Äntligen utflykt igen

Det var länge sedan man var på utflykt med elever och man hade nästan glömt hur kul och lärorikt det är. Ett fantastiskt sätt att bygga relationer både elever emellan, men även mellan oss lärare och elever. Dessutom är det uppenbart att eleverna lär sig betydligt mer en sådan dag jämfört med en vanlig skoldag. Utflykten som jag kommer berätta om är den till Falsterbo fågelstation med våra elever i årskurs 6. 

Förberedelser inför utflykten

Förväntningarna inför utflykten var mycket höga bland eleverna. De brydde sig nog inte så mycket om var vi skulle åka eller vad vi skulle göra. De viktigaste frågorna handlade som vanligt om bussresan och matsäcken. Den första eleven som räckte upp handen när vi informerade om utflykten ställde den självklara frågan “Får man ha med sig godis?” det lika självklara svaret från mig var  “Kexchoklad nej, chokladkex ja.” Nästa fråga handlade om läsk, den tredje om nötter, den fjärde om vad man ska göra om man har lätt för att bli  åksjuk, den femte om mobiltelefonen, ja ni känner igen frågorna. När vi väl avklarat alla viktiga frågor kunde vi informera eleverna om “övriga” syften med utflykten. För att ge eleverna lite förförståelse tittade vi på en kort informationsfilm från fågelstationen på Öland. 

Avresan

Resan till Falsterbo fågelstation var på en måndag. En veckodag då det hela terminen saknats någon elev på grund av sjukdom, men inte denna måndag. En slump? Tror inte det, ingen vill ju missa en utflykt. Alla var på plats i god tid och med rätt utrustning, vilket visar ytterligare på att eleverna var motiverade. Bussen avgick och humöret var på topp. Det kändes direkt att det skulle bli en lyckad dag. Jag kände ett lugn och jag kunde redan i bussen dit  umgås med eleverna på ett avslappnat sätt. Vi skojade och drömde om framtida klassresor. 

På fågelstationen

Dagen på fågelstationen började med att vi vandrade cirka en kilometer tillsammans ut till den yttersta spetsen på halvön. Där socialiserad sig en hel del av eleverna med fågelskådare. De fick tips om vad de skulle titta efter och de fick även använda deras proffskikare. Det går inte att få bättre undervisning än så. Efter lite smakprov från matsäcken var det dags för guidning. Vi samlades på bänkar bakom fyren där det fanns en guide som tog emot oss. Han berättade om fågelstationen och eleverna bekräftade att de lyssnade genom att ivrigt räcka upp handen för att ställa frågor. Lagom till att de började skruva på sig var det dags att ta fram de levande fåglarna som fångas i näten under förmiddagen. Återigen blev eleverna fängslade. Det var ju på riktigt och inte som i skolan där de får se fåglar på bild eller i bästa fall uppstoppade. De fick till och med klappa dem. Dagens höjdpunkt, vilket fångades på samtligas mobiler, var när en annan guide kom med en ståtlig sparvhök som precis fastnat i ett nät. Rödhaken, blåmesen och kungsfågeln i all ära, men det var sparvhöken som var mäktigast. I totalt 80 minuter, utan rast,  satt eleverna och lyssnade intresserat. Jag är övertygad om att de allra flesta eleverna lärde sig mer under denna dagen än vad de normalt gör under ett helt arbetsområde. Detta är kunskap som fastnar på ett helt annat sätt. Jag kommer ofta tillbaka till den kinesiske filosofen Konfucius ordspråk “ Det jag hör vet jag, det jag ser kan jag, det jag gör förstår jag” . Väldigt passande denna dag. 

Matsäcken och hemfärden

Nu var det dags för att äta matsäcken på riktigt och därefter fri lek. Återigen kunde man notera hur bra eleverna trivdes. De samlades i små gäng lite här och var för att jämföra och äta sin matsäck. De konstaterade att pannkakor var favoriten. Mätta och belåtna föll några ihop i “ matkoma” på stranden medan andra ägnade sig åt brottning eller gick på upptäcktsfärd. En timme helt kravlöst innan det var dags att åka hem igen. På vägen hem i bussen delade eleverna bilder och filmer från guidningen. De diskuterade livligt vilka som blev biten av den upprörda blåmesen och vem som hade vågat hålla sparvhöken om de hade fått göra det. 

Varför blev det en lyckad dag?

Man kan sammanfatta varför det blev en lyckad dag med orden, bra väder, god mat, motiverade elever, bra lärandemiljö. Det är viktiga framgångsfaktorer!

Att diskutera vidare

  • Hur kan man utnyttja närområdet runt skolan för att ge eleverna mer intressant lärandemiljö?
  • Hur ska man göra för att komma iväg på fler utflykter med eleverna?
Share Button
Om författaren

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *