Självbedömning del 2

I början av förra läsåret blev jag och en kollega nyfikna på självbedömning och på vilka effekter det kunde ge. Vi bestämde oss för att prova i varsin klass och vi valde ut våra sexor till att börja med. Vi bestämde oss för att prova med NO-ämnena och vi skapade prov som var mycket lika nationella proven i NO och vi gjorde bedömningsanvisningar som även de utgick från nationella provens bedömningsanvisningar. Läs gärna mitt tidigare inlägg om detta.

Eleverna skrev proven en lektion och lektionen efter fick de tillbaka dem. Vi gick tillsammans igenom fråga för fråga med hjälp av en presentation på skrivtavlan. Första gången blev det ganska hög ljudvolym och rätt så stökigt. Eleverna hade svårt att förstå skillnaden mellan olika nivåer men framförallt hade de väldigt svårt att värdera sina egna svar. De vågade inte riktigt lita på att de presterat bra samtidigt som de ville sikta på att nå högt. Den här första gången bedömde jag mycket tillsammans med eleverna, jag gick runt och hjälpte dem att hitta rätt nivå, uppmanade dem att hjälpa varandra osv. Det flöt på okej och när jag bedömde dem för min egen del senare fick jag göra ganska många justeringar och jag var inte helt säker på var detta skulle landa. Jag beslöt mig ändå för att fortsätta och ge det några fler chanser.

Vi övade på att bedöma andra saker än bara prov, vi testade att bedöma laborationsrapporter och vi bedömde faktatexter. Allt eftersom verkade det blir klarare och klarare för eleverna hur deras förmågor värderas och det kändes ofta som att vi bedömde deras alster tillsammans. Mer och mer sällan hörde jag eleverna ifrågasätta varför de skulle arbeta med självbedömning och mer och mer ofta hörde jag dem tala mellan varandra om att det var ju faktiskt ganska bra att du nu vet vad som krävs. Hela förra läsåret arbetade jag med självbedömning i den klassen.

Det här läsåret har jag utökat, från att mest omfatta NO-ämnena till att även omfatta matematikuppgifter. Jag har även utvecklat mitt arbetssätt med NO-proven och jag har tagit bedömningsuppgiften ett steg längre. Efter provet fick de själv vara med och skapa bedömningsanvisningarna. Jag delade en presentation på google drive med hela klassen, överst på varje sida fanns provets olika frågor, resten var blank. Jag lät eleverna skapa klassens egna bedömningsanvisningar. Hela klassen fick hjälpas åt och de fick själv välja vilken fråga de ville jobba med. Efter ungefär 20 minuter hade klassen tillsammans skapat bedömningsanvisningar till kemiprovet. Vi gick igenom dem tillsammans och de var väldigt lika de bedömningsanvisningar jag gjort i förväg. Elevernas var kanske lite tuffare än mina, men det justerade vi till. Eleverna tyckte det var bra att få vara med och göra bedömningsanvisningar och jag tyckte att det var intressant att se hur säkra de blivit på vad olika nivåer innebär.

Det är en härlig känsla att arbeta tillsammans med eleverna även under bedömningsprocessen. Ibland blir det så lätt att vi jobbar tillsammans under arbetet, men sen tar jag som lärare tar över bedömningen. Att bjuda in eleverna att delta i processen tycker jag ger ett lyft. Eleverna blir säkrare på vad det är som bedöms och på hur de kan förbättra sig till nästa gång. Om klassen ökat sina betyg är svårt att säga, jag vet ju inte hur de hade presterat annars, men jag tror definitivt att de påverkar dem. Mina tips till dig som vill prova på självbedömning är att låta det ta tid och inte ge upp för tidigt.

 

Share Button

En reaktion på ”Självbedömning del 2”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *