13 – en musikal om tonårslivets berg och dalbana

“Jag heter Robyn, bor på Södra Förstadsgatan 42 a i hjärtat av Malmö, och mitt liv gick just åt helvete!”

Robyn har just fått veta att hennes föräldrar ska skiljas och hon måste flytta med sin mamma till Svedala .

Vad händer om matchen helt plötsligt utspelar sig på bortaplan med spelare du aldrig träffat och med helt nya regler?

Robyns nya spelplan är en håla som hon hatar, hur ska hon förhålla sig till de nya spelarna /kompisarna – vilka  ska hon satsa på? De viktiga = de coola och betydelsefulla eller den som vill vara hennes  vän på riktigt? Vilka regler/normer är det som gäller?

Detta utforskar 24 blivande trettonåringar på Naverlönnskolan i Svedala med musikalen 13  i vårt nya skapande skola projekt. Med teater, sång och dans jobbar de tillsammans med musikalartisten och regissören Rasmus Moninen och koreografen Jonna Tideman.

Efter förra årets framgång med skapande skola projektet Bless, i regi av Månteatern, ville vi ( jag och Mats Olofsson, rektor på Kulturskolan) som ansvariga för projektet  ta det ett steg längre, genom att  skapa föreställningen med hjälp av elever i årskurs sex på Naverlönnskolan, dvs en del av dem som fick ta del av Bless och den efterföljande workshop som leddes av skådespelare från Blessensemblen.  Se tidigare blogg.  En  del av dessa sjätteklassare deltog redan i åk 4 också i det projekt om hållbar utveckling som jag och dåvarande kollegor jobbade med. Se tidigare blogg.   Vi utgick ifrån Billy Elliot och tematiken runt identitet, bryta normer och följa sina drömmmar. Eleverna fick besöka Malmö opera både för att förstå hur det fungerar bakom scenen och framför scenen dvs se föreställningen, de fick även träffa killarna som spelade huvudrollerna Billy och Michael. Nästa del i projektet var att vi satte upp en egen musikal.

En del elever har också jobbat med mig  på elevens val i åk 5 där vi gjort forumteaterscener, med inspiration från temat i Bless om nätmobbing.  Scenerna  spelade vi sedan för klasskamraterna i femmorna.

När det stod klart att vi fått pengar beviljade för vårt nya projekt återstod en mycket viktig detalj- vem som skulle leda det. När jag i somras varit och sett “Dåliga människor” på Lilla Beddinge teater fick jag idéen att fråga Rasmus Moninen om han visste någon som kunde leda ett skapande skola projekt i Svedala. En vecka senare svarar han mig att han tar jobbet tillsammans med sin sambo som är dansare och koreograf. Min glädje visste inga gränser,  det var också ett fantastiskt sätt att knyta ihop vårt tidigare arbete med Billy Elliot eftersom Rasmus spelade Billys storebror i Malmöuppsättningen.

Så var det då nästa viktiga beslut – att välja manus till föreställningen. Rasmus föreslog musikalen – 13 –   en föreställning om livet i gränslandet mellan barn och ungdom- pubertetens intåg i livet, men också om att hamna i en helt i en ny livssituation pga föräldrars skilsmässa, om vänskap och identitet och välja sida, kanske  förlora en del av sig själv men också om att hitta nya sidor. Orginalet utspelar sig i USA där Evan efter föräldrarnas skilsmässa  tvingas flytta med sin mamma från New York till Appleton, Indiana. Rasmus har bearbetat, översatt och  förkortat musikalen så att det passar vår grupp och våra förhållanden samtidigt som kärnproblematiken finns kvar. 

Premiär kommer det att bli den 9 mars 2018.  Årskurs 4 och 5 i Svedala tätort kommer att bli inbjudna till någon av de tre föreställningarna (även 16/3 och 23/3) som kommer att ges i Naverlönnskolans matsal.

“För att Skapande skola ska vara ett utvecklingsprojekt som syftar till att påverka den löpande verksamheten och kunna bidra till en ökad måluppfyllelse behöver det  finnas tydliga kopplingar till läroplan och kursplaner”.  skolverket.se

Jag kommer att sammanställa en lärarhandledning till undervisande pedagoger i inbjudna klasser så att föreställningen på ett smidigt sätt  kan integreras i undervisningen. Vår målsättning är också att skådespelarna ska komma ut på klassbesök  i april och maj där eleverna kan berätta om de upplevelser och nya kunskaper som föreställningen förhoppningsvis har gett dem.

Att diskutera:

  • Hur beskriver du vad ett läromedel egentligen är?
  • Använder du estetiska resurser för lärande som  t ex filmer, teater och musikaler i din undervisning för att stärka måluppfyllelsen, i så fall hur?

Läs gärna:

Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *