Uppdrag som förstelärare i Svedala kommun 2015-2021
Jag heter Ulrika Larsson och är förstelärare på Baraskolan som är en f-3 skola. Just nu är jag klassföreståndare i en åk 3. Jag är legitimerad tidigarelärare i Svenska, Svenska som andra språk, Matematik, Engelska och Historia. Utöver läraruppdraget är jag också arbetsenhetsledare i arbetslaget. Uppdraget som arbetsenhetsledare har varit att med övriga arbetsenhetsledare på skolan planera pedagogiskt utvecklingsarbete för lärarlaget på skolan.
Jag ser kompetensutveckling som en del av läraruppdraget och känner mig öppen för att utveckla min professionalism. Dels genom att ta del av aktuell forskning, fortbildning, och genom handledning av lärarstudenter. Efter att ha genomgått Matematiklyftet och tagit del av upplägget för kollegialt lärande där, känner jag att det arbetssättet fått en mer tydlig och framträdande roll i min professionsutveckling.
Min syn på inlärning utgår från ett holistiskt perspektiv och jag tror att om aktiviteten startar som helhet i så autentiska situationer som möjligt skapas mening och sammanhang för elever och underlättar inlärning. Klassrummet är möblerat för att underlätta ett inkluderande arbetssätt där eleverna ska känna sig trygga, få arbetsro och tränas i att bli lärresurser för varandra. För att undervisningen ska bli konstruktiv för alla elever är deras förförståelse grunden för den fortsatta undervisningen och värdegrundsarbetet ständigt pågående. Just nu fokuserar jag på att utveckla mitt arbete med BFL (Bedömning för lärande). Jag känner att jag har höga förväntningar på elevernas prestationer och med det menar jag att när eleverna utgår från sig själv så kan alla göra framsteg och känna sig lyckade.
Mina inlägg
Ett försök att summera årets integrerade sv/so arbete och vilka tankar som undervisningen grundat sig i
Vi läser skönlitteratur och lär oss om forntiden
Textanalys i årskurs 3
Ämnesövergripande arbete om elevernas närområde
Vi dokumenterar förändring i närområdet
Att synliggöra normer, skapa medvetenhet och gå vidare till handling
Ljudmiljöer för lärande
Vi skapar samsyn kring tillgängliga lärmiljöer
Lärpar och sekvensbilder som stöd för berättande text i åk 1
Varierad undervisning med EPA
Kollegahandledning med reflekterande team
Dagliga rutiner som uppmärksammar alla elever varje dag
En likvärdig skola – går det?
Vi skapar förförståelse för programmering i åk 3
Hur vi tränar olika förmågor i läsgruppsredovisningen
Aktivera eleverna som resurser för varandra
#metoo, vikten av att se genus för att kunna främja jämställdhet
Vi tränar förmågor tillsammans
Läsaktiviteter på olika sätt i åk 3
Ger elevledda utvecklingssamtal högre måluppfyllelse?
Vi repeterar likhetstecknets betydelse
Faktatexter och vetenskapliga bilder
Pokémon skapar förståelse för skrivandet
Vinster med att handleda lärarstuderande
Talpärlor som hjälp att fördela utrymmet i gruppen
Upprepade mönster i årskurs 1
Historiska begrepp i de tidiga skolåren
Att utveckla förståelse för likhetstecknets innebörd
Tanketavla i matematik
Meningsfulla läxor?
Språkutvecklande arbete i ettan
När problemlösning blir rutinuppgift
VÖL-schema som stöd för att synliggöra lärandet
Läsgrupper – stödstruktur för tidig läsinlärning