Uthållighet

Hur ska vi lärare göra för att stödja elever och göra dem uthålligare? Jag stoppade in frågan i slutet av mitt förra inlägg och känner att jag måste få återkomma till den.  Frågeställningen berör säkert hela spannet av oss lärare, från förskola upp till gymnasium, ja kanske ännu högre upp….”I Grey Of The Day är det mesta hållit kort som en kontrast till långa pass och arbetsområden. Hur kan vi göra för att stödja eleverna och göra dem uthålligare?” Det var så jag formulerade avslutningsfrågan förra gången jag skrev. Den gången fokuserade jag på språkinlärning för andraspråkselever, men Grej of the Day väcker även frågan om varför microlektioner över huvud taget behövs. Om de nu är så. Hur kan det komma sig att vi servar, curlar och använder texter och information i lightversion? Tryter egentligen uthålligheten i skolan?

Jag vill än en gång understryka att grejandet för ämnet svenska som andraspråk är allt annat än microlektioner. Men tillbaka till frågeställningen om uthållighet under övriga lektioner. Jag tror att delar av svaret finns i hur vi ska få eleverna att förstå hur övning och färdighet är det som ger utdelning i skolarbetet. Det är ingen slump eller otur om t ex ett prov eller en redovisning går dåligt. Om detta finns med att läsa i ett tidigare inlägg, Löjligt enkelt.

Men svaret finns också i vår undervisning. Det är jag övertygad om! Under höstterminen jobbade Naverlönnskolan bl a med lärmodulen Undervisning som gör skillnad på Kvutis.

image

I ett av momenten mötte vi James Nottingham, som tog upp hur vi ska öka och stärka elevernas uthållighet. Nottingham pekade t ex  på hur deras uthållighet och kämparanda sällan falnar när de spelar spel hemma i soffan. Detta trots att deras Mario, eller vem det nu är, stöter på massor av motgångar. Just sådana vill vi ju ha dem även i skolans värld, eller hur!

Modulen visar tydligt på att vi lärare är superviktiga. För att eleven ska bli bättre behöver hon titta på hur andra gör, men också bli visad på hur man gör. Hon får inte bli lämnad för att tänka en runda till. Viktigt är också att ge henne förutsättningar för att hålla ut, dvs tydliga kriterier. Det är inte ovanligt att eleverna tror att uppgiften är svårare än den ser ut att vara eller en helt annan.

Också finns svaret förstås i det där med respons . För vad är väl en uppgift i skolan utan respons? Påminner den inte lite om vad Askungen sa när hon inte fick gå på bal, ” Nåja, vad är väl en bal på slottet? Den kan vara fruktansvärt långtråkig, trist och alldeles, alldeles underbar…”  Det blir ingen underbar uthållighet för den elev som blir utan respons, då det är effekterna av responsen, som är så viktig för uthålligheten.

Men att ge respons är inte helt lätt. Jag tycker du ska läsa artikeln Responsen sätter spår i hjärnan i Pedagogiska Magasinet. I denna berättar hjärnforskaren Alva Appelgen på Karolinska Institutet om hur fel beröm minskar elevernas motivation och hur  deras inställning påverkar uthållighet och lärande. Appelgren beskriver att feedback som berömmer personlighet gör elever stressade och mer osäkra och mindre motiverade. Fokus ska ligga på vad eleverna presterat och knyta an till hur de kan utvecklas ännu mer. Då reagerar elevernas hjärnor positivt och uthålligheten ökar.

Att diskutera

  1. Vad mer kan spela roll för elevernas uthållighet?
  2. Jobbar du med ”lightversioner” i ditt ämne och i så fall varför?
  3. Vad kännetecknar en engagerande uppgift som kan få eleverna att engagera sig åt lärande?
Share Button

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *