Uppdrag som förstelärare i Svedala kommun 2015-2019
Jag heter Sandra Pilemalm och arbetar from hösten 2018 på Aggarpskolan. Innan jag började på högstadiet här arbetade jag på Naverlönnskolan. Jag började arbeta där hösten 2013. Jag lockades av att alla elever har varsin dator, vilket gör att man som lärare har möjlighet att utveckla undervisningen och elevers lärande med datorn som arbetsredskap.
Det var intresset för ungas nätanvändande med fokus på nätmobbning och digitala kränkningar som gjorde att jag började intressera mig för att utveckla undervisning i klassrummet. Jag har bl.a. föreläst på SO-dagarna våren 2014, om hur man kan betygsätta ett arbete i SO som tar sin utgångspunkt i digitala kränkningar, skolans förebyggande likabehandlingsarbete och normkritisk pedagogik. Du kan se mig i ett av Lärlabbets program om nätmobbning.
Med tiden har fokuset och organiseringen kring min undervisning förflyttats från mig som lärare till eleven och dess lärandeprocess. Bedömning-för-lärande-strategier (BFL), sociokulturellt perspektiv, proximal utvecklingszon är nyckelbegrepp i min organisering av undervisning.
Under min tid på Naverlönnskolan har förstelärarna varit med och utvecklat följande fokusområden på skolan: betyg och bedömning, entreprenöriellt lärande och inkludering. Du kan följa det arbetet i många av mina bloggar.
Jag är legitimerad lärare i samhällskunskap, religion, historia, geografi och engelska åk 6-9. Jag är även legitimerad lärare på gymnasiet i engelska.
Mina inlägg
Why history? del 2
WHY?
Tillsammans är vi starka
Ett arbetslags väg mot samsyn och struktur
Nyckeln till att lyckas – språket
Kollegiala diskussioner kring utveckling av pedagogisk lärmiljö #mindthegap
Differentierad undervisning med ord och begrepp som utgångspunkt
“Involve me and I learn”
#Modiga elever #metoo
Internet en parallellvärld i vuxnas värld
Demokrati på riktigt och svåra ämnen
Gruppens kraft
Rollspel konfliktlösning kriget i Syrien
Du blir aldrig bättre än den som sitter bredvid
DEMOKRATI i skolan och för framtiden – viktigt på riktigt
Pålitlig miljö, förtroende, självkontroll och framgångsrikt lärande
Hur kan skolan arbeta förbyggande kring sexuellt ofredande?
Kollegialt Lärande
Född 2001, Vad är 9/11? (del 2 av 2)
Född 2001, Vad är 9/11? (del 1 av 2)
Hur kan vi arbeta för att elever ska bli ägare av sitt lärande? – utveckla ansvar
Hur kan entreprenöriellt lärande bidra till att elever blir ägare av sitt eget lärande?
Nätmobbningens Deus ex Machina – värdegrunden
Om att undervisa för framtiden – digital metodik och dess möjligheter
Charlie Hebdo och yttrandefrihet – demokratifrågor i klassrummet
Synligt lärande “Prov” – Hur kan bedömning användas som ett verktyg för inlärning?