The Big Challenge

I slutet av vårterminen deltog våra sjuor och åttor i den europeiska språktävlingen The Big Challenge. I år testade över 550 000 ungdomar från Spanien, Tyskland, Österrike, Frankrike och Sverige sina kunskaper i engelska. The Big Challenge tilldelades under året The European Language Label för projektet som främjar språkinlärningen i Europa. När resultaten tillkännagavs kunde vi stolta konstatera att sjundeklassaren med bäst resultat fanns hos oss på Naverlönnskolan. Grattis, Alfred!
the

Svenska ungdomar placerar sig högt i konkurrensen med europeiska jämnåriga när det gäller kunskaperna i engelska. Det visar den stora språkstudien European Survey of Language Competences, gjord på uppdrag av EU-kommissionen 2012. Sverige delar förstaplatsen med Malta (där engelska är ett officiellt språk).

Så hur går då denna goda inlärning till? Den formella undervisningen i skolan kompletteras av ett mer omedvetet lärande på fritiden när våra ungdomar möter det engelska språket i olika media. Språkläraren Linda Sonesson beskriver detta i blogginlägget Utmaning öppnar dörrar mellan hem och skola. Film, musik och datorspel är en stor del av vardagen och kommunikationen sker ofta på engelska. Spelen bygger på utmaningar, snabb återkoppling och belöningar som triggar spelaren att anstränga sig lite till för att anta nästa, lite svårare utmaning. Låter det bekant, månne? Det här är mantran som hörs inom skolforskningen och en modell för hur vår undervisning bör se ut för att vara effektiv.

I höst fortsätter jag att variera och komplettera traditionell läroboksundervisning med digitala medier, bl a de spel och appar som finns på The Big Challenge hemsida. Här arbetar man med grammatik och ordförråd på sin nivå. Orden sätts in i ett sammanhang och resultaten levereras direkt. Den snabba återkopplingen är en nyckelfaktor. I Svedala är eleverna så lyckligt lottade att de har en dator var och det finns många digitala verktyg som jag kan använda för återkopplingen. Flubaroo, Socrative och Kahoot är några av dem. Visste du att feedback via datorn är mer gynnsam för inlärningen, än när den kommer från läraren?

Att vara engelsklärare idag är på många sätt a piece of cake eftersom eleverna (med glädje!) fortsätter sitt lärande efter skolan och därför får mycket träning och goda kunskaper. Men att bygga en engagerande undervisning som får alla ungdomar att fortsätta utvecklas, det är den stora utmaningen!

Vill du läsa mer? Nottingham, J. (2013) Utmanande undervisning i klassrummet. Natur & Kultur

Att diskutera:
1. Hur kan vi få in snabb återkoppling oftare i undervisningen?
2. Måste all undervisning vara lustfylld?
3. Ger vi eleverna tillräckliga utmaningar?

Share Button

3 reaktioner på ”The Big Challenge”

  1. “Visste du att feedback via datorn är mer gynnsam för inlärningen, än när den kommer från läraren?”
    – Men jag gissar att det inte gäller all digital feedback per automatik. Vad är det för faktorer som gör att digital feedback är så effektiv?

  2. Troligen att eleven uppfattar återkopplingen som mer objektiv. Det är viktigt att feedback fokuserar framsteg och inte förmåga, och kanske passar de digitala verktygen bra för detta. Att göra inspelningar och sedan självbedöma upplevs också positivt av elever. Självklart behöver elev och lärare mötas IRL i en diskussion kring arbetet också. Som vanligt är en blandning av det goda bäst!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *