Begränsningar som hjälper elever att lyckas

Vägg med dystopiska mininovellerAlla elever sitter koncentrerade framför sina datorer. En novell på två lektioner? På riktigt? Och det är just det det är,  på riktigt. Elevernas slutuppgift på terminens arbete med temat dystopier är just att skriva en egen novell, en mininovell.

Insändare och reportage har varit andra texttyper som vi läst, vänt och vridit på, modellat och skrivit under terminen. Liksom de andra gångerna börjar vi med att läsa en exempeltext. Denna gången novell. Vi funderar, diskuterar och tillsammans plockar vi ut de pusselbitar som är typiska för just novellen. De flesta börjar inse att det faktiskt är viktigt att förstå och hitta de för textgenren typiska pusselbitarna för att sedan kunna förvara dem i sin egen ryggsäck med olika texttyper.

Uppgiften är väldigt tydlig och begränsad. Som inspiration finns en bild, en pratbubbla med texten “Jag vägrar” och följande tre meningar: Handlingen utspelar sig under en regnig höstkväll. Maktens soldater stormar in i en by för att rekrytera unga människor. En person vägrar att gå med i armén.

Ett sorl går genom klassrummet när eleverna dessutom får veta att de inte får använda mer än trehundra väl valda ord. Inte fler? Det är ju jättelite! Vi enas om max en sida. Att tiden för att skriva novellen dessutom är begränsad till två lektioner får eleverna att sätta igång direkt. Några börjar med en idéskiss och andra kastar sig direkt in i skrivandet.

Efter att ha läst utdrag ur Karin Boyes Kallocain och två dystopiska romaner var, skrivit insändare om Sanningsserumets vara eller inte vara, sett Divergent och Insurgent, målat egna dystopiska bilder, samtalat och producerat radioprogram om författare och deras dystopier har eleverna massor av kunskap om de pusselbitar som krävs för att skriva en dystopi. Och vetskapen att det är fritt fram att låna, t o m att stjäla, idéer från allt de sett och läst får många att undra om novellen måste innehålla regn och soldater. Svaret är nej, men bilden, pratbubblan och meningarna finns där som hjälp för dem som behöver det.

Jag brukar kalla det för skrivarverkstad. En av mina absoluta favoriter! Eleverna småpratar med varandra, byter idéer, ber om hjälp. Vi pratar om långa och korta meningar och hur tempot kan förändras i en text. Hur vi skapar och bygger upp spänning. Någon vill ha idéer och inspiration till sin inledning och ber att få läsa vad några kompisar redan skrivit. Själv sitter jag vid datorn och följer elevernas skrivprocess, kommenterar både med hjälp av kommentarsfunktionen i google och IRL. Allteftersom texterna växer fram fortsätter diskussionerna om ordval, öppna slut och att faktiskt låta läsaren få läsa mellan raderna. Allt behöver inte skrivas. Emellanåt är det nästan alldeles tyst, men efter en dryg timmes skrivande börjar eleverna bli klara med sina noveller och iställlet är det dags att läsa, kommentera och bearbeta.

DystopierTvå klocktimmar senare, halv tre en onsdag i mitten av december, har samtliga elever skrivit var sin dystopisk mininovell. Alla, även de som vanligtvis inte lyckas prestera mer än ett par meningar under en lektion eller de som överhuvudtaget inte kommer igång,  har skrivit en egen novell på trehundra väl valda ord och ingen har suckat, stönat eller ens undrat om det inte är dags att sluta.

Jag tar med mig den härliga känslan från dagens klassrum till morgondagens möte med eleverna men också till planeringen av nästa termins arbete. Samtidigt vill jag tacka Fredrik Sandström, som om än inte som ett brev på posten, utan som ett inlägg i facebookguppen Svensklärarna, i helt rätt tid publicerade sin lektionsplanering för en dystopisk mininovell. Ett helt perfekt avslut på vårt arbete med dystopier och som Fredrik själv skriver: “Ofta är det enkla, avskalade och tidsbegränsade rätt så bra…” eller helt enkelt väldigt bra!

Att diskutera

  1. Hur arbetar vi på bästa sätt med att utveckla elevernas skrivande? 
  2. Hur kan vi skapa effektiva och lärorika skrivstunder för eleverna?
  3. Hur får vi motiverade och drivande skribenter  och elever i skolans värld?
Share Button

En reaktion på ”Begränsningar som hjälper elever att lyckas”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *