Att arbeta i intervaller

För någon vecka sedan tipsade en kollega mig om The Pomodoro. Ett hjälpmedel som ska få oss att arbeta mer effektivt och i intervaller. I en värld när distraktionen är stor så beslöt jag mig för att testa detta. Ibland är det svårt att hålla fokus och ett arbete som påbörjas kan lätt störas av annat. The Pomodoro är en timer som låter oss arbeta 25 minuter och sedan ta paus eller byta arbetsuppgift. Det är både en app till mobilen och en fysisk klocka. Jag använder appen till mobilen eftersom jag tycker att det är enklast. Den har ett tickande ljud och räknar nedåt från valfritt minutantal. The Pomodoro har bestämt att deras “tomattid/pomodoro” ska vara 25 minuter och det är oftast det jag använder.

Blev jag effektivare? Svar ja! På något sätt så blev jag triggad av att The pomodoroarbeta de minuterna jag förutbestämt. Jag visst att det snart skulle komma en paus. Det svagt tickande ljudet triggade min arbetshastighet och det kändes nästan som att vara med i en tävling. Jag ville hinna det jag tänkt innan tiden var ute!

Detta ät kanske inget som förändrar särskilt mycket egentligen, men jag tror att det är viktigt att vi ibland tar oss tid att fundera över hur vi använder just tiden vi har. Jag tror också att det är viktigt att vi förmedlar det till våra elever. Kan vi arbeta effektivt och titta på youtube samtidigt? Är det smart att kolla mobilen samtidigt som vi pluggar? Hur gör vi för att hinna med både och? Kanske kan intervallarbete vara ett verktyg att ta till?

Jag har en idé om att testa intervallarbete på mina matematiklektioner. Jag tänker mig att vi tydligt delar in lektionen i olika pass och olika saker är tillåtna under de olika passen. Ibland är det ok att prata med kompisen om matematikuppgiften, men ibland måste det vara fokus på den egna räkningen. Något liknande lyfts fram i matematiklyftet där en metod för att lösa problem delas upp i olika delat där det börjar med STA, självständigt tyst arbete som sedan följs av pararbete eller grupparbete innan det avslutas med gemensam diskussion. Jag tror att alla ämnen i skolan kan ha nytta av att fundera kring hur vi använder tiden vi har. Jag tror också att eleverna är i stort behöv av att få hjälp och vägledning kring hur de ska lära sig använda tiden nu när det finns så mycket konkurrens kring tid.

Hur lång tid tror ni detta inlägget tog att skapa? Såklart någonstans under 25 minuter, jag hann!

Share Button

2 reaktioner på ”Att arbeta i intervaller”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.