Dags för fredagsfys!

Av schematekniska skäl har delar av min undervisningsgrupp under läsåret haft en lektion på fredag morgon som inte varit schemalagd. Vi bestämde oss för att komplettera fredagskvällens fredagsmys och starta dagen med fredagsfys i luckan som uppstod. 


Upplägget

Vårt upplägget har varit enkelt. I lite gynnsammare väder har vi bytt om och joggat Baravarvet tillsammans. Vid oväder har det blivit pingis och däremellan många långa promenader.

Dags för fredagsmys – Baravarvet

Det är inga breaking news att fysisk aktivitet gynnar inlärningen bl a genom att man mår och kan koncentrera sig bättre men det är inte ofta jag fått tillfälle att testa det inom skoldagens ramar. Visserligen har jag jobbat som gympalärare under många år och då sett positiva effekter på klasser som jag ena lektionen haft i gympa för att sedan ha i något teoretiskt ämne. I det här fallet är det dock en skillnad. Den här aktiviteten har varit kravlös. Inga kunskapskrav för varken mig eller eleverna att ta hänsyn till.

”Jag känner mig så stark nu”

Allra bäst tycker jag att det varit när vi bytt om, svettats ordentligt och duschat efteråt.

När vi kommit tillbaka till klassrummet har det många gånger uppstått en avspänd harmoni och jag har fått många positiva kommentarer kring känslan eleverna burit med sig. När jag frågat eleverna kring hur det känns så har jag fått höra att det varit lättare att arbeta när vi varit ute och rört på oss och att de känner sig starka.

En stund av social samvaro

Fysisk aktivitet i all ära, men det finns ytterligare en ingrediens som ger hela grejen ett lyft – att vi gjort något tillsammans. Många av de tillfällen som jag tycker funkat allra bäst i undervisningen har det gemensamt att det är något vi gjort tillsammans, jag och eleverna. Mer som ett lag än som lärare och elever. Förutom att fredagsfysen gör att dagen startar med en rastning av kroppen är det en fin social samvaro där vi har hunnit prata om både det ena och det andra som inte nödvändigtvis haft med skolan att göra. Vi har också hunnit lösa en del problem och lägga upp planer för skolverksamheten. En kontakt som är värdefull att ha med sig i skolvardagen och bygga vidare på.

Ut ur mitt klassrum!

Dags för fredagsfys!
Passa på att ta de tillfällen som bjuds.

Nu är det inte alla som är gympalärare eller får ett tokigt schema att utnyttja. Däremot kan jag rekommendera att hänga med eleverna ut på rast någon gång och antingen delta i någon aktivitet eller rent av sätta igång en själv. Om du är rädd för att svettas kan du låta bli pjätt eller ett inhopp i en fotbollsmatch, men gå ut och veva ett hopprep och fler ungar än vanligt kommer förmodligen att vara aktiva. Eller ställ dig i målet i den där fotbollsmatchen! Det brukar vara populärt när läraren är någon annan än bara lärare.

Eller varför inte planera in en liten utomhusaktivitet under ett lektionspass. Sällan blir eleverna så glada över att läraren ber dem lämna klassrummet. Det behöver inte vara någon marathongrej. En klass som samarbetar bygger en rejäl snögubbe på mindre än tio minuter…

En ljuv förening mellan nöje och fysisk fakta. Det är bara att konstatera att det inte finns några motsättningar mellan fys och mys i det här fallet. 

Fredagsfys är fredagsmys!


Att diskutera

  • Hur kan man få in fler fysiska moment i skolvardagen?
  • Hur aktiverar ni eleverna på raster på din skola?
Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *