WHY?

Varför ska vi läsa historia? Varför ska vi läsa om minoriteter? Varför ska vi läsa om demokratins historia? EU?

En ny termin väntar. Ibland får man svar som man inte förväntar sig i utvärderingar. På frågan: “Om du fick ändra på en sak under lektionerna så att du ska lyckas bättre vad skulle det vara?” svarade 21,8% av eleverna “Tydligare förklaring varför jag behöver kunna det jag arbetar” (med läs Tillsammans är vi starka),   en värdefull input värt att fundera mycket kring. Inför en termin där vi börjar med historia, antiken och EU-val tänkte jag utgå från demokrati och på så sätt med hjälp av olika perspektiv få eleverna att inse varför historia är viktigt. Förintelsens minnesdag infaller 27 januari och eftersom andra världskriget engagerar elever blir mina nyckelord WHY historia? minoriteter, andra världskriget, demokrati, EU, EU-val #du spelar roll.

Jag tänkte inleda med att visa bilder på undervisningens innehåll, samt förklara att innehållet vi ska läsa bestämts av riksdagen. Innehåll och vad vi lärare ska bedöma (kunskapskrav) står i LGR-11. Detta kan vare sig lärare eller elever välja bort :). De bilder jag valt ser du nedan:

“Demokratins vagga”

Demokrati och jämställdhet antikens Grekland pp Sandra

 

 

Fånge i förintelselägret Sachsenhausen,  som blivit skjuten till döds

 

 

 

I de nazistiska koncentrationslägren användes ett system med triangelformade märken för att märka och identifiera fångarna gjort av SS. 

Märkena var av tyg och syddes fast på internernas kläder. Grundsymbolen triangeln fanns i flera färger och kombinationer och markerade vilken ras eller politiskt eller kriminell kategori fången tillhörde. Judar hade tex dubbla trianglar (Davidsstjärnan) och romer hade först svart uppåtnedvänd triangel och sedan brun triangel. Romerna stod lägst i rang bland fångarna.

Kremeringsugn förintelsläger Sachsenhausen, Berlin

PP koncentrationslägret Sachsenhausen 

 

IMG_8512 elevfilm judar en minoritet i Sverige

EU – Europeiska Unionen
crashcourse  EU

Kvinna som tigger på Sveriges gata

 

 

 

EU-val 26 maj 2019

 

 

 

När eleverna fått se bilderna och samtalat enligt metoden Enskilt-Par-Alla (EPA), funderat över vad de skildrar ska de svara på frågorna nedan:

  1. Varför ska vi läsa historia?
  2. Varför är det viktigt att känna till demokratins historia?
  3. Varför tror du att det är viktigt att känna till olika minoriteters historia?
  4. Vad kan det finnas för anledningar till att historiska händelser och personer framställs/skildras/beskrivs på olika sätt?

I maj ska eleverna svara på samma/ovanstående frågor. Då kommer vi att ha arbetat med historia under en stor del av terminen och även fördjupat oss i judendom, minoriteter och pratat EU och EU val. De ska därefter få analysera sina svar enligt nedan:

Jämför dina svar

  1. Ser du någon skillnad i dina svar?
  2. Anser du det är viktigt att du lär dig om demokratins historia?

Betydelsen av att förstå varför:

Nu trodde ju en femtedel våra elever att om vi ändrade på och blev tydligare och noggrannare med att förklara varför lektionsinnehållet är viktigt så skulle de lyckas bättre. Jag tror ju på att skapa lärmiljöer eller konstruera uppgifter där elever själva kan upptäcka varför. Få  människor inklusive mig själv 🙂 som bara köper att man ska göra saker, särskilt inte om det är något tråkigt, meningslöst och jobbigt.  Däremot ser jag en vinst i vad jag ska göra, ett högre WHY har jag lättare att göra det arbetet och även att finna det engagerande och stimulerande. Detta sammanfattar Simon Sinek i sin Golden Circle.

Start with why – how great leaders inspire action

Cirkeln illustrerar att de organisationer eller ledare som lyckas inspirera inifrån alltså väcka why eller få människor att förstå varför (purpose, cause, belief) också får större inflytande. I ett klassrum tänker jag mig att det skulle innebära större utväxling av mitt/lärarens arbete, högre engagemang hos eleverna och vilja att kämpa när det blir svårt och jobbigt. Så ett mycket viktigt regelbundet inslag i undervisningen snarare än att beskriva arbetsgång och målet för lektionen är enligt Sinek att väcka why i ett större sammanhang.

Om mitt eget why till varför jag en gång blev och fortfarande arbetar som  lärare skulle jag kunna skriva många sidor och prata länge… Det börjar med en 12 årig-flicka som jag träffade när jag hade praktik på en skola som 19-åring. Lärare var det sista jag skulle bli. En skadad fot och ett möte med en trasig krigare fick mig att för första gången möta myndigheter och kriga för någon annan. Barnen från kollo, Oklahoma och Zambia och skolorna i Sverige, för mig är dom Maya Angelous regnbågar, vars historier, mod, sorg och kamp påverkat mig och format mig till den lärare jag är idag. Du liksom jag har mött dom och dom har lärt oss att vi gör skillnad #alltidskillnad.

Att diskutera

  • Hur förklarar du innehållet och arbetsuppgifterna i ett större sammanhang? (Syfte)
  • Hur gör du för att eleverna själva ska tänka kring syfte?
  • Ge tips på ett intresseväckande sätt att presentera syfte?

Mer ämneskunskap och inspiration:

Maxida Märak same, urfolksaktivist, feminist, artist, rappare, hiphop-producent Sommarprat

Vad är Maxidas why? 

Avsnitt i Gonattsagor för rebelltjejer 2

Simone Veil 1927-2017  överlevare av förintelsen och EU parlamentets första talman, kämpade för försoning med Tyskland trots att hennes familj mördats av nazisterna.

Vad var Simones why? 

Sapfo ca 610 – 570 fvt poet

Vad var Sapfos why?

Raoul Wallenberg Academy

http://www.romernashistoria.se/

https://www.taikon.se

Diskutera och reflektera citat: “Pennan är starkare än svärdet”

”Med vapen kan du döda terrorister, med utbildning kan du döda terrorism.” – Malala Yousafzai (Nobels fredspristagare 2014)

EU

https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/news_corner/eu-trek_en

Varför historia Power Point bildserie finns i texten start Parthenontemplet

Power point Förtryck i diktaturers namn 

Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *