Att få eleverna att vara bekväma i det obekväma

Astrid Lindgren är en av våra främsta författare genom tiderna. Det har kommit många visa uttryck från henne. Det finns nästan ett passande Astrid-citat till varje tillfälle. I Lotta på Bråkmakargatan hör vi pappa säga när han mindre lyckat försöker sig på att fiska. “Tålamod är en fiskares bästa vän”. Jag lånar ofta in just det citatet in i klassrummet. Jag menar nämligen att tålamod även är en skolelevs bästa vän. Detta gäller i allra högsta grad i matematiken.

För ett tag sedan skrev Gustav Björk i sin blogg om att öka och stärka elevernas uthållighet. Han refererade till James Nottinghams tankar. Jag håller med och anser att om vi ska låta våra elever vara i gropen så måste vi först ha gett dem verktyg för att klara av att vara där. De måste träna upp sin uthållighet och sitt tålamod. De måste bli bekväma med att ha det obekvämt. 

Jag tränar regelbundet mina elever i att vara uthålliga. För ett tag sedan hade vi en lektion där målet var just att träna tålamodet. Lektionen inleddes med en diskussion kring målet och varför det är viktigt att utveckla sitt tålamod för att lyckas i skolarbetet. Vi pratade om hur man utvecklas när man tänjer på gränserna och går utanför sin trygghets- och bekvämlighetszon. Vi pratade om hur man blir bättre på att springa. Om vi alltid springer i samma tempo och samma sträcka så är det rätt bekvämt men man utvecklas inte. För att bli bättre måste det bli lite obekvämt. Vi måste pressa oss att springa lite snabbare och lite längre. Samma gäller i skolarbetet. Gör vi det vi kan och känner oss bekväma med hela tiden sker ingen utveckling.

Efter diskussionen gick vi över till en praktisk övning. Eleverna fick i uppgift att lösa tändsticksproblem. Detta är en övning som tränar även andra förmågor tex det logiska tänkandet. Jag tycker ändå att det är viktigt att poängtera att målet när vi gör denna övningen just idag är att träna tålamodet. Övningen må vara densamma men inledning, avslut och diskussioner riktas mot målet att träna sitt tålamod.

Eleverna fick arbeta parvis med sina tändsticksproblem. Problemen hämtade jag från skolplus där vår skola har abonnemang. De fick som uppgift att peppa varandra när tålamodet tryter. Vi hade gott om tid på oss och eleverna skulle göra så många uppgifter de hann. Det var inte meningen att någon skulle hinna göra alla uppgifterna. Ingen stress alltså. När man arbetar med uppgifter som denna är det väldigt tydligt att vi alla är olika. Vi har olika förutsättningar för att klara tålamodskrävande uppgifter. En del människor gillar att klura och blir inte stressade av att uppgiften är svår och utmanande medan andra tidigt upplever frustration. Oavsett så är det en förmåga som kan tränas upp och ansvaret för att den tränas upp är vår, pedagogernas.

För att knyta ihop lektionen tittade vi på problemen tillsammans på den interaktiva skrivtavlan. Eftersom jag hade hämtat uppgifterna från skolplus kunde vi gemensamt flytta stickorna stegvis på tavlan. Eleverna fick även dela med sig av sina upplevelser av hur de kände sig när uppgifterna var utmanande och hur de tacklar sin frustration.

Att diskutera:

  • Hur tränar du dina elever i att vara bekväma med att vara obekväm?
  • Kan du ge exempel på uppgifter som kan användas för att träna tålamod och uthållighet!
Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *