Snuskiga stövlar – Sångtexter i engelskundervisningen

We may be facing the impossible. We may be chasing after miracles and there may be the steepest mountain to overcome. But this is step one.

Raderna ovan skulle mycket väl kunna handla om vilken motgång som helst i livet som måste övervinnas. Att det i själva verket handlar om en fabrik som tillverkar skor i Northamptonshire är kanske mindre viktigt. Det var med dessa rader eleverna introducerades till arbetet kring musikalen Kinky Boots.

shoe-447866_960_720

Jag har arbetat med musikaler i engelskundervisningen i många år. För några år sedan satte Malmö Latins gymnasieelever upp musikalen Rent och jag och mina elever kunde för första gången uppleva musikalen som det var tänkt att uppleva den. Tidigare hade vi fått nöja oss med den suveräna filmen som final men nu blev det på riktigt. Förra året såg vi Billy Elliot på Malmö Opera och till min glädje har nu Kinky Boots haft premiär på samma ställe. Det kan vi ju inte ignorera.

Visst har du förundrats när en gammal slagdänga från förr spelats på radion och du fortfarande kan hela texten utantill? Det finns något magiskt med musik som gör att texter bara fastnar och som engelsklärare är det klokt att utnyttja detta fenomen. Låttexter kan såklart jämställas med dikter eller kortare texter där någon form av budskap presenteras. Men hur många dikter kan du i ärlighetens namn recitera? Texter i allmänhet kan läraren utnyttja inom en rad olika språkliga områden som t ex grammatik, satsbyggnad och ordförståelse och låttexter är inget undantag. Engelskundervisning fokuserar naturligtvis på att eleverna ska lära sig själva språket men när är eleverna nått nian kan läraren i större utsträckning fokusera på relativt avancerad förståelse i texterna. Inte bara delarna i språket utan helheten. Enskilda låttexter utan sammanhang kan man naturligtvis arbeta med på ett liknande sätt men en musikal öppnar upp till så mycket mer.

I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen. Undervisningen ska även ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper om och förståelse för olika livsvillkor samt sociala och kulturella företeelser i områden och i sammanhang där engelska används.

                                                                             Utdrag från kursplanen i engelska

Kinky Boots bygger på en sann berättelse om vänskapen mellan skofabriksägaren Charlie och en drag queen vid namn Lola. Denna något udda vänskap resulterar i ett samarbete för att rädda Charlies fabrik från nerläggning genom att börja tillverka fotriktiga skor till män. Visst låter det som en berättelse som tonåringar kommer att älska? Kanske inte… Bygg däremot upp denna berättelse med musik och text skriven av Cyndi Lauper där texterna handlar om allt från sex, vänskap, relationen mellan far och son, dåliga kärleksförhållande och skor. Då blir det helt plötsligt mer allmängiltigt och intressant.

Fördelen med att arbeta med musikaler som t ex  Rent, Billy Elliot och Kinky Boots är att det är berättelser med snarlika teman om tillhörighet och identitet. Det lägger ytterligare en dimension på undervisningen som lockar eleverna betydligt mer än isolerad färdighetsträning. Jag brukar se låtarna i dessa musikaler som ett pussel. När jag och mina kollegor började fundera kring arbetet med en musikal var det just den aspekten som fick stå i fokus. Om en musikal består av cirka 15 låtar och elever i mindre grupper blir ansvariga för en låt så får de en liten del av detta pussel. En kunskap som bara de besitter. Tanken med metoden blir då att de ska redovisa sin pusselbit för de andra och därigenom bidra till en större förståelse kring personerna och berättelsen. Elevernas ansvar ökar eftersom de måste förstå för att kunna förklara för någon annan. Syfte och mottagare blir mer verklighetstroget och eftersom musikalen ska ses av alla finns det dessutom ett intresse att förstå. Redovisningsformen för just Kinky Boots blir en muntlig redovisning som filmas. I filmen ska eleverna förklara låttexten (händelsen/berättelsen) med stor artistisk frihet, vilket brukar uppskattas av eleverna.

Låttexten hämtad från ovan är refrängen från låten Step one. När våra elever kom in i klassrummet under introduktionslektionen stod texten på tavlan och låten spelades i högtalarna. Jag vet inte riktigt om eleverna var speedade, om det var för att det var sista lektionen en fredag eller något annat men plötsligt började majoriteten sjunga på refrängen och hela klassrummet lyfte. De hade aldrig hört låten innan. Obetalbart i mina öron… The History of Wrong Guys är en sång som handlar om att fabriksarbetaren Lauren börjar få känslor för ägaren Charlie och där hon berättar om sina tidigare dåliga erfarenheter kring män. Två killar fick ansvar att analysera denna text. Inte alldeles lätt eftersom låten innehåller många nya uttryck för dem. Vad är en star-crosses lover? Hur är en limp lackluster bore? Prio ett är att förstå texten och kunna återberätta den. Nästa utmaning blir att redovisa den förståeligt utan att kopiera hur den framförs i musikalen. Killarna bestämde sig för att deras film skulle utspela sig hos en psykolog. En man utklädd till kvinna kommer in och berättar om sina erfarenheter kring tidigare förhållande. Lysande och underhållande… One piece of the puzzle done! Eleverna har deadline innan betygssättning men kommer inte att se varandras filmer fören samma vecka vi ska gå och se musikalen. Jag gissar på att behållningen blir större efter ytterligare genomlyssning av låtarna och att pusselbitarna presenteras för dem så att allt trillar på plats under föreställningen. 

Att diskutera:

  • Hur arbetar ni med texter i engelska?
  • Hur varierar ni era muntliga redovisningsformer i engelska?
  • Hur arbetar ni med att elevernas redovisningar kan fylla ett större syfte än bara för bedömning för läraren?
Share Button
Om författaren

2 reaktioner på ”Snuskiga stövlar – Sångtexter i engelskundervisningen”

Lämna ett svar till Magnus Härwell Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *