Blogga med eleverna

I augusti 2013 blev MattebloggGustav (min mattekollega), jag och våra elever med blogg. Vår Matteblogg.se föddes och vi fick ett nytt digitalt verktyg att arbeta med. Till att börja med var den lilla bloggen svår att handskas med, men så fort den växt till sig blev allt mycket enklare.

Hela äventyret började redan under sommarlovet, genom ett twitterflöde föddes tanken med en blogg. När höstterminen började kontaktade vi Webbstjärnan som är en del av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur), vi fick hjälp med att starta upp bloggen och fick mycket stöd under hela processen.logo_symbol_6 När grundstommen fanns på plats började det riktiga arbetet, arbetet med eleverna. Vi började enkelt med att lägg ut läxor, veckans kluring och lite små mattespel. Vissa lektioner fick de uppdrag att använda sig av bloggen för att lösa olika matematiska uppgifter. Vi såg ganska snabbt att vi skapade ett större intresse för de olika matteuppgifterna genom Mattebloggen. Bloggen öppnade upp en värld av möjligheter för många av eleverna. Vi upptäckte att de var inne på bloggen på kvällar (riktigt sent ibland), helger och även rasterna.

Men, Matteblogg.se handlade inte bara om att Gustav och jag publicerade saker åt eleverna. Vi ville att de själva skulle bli aktiva, de skulle få nya mottagare av sina arbeten. Vi gjorde eleverna till författare på bloggen och de fick möjlighet att skriva egna inlägg. Vi arbetade mycket med att visa på olika strukturer på inlägg, hur en rubrik ska se ut, vad ett inlägg ska innehålla och hur olika bilder ska infogas. Vi arbetade även med nätetikett, vad får man skriva och vad kan man skriva på nätet?

Ja, idag är vi drygt halvvägs igenom vår blogg och när jag tittar tillbaka upplever jag att eleverna har fått ett större intresse av matematiken. De tycker matematiken generellt i skolan är roligare, vi hör aldrig att någon säger att lektionerna är tråkiga. Självklart finns det annat vi gjort tillsammans med eleverna i klassrummet som fått positiva effekt för elevernas kunskapsutveckling (mer om detta i ett senare blogginlägg). Vi känner att det här med bloggandet med eleverna kan utvecklas ytterligare, möjligheterna är oändliga. Vad vi skulle önska är att eleverna blev ännu mer aktiva i sitt eget bloggande, dock tror vi att eleverna kommer att bli mer aktiva och vi kommer verkligen fortsätta blogga med eleverna.

Share Button
Om författaren
Förstelärare Ma/NO Aggarpsskolan | andreas.ekblad@svedala.se

Lärarexamen med inriktning mot årskurserna 1 – 7 inom framför allt matematik och NO-ämnena. Jag har fördjupat min matematikdidaktik med fokus på elever i behov av stöd.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *