Alla ska lyckas… men hur?

Svedala kommun har som slogan för skolan som lyder “alla ska lyckas”. När man arbetar i en kommun med detta som mål gäller det att fundera över vad som krävs för att lyckas.

I samband med att ryttar-EM gick av stapeln diskuterade Maria Gretzer och Peder Fredriksson, två av Sveriges mest framgångsrika ryttare, vad talang är och hur den ska förvaltas. De diskuterade vad som krävs för att ta sig till toppen inom ridsporten. Ridsporten är en dyr sport och många tror därmed att det är pengar som styr framgång. Peder och Maria menar att det främst handlar om inställning till utveckling, att det aldrig är den som tycker mest synd om sig själv som vinner. Istället är det personen som hela tiden strävar efter att göra något bättre genom att utgå från sig själv och sin egen prestation och utifrån det jobbar med sina svagheter. Peder har listat 10 punkter som inte kostar en krona men är viktiga för att lyckas.

  1. Komma i tid
  2. Attityd
  3. Vara förberedd
  4. Anstränga sig
  5. Arbetsmoral
  6. Kroppsspråk
  7. Energi
  8. Passion
  9. Öppen för coaching
  10. Göra det lilla extra

Jag vill mena att det är samma saker som får oss att lyckas oavsett om det gäller en idrott, skolan, yrkeslivet eller något annat i livet. Att lära våra elever dessa punkter och hjälpa dem att utveckla förmågan att klara av det är att ge dem verktyg för att klara sig både i skolan och i andra situationer i livet. Många elitidrottande barn klarar skolan väldigt bra för att de har tränats i detta i sin idrott. Skolan måste fånga upp och träna även våra icke elitidrottande elever i detta.

Med en dotter som tränar konståkning spenderar jag mycket tid i ishallen och fascineras ständigt över uthålligheten som åkarna har. De tränar nästan varje dag, ofta väldigt hårt och flera pass per dag. De trillar och slår sig blå, gång på gång.

De kan kämpa med ett och samma hopp i flera år innan de klarar det. Allt detta utan att ge upp! Varje färdighet måste nötas in under flertalet träningstimmar. De har ett tydligt långsiktigt mål att sträva mot och trots motgångar ger de inte upp. Tränarna och klubben är tydliga med att det är viktigt med de punkterna som Peder listade. Något annat tolereras inte. Drill och disciplin gäller! Jag undrar ofta hur vi kan få in lite av detta i skolan.

Ett populärt begrepp inom pedagogiken just nu är GRIT. Detta översätts ofta med jävlar anamma. Jag tycker att det går hand i hand med vad jag skrivit ovan. Torkel Klingberg som är hjärnforskare har skrivit om detta i sin bok Hjärna, gener och jävlar anamma: Hur barn lär. Han menar att vi måste få våra elever att förstå att deras resultat kommer av av träning, att de inte har fötts med bra eller dåliga skolegenskaper. Ingen föds till exempel med matematikkunskaper utan det är något som man måste träna upp. Istället ska vi prata om att vi lär oss olika fort. Om vi tror på detta har vi ett sk flexible mindset. Då är vi mer benägen att ta oss an utmaningar. Om vi istället har inställningen att goda skolegenskaper är något man föds med så har vi sk fixed mindset och då är vi mindre benägen att kämpa för vi tror inte att det gör så stor skillnad. Man vet dock inte så mycket än om hur vi tränar barns kämparanda. Jag tror att man kommer en bra bit på vägen bara genom att prata med våra elever och deras föräldrar om detta. Även den amerikanska forskaren Angela Ducksworths skriver om GRIT i sin bok, konsten att inte ge upp.

Att diskutera:

  • Vad för egenskaper och förmågor leder till att elever lyckas i skolan?
  • Hur tror du att man kan träna eleverna i GRIT?
Share Button

En reaktion på “Alla ska lyckas… men hur?”

  1. Bra där, Stina! Med egen bakgrund inom ridsporten vet jag hur avgörande inställning ovh attityd är. Viktigt att fokusera på i skolans värld.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *