Tankar kring matematikundervisning

Idag hade vi en intressant diskussion i ämneskollegiet. Vi pratade om hur man möter elever på olika nivåer. I en klass med 25-30 elever krävs det att vi lärare är duktiga på att anpassa materialet så att alla utmanas. I en klass finns ofta hela spannet, de som är i behov av extra stöd och hjälp till de som behöver tuffa utmaningar för att utvecklas på bästa sätt. Att göra bra anpassningar på lektionen är viktigt för att alla ska känna att lektionen är värdefull. Det är inte alltid det lättaste att få till.

När jag planerar mina lektioner är något av det viktigaste för mig att alla oavsett nivå arbetar med samma stoff. I  matematik får inga av mina elever räkna vidare i boken, de får inte börja på nästa avsnitt förrän vi alla är där. Jag tycker att diskussionerna i klassen måste kunna utgå från ett gemensamt innehåll. Vi måste kunna diskutera innehållet så att alla i klassen kan delta. Detta innebär att vi startar upp med ett gemensamt innehåll och att alla deltar i det gemensamma, när vi sedan ägnar oss åt färdighetsträning räknar eleverna olika uppgifter på olika nivåer, men med samma innehåll. Detta ger förutom större möjlighet för det gemensamma dessutom stora möjlighet för kamrater att hjälpa varandra och på så sätt aktivera eleverna som lärresurs för varandra.

I höstas köpte vi in ett nytt läromedel i matematik som är upplagt så som jag är van att arbeta. Detta ger ett stöd i mitt arbete och det underlättar för eleverna. Nu börjar lektionerna med gemensamma diskussioner och genomgångar och  eleverna hittar sedan uppgifter på sin egen nivå i direkt anslutning till detta.

Det finns många bra uppgifter i matematik på nätet som passar många av våra elever. Jag rekommenderar den nyfikne att titta på strävorna på ncm, matematiklyftets problembank och rika problem.

Share Button

En reaktion på ”Tankar kring matematikundervisning”

  1. Lite nyfiken, vilket läromedel köpte ni? På vår skola har vi också ett läromedel med uppgifter på olika nivåer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *