Spelfilm i skolan? Javisst!

Att använda spelfilm i undervisningen är ofta uppskattat av eleverna. Det är dock viktigt att filmvisningen i skolan inte blir ren underhållning utan används i ett specifikt syfte kopplat till läroplanen. Eftersom film utgör en stor del av ungdomars mediekonsumtion idag är det extra viktigt att vi tränar dem att kritisk granska just film. Att visa film i skolan har också stöd i läroplanen då synen på text har vidgats och även omfattas av film och bilder.

Andra världskriget är ett populärt ämne att skildra på vita duken, utbudet är gigantiskt och flera händelser har blivit film inte bara en gång utan flera.  De flesta elever har redan sett ett flertal av dessa filmer när de går i nian men de har oftast gjort det helt okritiskt. När vi arbetar med andra världskriget använder jag ofta spelfilm för att träna eleverna i kritisk granskning av källor och då fokuserar vi bl a på vilket/vilka historiebruk som används. Att studera historiebruk innebär att man reflekterar över på vilket sätt något skildras, varför det skildras just så, vem avsändaren är och vilket syfte denne har. Men det räcker inte med detta. Vi måste också få eleverna att reflektera över vad det innebär för nutiden och framtiden att en historisk händelse skildras som den gör.

En del i arbetet med film kopplat till andra världskriget är att jag brukar låta eleverna studera skriftliga källor kring en händelse från andra världskriget och jämföra med hur filmen/filmer skildrar samma händelse. Stämmer filmens skildring överens med det vi vet från historiska källor? Vad kan det bero på om det finns tydliga skillnader och felaktigheter?

Att lära våra barn och unga att vara kritiska till det de hör och ser är en av skolans viktigaste uppgifter i en värld där vem som helst kan publicera rakt ut på nätet. Att göra det utifrån spelfilm är ett av många sätt.

Ett annat sätt att utnyttja populärkulturen i syftet att träna eleverna i kritisk granskning och historiebruk är att analysera låttexter som anknyter till historiska händelser. Även här finns det ett stort utbud , t ex “Die Mauer” av Ebba Grön (Berlinmuren), “Sunday Bloody Sunday” av U2 (dödskjutningar på Nordirland 1972) eller varför inte “Svarta duvor och vissna liljor” av Timbuktu/Kartellen (Sverigedemokraternas inträde i svensk politik).

På Skolverkets hemsida hittar du bedömningsstöd i historiebruk för åk 7-9.

Share Button
Om författaren
Förstelärare Spångholmsskolan | annica.eldh@svedala.se

Legitimerad lärare i åk 3–9 i svenska, historia, religion, samhällskunskap och geografi. Arbetslagsledare för arbetslag 7–9.

2 reaktioner på ”Spelfilm i skolan? Javisst!”

  1. Hej!

    Läste ditt inlägg om historiebruk och att se film om andra världskriget. Det är helt klart en bra idé. Jag undrar om du har någon speciell film du tycker fungerar extra bra för ändamålet?
    Ska undervisa i en år 9 till hösten.

    ett tips tillbaka kan kanske vara att använda reklamfilmer för att visa på hur historia används för att sälja, skapa samhörighet ex Volvo reklamen med Zlatan

    Mvh åsa

    1. Det finns många filmer att välja på, vi använde oss av t ex Saving Private Ryan, Stalingrad, Der Untergang, Pearl Harbour, Hvidstengruppen.

      Tips tillbaka :)) När vi pratade om Raoul Wallenberg så hade vi också en övning kring historiebruk kopplat till honom. Det finns nämligen en skola som tagit sitt namn efter honom. Kan vara intressant att diskutera eller kanske använda som avstämning kring o eleverna har förstått vad historiebruk är. Bifogar länken här: http://raoulwallenbergskolan.se/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *