Snabbkoll i klassrummet

För några år sedan, i samband med att jag varit och lyssnat på Dylan Wiliam i Borås, började jag fundera på hur jag snabbt och enkelt i klassrummet skulle kunna göra en utvärdering av lektionen, klassrumsklimatet eller kanske något annat jag ville få reda på. Eller kanske en hastig utfrågning kring om eleverna förstått vad vi gått igenom på lektionen. Allt detta utan att använda exit pass, vilket jag redan provat med framgång. Jag var sugen på lite omväxling. Jag tänkte att jag kanske kunde hitta en variant av detta utan att använda papper eller datorer.

Sagt och gjort, jag började experimentera mig fram och hittade ganska snabbt ett för mig vinnande koncept – ”anonym” handuppräckning. Vad betyder då det? Självklart är inte handuppräckningen anonym – för mig – jag är ju ute efter ett slags kvitto, en tanke, en utvärdering, ett omdöme. För eleverna är den dock anonym, dvs. ingen vet vad någon annan svarar.

Hur går då själva checken till? Eleverna får helt enkelt lägga sig ned på sina bord och blunda. Därefter får de ta ställning till ett antal frågor eller påståenden och besvara dem med ett finger upp i luften för ja och två fingrar upp i luften för nej. Men nu går jag händelserna i förväg. Innan det är dags att ta ställning är det viktigt att alla har reglerna klara för sig: Ingen bryr sig om någon annan än sig själv, alla blundar, ingen kommenterar något. De får alltid möjligheten att dra en mössa över huvudet eller knyta en halsduk eller sjal runt ögonen. En del elever väljer gärna detta. När reglerna är glasklara och alla är överens om att det kan fungera är det bara att sätta igång med ”utfrågningen”. Ibland rör det sig om frågor kring en muntlig presentation. Då kan frågorna eller påståendena t.ex. vara: Jag är nöjd/mindre nöjd med min insats. Jag känner att jag gjort/inte gjort mitt bästa. Är du nöjd med klasskompisarnas insats när du pratade? Ibland kan det handla om klassrumsklimatet: Jag är nöjd med hur vi fungerat i klassrummet idag. Jag tycker att jag pratat alldeles för mycket idag. Har du gjort din del av jobbet i klassrummet idag? Andra gånger kan det handla om själva innehållet på lektionen med liknande frågor eller påståenden. Det finns ingen annan gräns för frågorna än fantasin – och att det går att svara ja eller nej. Ett finger för ja, två fingrar för nej. Jag repeterar det ofta, även under utfrågandet, för att ingen ska behöva bryta mot regeln att inte kommentera.

Att göra en utvärdering på det sättet leder självklart fram till frågan – går den att lita på? Det finns alltid ett visst mått av skepticism vid en utfrågning, oavsett om du använder exit pass, röda/gröna kort eller handuppräckning. Min erfarenhet genom åren säger att eleverna är väldigt ärliga och undervisningen går framgår genom dem och deras ärliga svar. Ibland har jag haft uppfattningen av att lektionen är rena rama skräpet, en snabb utvärdering senare visar det sig att jag och eleverna är rörande överens. Vi kan ha en diskussion om vad vi kan förändra och ta med oss det till nästa gång.

Jag har använt, och använder, detta sätt att jobba ofta och tycker att det hjälper mig och mina elever framåt. Våra underbara ungdomar är en fantastisk källa till lärdom och ska vi tillsammans lyckas är det viktigt att veta var vi befinner oss och vart vi är på väg!

Att diskutera

  1. Hur kollar du snabbt av var dina elever befinner sig?
  2. Hur är dina elever med och påverkar vad som händer i klassrummet?
  3. Litar du på dina elever?
  4. Litar dina elever på dig?
Share Button

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *