lösa brottet. På Clio fanns det två olika deckargåtor som eleverna fick försöka lösa med hjälp av ledtrådar i texten. Först på egen hand, då skulle de skriva ner vem de trodde var skyldig och varför, och sedan jämförde de sin lösning med grannen. Vi hjälptes också åt att titta på hur deckargåtan var uppbyggd för att använda oss av det när vi skulle skriva egna gåtor.

Sherlock Holmes

När eleverna sedan skulle skriva sina egna gåtor använde de en tabell med rubrikerna: miljö, brott, den skyldiga och ledtrådar. De fyllde i den med nyckelord och hade de färdiga gåtorna som mallar. Det svåraste för dem var vilka ledtrådar de kunde använda för att det varken skulle bli för uppenbart eller för svårt. Redan när de skrev dessa korta gåtor imponerade de på mig. Eleverna fick sedan lösa varandras gåtor och ge respons på varandras texter. De fokuserade då särskilt på ledtrådarna.

Målet med projektet var ju längre texter än bara gåtor så nu var det dags att diskutera hur man skriver för att en längre text ska bli spännande. Då kan det vara bra att använda en levande och trovärdig dialog. Alltså blev det dags för en lektion om skrivregler för att skriva dialog. Jag tycker det är så mycket bättre att ha lektioner om skrivregler i ett naturligt sammanhang då de behöver kunna reglerna när de ska skriva en bra text. Det är många fler elever som är nyfikna och ser det meningsfulla i genomgången och övningarna. När vi gått igenom reglerna fick de arbeta parvis med en rolig bild, vi hade flera olika i klassen, som de skulle skriva dialog till. När de var färdiga hade vi bilden på tavlan medan de läste upp sina dialoger. Jag hade uppmanat dem till att skriva dialoger med humor och så roligt vi hade när de läste upp sina dialoger.

Nästa steg i projektet var att skapa karaktärerna i deckaren. För att läsaren ska vilja veta hur det går i berättelsen ska karaktärerna ha tydliga egenskaper. Då förstår läsaren varför de reagerar som de gör. Under hela projektet läste jag en deckare som högläsningsbok och nu kunde vi ta exempel från denna på hur karaktärerna beskrivs för att vi ska tycka den är så spännande, vilka egenskaper har de? Vi gjorde först en gemensam lista över vilka egenskaper en detektiv eller polis bör ha och sedan fick de individuellt skriva ner vilka egenskaper deras huvudkaraktär ska ha och hur det ska märkas i texten. När de hade antecknat även annan viktig fakta om karaktären skrev de ett personporträtt i löpande text. De fick sedan mingla runt i klassrummet och låta karaktären möta en annan karaktär och föra ett samtal.

Personbeskrivning av en detektiv

Sista momentet innan de skulle skriva hela sin text var att träna på miljöbeskrivningar. Många deckarförfattare väljer att skriva om en miljö som de känner sig hemma i. Då kan de få med trovärdiga detaljer som vad gatunamnen är och hur husen ser ut. Även här fick de inspiration från vår högläsningsbok som utspelar sig i en skola och en mindre tätort som vår. Eleverna fick tre frågor som de skulle besvara: ​Var vill du att din deckare ska utspela sig? Varför vill du använda den miljön? Hur ser det ut på en sådan plats? När de besvarat frågorna fick de måla en bild av sin plats. Jag upplevde att det var lättare för dem att beskriva sin miljö när den var välbekant och eftersom de visste att beskrivningen skulle användas i en deckare valde de platser som skulle kunna stämma bra där.

Nu var det dags att skriva sin egen text. De fick välja på att skriva en längre text med avslutning eller en kortare deckargåta där läsaren ska lista ut vem som är den skyldiga. De fyllde först i en tabell med rubrikerna: miljö, detektiv, brottsling, brott och motiv. Sedan var det dags att börja. Clio har tre ”börjor” att välja på och de fick själva bestämma om de ville använda en av dessa. Många av de svagare eleverna valde en av dessa vilket var väldigt bra för då slapp de skrivkramp och var redan inne i berättelsen när de skulle börja skriva själva. De fick flera lektioner på sig att skriva, ge varandra respons och bearbeta sina texter. Resultatet blev så imponerande. Det var ren njutning att läsa 50 deckare skrivna av elever i åk 6.

Att diskutera:

  • Vilka olika skrivprojekt arbetar du med?
  • Vad får dig att välja dessa? Vilka moment tränar eleverna på?
  • Hur arbetar du med skrivregler?
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.