Utmaning: genomgångar som lyfter

I mitt förra blogginlägg beskrev jag hur jag löste problemet med ineffektiva provgenomgångar med hjälp av “Kims prov”. Just genomgångar har intresserat mig och mina elever på sista tiden. När man säger genomgång tänker många på en föreläsande lärare vid sin tavla eller powerpoint, emellanåt avbruten av några enstaka frågor. Jag brukar vara nöjd med mina genomgångar och elevernas engagemang men i mina ögon skall en genomgång vara en lärarledd aktivitet där man tillsammans tar sig  an t ex ett begrepp eller en metod. Svårigheten ligger i att få det att bli “tillsammans”.

UtmaningFör ett tag sedan hade jag en diagnos på ett område som vi hade arbetat med en tid. Trots genomgångar, aktiviteter, träning mm var det ett begrepp, grundpotensform, som inte fungerade. Begreppen potens och tiopotens däremot var det inga problem med och jag insåg att eleverna inte hade förstått de bärande delarna av just begreppet grundpotensform. Efter att ha diskuterat det med min grupp bad de mig om en ny genomgång vilket jag också hade.  Genomgången drog ut på tiden och det berodde på att så många ställde frågor. Det var inte bara extra  många frågor, det var bra frågor. Vi vände och vred på begreppet, prövade multiplikation och division med tal i grundpotensform, undersökte när räknereglerna fungerade och när de inte fungerade , på hur många olika sätt kunde man resonera osv . Intresset berodde givetvis på att det fanns ett behov men jag tänkte att så här intensivt borde det alltid vara. Det är inte jag om skall hålla genomgång, det skall jag och eleverna göra gemensamt. Jag introducerar och förklarar det matematiska innehållet och tillsammans utforskar vi.
Nu gällde det att få detta att hända varje gång, inte bara efter diagnoser. Jag förklarade för eleverna vad jag ville: genomgångar som samtidigt är ett  livligt samtal om innehållet. Inga kontrollfrågor från mig utan inspel från eleverna med frågor och idéer. Det slutade med en utmaning. Under en vecka bokförde vi antalet elevbidrag under genomgångarna. Sedan räknade vi ut hur många vi skulle vara uppe i när terminen var slut med samma mängd och enades om en rimlig ökning. Jag lovade en belöning om vi skulle lyckas (vilket höll på att sluta illa, mer om det senare).
Det uppstod en intressant diskussion när vi pratade om hur vi skulle gå tillväga. Skulle vilka frågor/idéer/inspel som helst räknas (vad blir det för mat etc.). Nej, såklart inte, det måste handla om matematik. Men då uppstod nästa fråga, kunde man komma med vad som helst bara det handlade om matematik? Några elever föreslog att jag skulle vara domare och avgöra om t ex frågan skulle räknas. Min invändning var att då riskerar man att några inte vågar delta. Slutsatsen blev att vi tillsammans litar på att alla frågor är bra frågor och att man frågar för att man behöver. Utmaningen är i gång. Min stora uppgift blir att engagera alla så att det inte blir ett fåtal aktiva. Eleverna tar det på allvar och är duktiga på att hålla efter mig så att jag för protokoll. Så småningom kan man bygga på det hela, flipped classroom skulle fungera bra. Är eleverna förberedda ökar aktiviteten och kvalitén på innehållet.
Hur var det nu med belöningen? I samband med ovanstående berättade jag om föreläsning jag varit på och ett citat som jag tyckte var så bra att jag funderade på att tatuera in på armen (vilket inte var en seriös idé). Jag fick genast ett förslag på att det skulle bli deras belöning om de lyckades med utmaningen. Lite blek om nosen fick jag backa på tatueringsidén. Vi får nog nöja oss med tårta.

Share Button

En reaktion på ”Utmaning: genomgångar som lyfter”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *