Uppdrag som förstelärare i Svedala kommun 2013-2019
Mitt namn är Cristian Abrahamsson, är lärare i matematik och NO/teknik och jobbar på Klågerupskolan årskurs 6-9. Jag har jobbat som lärare i Svedala kommun sedan 1995, först på Spångholmskolan/Baraskolan och sedan 2001 på Klågerupskolan. Under åren 2015-2019 forskade jag på halvtid på Institutionen för utbildningsvetenskap på Lunds universitet och publicerade min licentiatavhandling “Elevengagemang ur ett NO-lärarperspektiv – Hur lärare uppfattar elevers engagemang och dess betydelse för lärarrollen och undervisningen” i maj 2019.
Jag vill förmedla att kunskap och utbildning är något viktigt och värdefullt samtidigt som det är roligt. Jag har alltid tyckt om skolan, både som elev och lärare, och vill att eleverna skall känna samma sak. Jag tycker att undervisning skall vara omväxlande och elevaktiv med tydliga mål och struktur. I NO lyfter jag gärna fram det naturvetenskapliga arbetssättet med många laborationer, i matematik undviker jag slentrianmässiga arbetsuppgifter med ständigt räknande.
När höstterminen drog i gång efter den rekordvarma sommaren kände jag att det var omöjligt att undervisa NO utan att ...
I januari 2015 startade forskarskolan CSiS - Communicate Science in School och jag påbörjade ett nytt liv som forskande lärare ...
Naturvetenskapens kärna är dess begrepp, modeller och teorier. Med hjälp av naturvetenskapen har vi på ett framgångsrikt sätt kunnat beskriva ...
Det här blogginlägget handlar om hur man kan sköta provförberedelser i skolan istället för hemma. Upplägget utgår från NO men ...
Naturvetenskap är något man gör i skolan eller på sitt arbete, inte något som påverkar mig en vanlig sketen tisdag ...
Konstruktionsarbeten i teknik uppskattas ofta av eleverna men ger inte alltid önskat resultat sett till kursplanens innehåll och kunskapskravens formuleringar ...
"Tack så jättemycket för hjälpen. Med er hjälp så har vi rättat alla stavfel och lagt in fler bilder, Vi ...
Under en båtfärd drabbas vi av en tropisk storm. Fartyget går under i vågorna men vi spolas upp på land ...
”Det är ändå vikten för järnet väger mer på sätt och vis” Ett vanligt inslag i NO-undervisningen är att utmana ...
Engagemang som begrepp för att beskriva och diskutera undervisning har varit ett av mina främsta fokus de senaste åren. I ...
- Det vi gör nu, är det kemi eller fysik? Jag tror att de flesta som undervisar NO känner igen ...
Cristian Abrahamsson är forskande lärare i Svedala kommun. Följ Cristians rapportering från NFSUN 2017: Science competencies for the future i ...
Alla elever skall delta i undervisningen men målet måste vara att alla även skall vara delaktiga i den meningen att ...
Science communication är huvudtemat för forskarskolan som jag tillhör och under en tredagars resa till Bristol nyligen gavs det rikliga ...
When scientists read, they do inquiry (Philips, Norris 2009) En viktig del av forskningsarbetet är att åka på konferens. I ...
Ett lyxproblem man har när man forskar är alla intressanta stickspår man stöter på under resans gång. Saker man inte ...
Formativ bedömning har fått ett oerhört stort genomslag i svensk skola, det är näst intill omöjligt att prata om skolutveckling ...
De senaste åren har begreppet höga förväntningar varit på tapeten och nämns flitigt som en viktig framgångsfaktor i skolan. Höga ...
Just nu är det ett eller noll som gäller och man pendlar mellan 100% terminsavslut med allt vad det innebär ...
Att vara NO-lärare innebär många gånger att man har ett kluvet förhållande till sitt ämne. Förutom det egna intresset (och ...
I skolan lägger vi mycket tid på att förklara för eleverna vart vi skall. Vi berättar vilket innehåll vi skall ...
Forskarskolan CSIS är nu inne på sitt andra år och just nu känner jag att jag har vind i seglen ...
Tiden rusar iväg och nu är det redan ett år sedan jag kastade mig in i forskarvärlden. Ett antal obligatoriska ...
Att undervisa i NO handlar både om att låta eleverna ta del av naturvetenskapens förklaringar till fenomen som vi har ...
Ända sedan jag startade min resa som forskare i utbildningsvetenskap har jag varit fullt upptagen med elevernas fascination för naturvetenskap ...
Idag har jag varit med min son på skateboardskola i skateparken hemma i Stehag. Egentligen hade jag tänkt att jag också ...
I mitt förra inlägg beskrev jag vad forskarskolan CSiS är för något och vad det innebär rent praktiskt att vara ...
Sedan januari delar jag min lärartjänst med att forska på halvtid. Jag har fått en chans att se på undervisning ...
Det finns många exempel på hur elevers skrivande får en skjuts av att det finns en verklig mottagare för deras ...
I min matteundervisning försöker jag hålla en konsekvent linje: Introduktion av begrepp, metod, modell etc, övningar som ger eleverna möjlighet ...
De positiva erfarenheterna från att återkoppla prov med metoden Kims prov och alla goda idéer från kollegor runt om i ...
I mitt förra blogginlägg beskrev jag hur jag löste problemet med ineffektiva provgenomgångar med hjälp av "Kims prov". Just genomgångar ...
Ett matteprov ses ofta som ett traditionellt summativt sätt att bedöma elevernas kunskaper. Som lärare vill man gärna att det ...
Två gånger i veckan har jag elevens val matematik. Det ena tillfället är helt vikt åt problemlösning. Gruppen består av ...
Tid är en bristvara i skolan vilket påverkar undervisningen. Det centrala innehållet är digert och kunskapskraven omfattande. Som lärare vill ...
Det känns som den tjocka dimma vid namn nationella prov som man befunnit sig i ett tag långsamt börjar att ...
När jag jobbar med problemlösning i matematik är det några saker som jag tycker är svårare än andra. Hur får ...
För några veckor sedan läste jag en artikel i DN som handlade om Anna som drabbades av stress på grund ...
Efter att ha jobbat med diverse utvecklingsprojekt i matematik både på Klågerupskolan och i kommunen har det som alltid varit ...
Människan är av naturen problemlösare. Därför borde problemlösning i matematik falla sig naturligt. Tyvärr är det inte alltid så enkelt ...
Ibland får man tillfällen som kan visa matematikens kraft för eleverna. Sådana tillfällen får man inte låta glida sig ur ...